Soalan: bincangkan peranan sejarah dalam hubungan Bangkok-patani antara 1902 hingga 1990- an.
Soalan: bincangkan
peranan sejarah dalam hubungan Bangkok-patani antara 1902 hingga 1990- an.
1.0 Pendahuluan
Sejarah adalah sesuatu yang telah peristiwa berlaku yang membawa
kepada perubahan dari segala aspek yang membentuk sesuatu yang baru. Hal ini membawa
kepada penerokaan peranan sejarah dalam hubungan Bangkok-Patani yang memperlihatkan
kepada kita bahawa sejarah itu menggambarkan perubahan yang terjadi pada hari
ini adalah kesan peninggalan masa lalu. Semenanjung
Tanah Melayu mempunyai dua bahagian iaitu utara dan selatan iaitu di bahagian
utara terdapat kawasan Segenting Kra hingga sempadan jajahan Setul Singgora, Yala
dan Bangnara dan segala jajahan ini tertakluk kepada kerajaan Siam atau
Thailand. Sebilangan penduduk di utara
semenanjung ini adalah orang Siam-Thai kecuali enam buah jajahan iaitu Setul,
Carak, Tiba, Patani,Yala dan Bangnara yang majoriti penduduknya adalah orang
Melayu.[1] Manakala bahagian selatan terdapat beberapa
buah kerajaan Melayu pada hari ini iaitu Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu,
Perak, Pahang dan sebagainya. Pembangunan negeri Patani memperlihatkan bahawa
Patani merupakan sebuah kerajaan orang-orang Siam-Asli yang pemerintahannya
berpusat di daerah Perawan, asalnya Patani ini adalah daripada sebuah kampung
yang didiami oleh seorang nelayan Melayu Tua yang bernama “Tani”, beliau
seorang yang baik budi bahasanya dan beliau menjadi ketua nelayan di kampung
tersebut, semua masyarakat disitu menggelarkannya “Pak Tani” sehingga tempat
tersebut diambil sempena nama beliau dan dijadikan Patani. Setelah kawasan
tersebut menjadi kota ianya ditadbir oleh Raja Seri Wangsa. Orang-orang Arab
yang berniaga disitu juga menyebut tempat tersebut “Fathoni”. Bagi Bangkok pula
ianya didirikan oleh Raja Rama pertama iaitu Phra Puttu Yu’ Fa Chula Lok yang
berketurunan Maha Chakri pada tahun 1782 setelah berlakunya pembunuhan Raja
Siam-Thai Phya Tak Sin oleh panglimanya sendiri iaitu Raja Rama pertama
tersebut.[2] Hubungan Bangkok-Patani ini terjadi
disebabkan Pemerintah Thai-Siam atau Bangkok ini berperasaan ingin menakluki
Patani sejak tahun 1603 Masihi lagi. Sejarah memperlihatkan bahawa
pemerintah Thailand dahulu mahu menakluki Patani yang merupakan sebuah negeri
yang makmur, kaya dengan hasil buminya, perniagaan dan perdagagan yang maju dan
juga mahu menghapuskan orang Melayu kerana kebencian mereka terhadap masyarakat
Melayu Patani. Terdapat pelbagai peristiwa sejarah yang boleh dikaji sebelum
tahun 1902 hingga 1990 memainkan perananya dalam hubungan Bangkok-Patani yang
memperlihatkan kegemilangan sebuah kerajaan Patani yang kuat jatuh ketangan
Bangkok.
2.0 Sejarah Kegemilangan Kesultanan Patani
Semasa Pemerintahan Empat Ratu Dan Sikap
Para Pedagang Barat Serta Ancaman Siam.
Kegemilangan
kesultanan Patani bermula dengan Pemerintahan Empat Ratu yang menjalankan
pemerintahan dan pentadbiran yang menjadikan Patani sebuah negara yang maju dan
makmur dari aspek perdagangannya hingga menjadikan Patani terkenal dalam
kalangan para pedagang barat. Seperti yang dijelaskan oleh Ahmad Fathi
al-Fatani pada tahun 2001 dalam Ghosts of
the Past in Southern Thailand yang diselenggara oleh Patrick Jory.
Kegemilangan ini dikatakan selari dengan pengembangan perdagangan barat dengan
negara-negara Timur. Pada tahun 1538,
terdapat 300 Portugis yang tinggal di Patani bagi tujuan perdagangan.[3]
Empat Ratu yang terkenal dan mereka menjalinkan hubungan dengan negara barat
dan penentangan yang diterima iaitu bermula dengan Ratu Hijau (1584-1616),
Patani menjalinkan hubungan dengan Belanda dan Inggeris, Ratu Biru (1616-1624)
memperlihatkan persaingan Inggeris dengan Belanda di Patani, Pemerintahan Ratu
Ungu (1624-1635) menunjukkan Patani diserang oleh Siam dan Belanda dan Ratu
Kuning (1635-1686) Patani membina hubungan dengan Johor. Bermula dengan
pemerintahan Ratu Hijau ini menjadikan Patani sebuah negara yang aman dan penuh
kemakmuran dan sentiasa mengambil berat akan kebajikan rakyat dan kejayaan
cemerlangnya iaitu meningkatkan lagi keagungan Kerajaan Islam Patani, beliau
amat dikasihi rakyatnya serta terkenal dalam kalangan ngara-negara Asia Hingga
Eropah.
Sejak
pemerintahan Ratu Hijau lagi Siam mahu menakluki kekayaan Patani, Raja Siam Naresuan (1590-1605) telah
mendaratkan armadanya yang diketuai oleh Opya-Deca namun cubaan ini gagal
kerana mendapat tentangan hebat oleh orang-orang Melayu Islam Patani dengan
bantuan para pedagang asing dengan pengenalan penggunaan senjata api. Siam
mengambil kejadian kekalahan ini sebagai pengajaran lalu mereka bertindak
memiliki senjata api lalu membelinya di Patani dan senjata api ini juga menjadi
permintaan utama dikalangan peniaga Jepun. Terjadinya hubungan Patani-Belanda
semasa pemerintahan Ratu Hijau, bermula dengan penjajahan Portugis ke atas
Melaka pada 1511 iaitu bermulanya pertapakan orang-orang Eropah ke atas Asia
tenggara. Syarikat Hinda Timur Belanda atau V.O.C Vereebidge Oost-Indishe Componie yang ditubuhkan pada 20 Mac 1601
mewujudkan beberapa siri pelayaran yang dilakukan sekitar 1595-1601 bagi
mendapatkan bahan-bahan mentah disamping membendung kegiatan Portugis di rantau
Asia Tenggara.[4]
Masyarakat Patani telah mempunyai kesedaran bahawa orang Barat mempunyai tujuan
mereka yang tersendiri apabila menjalinkan hubungan dengan negara-negara Asia
Tenggara iaitu samaada memberikan bantuan ataupun menyebabkan malapetaka.
Sememangnya wujud kebencian antara para pedangang ini iaitu Portugis amat
membencikan pedagang Belanda kerana mereka merasai kedatangan Belanda akan
merosakkan dasar perniagaan mereka dengan bangsa-bangsa Asia.[5]
Selain itu juga, perasaan tidak puas hati ini berlanjutan kepada kedatangan
Inggeris ke Patani iaitu melalui sebuah kapal “The Globe” yang diketuai oleh
Anthony Hips, Belanda dan Portugis tidak berpuas hati dengan kedatangan
Inggeris ini
Pemerintahan
Ratu Biru menggantikan Ratu Hijau yang mangkat pada 1616 pada usia 63 tahun
tidak membawa banyak perbahan dalam pentadbiran. Baginda hanya menyusun kembali
pentadbiran istana dan menguruskan Terusan
Tambangan yang mempunyai masalah air yang deras. Namun, sikapnya yang
berhati-hati dan mementingkan keselamatan Patani menyebabkan baginda
menjalankan urusan membuat bedil meriam-meriam besar daripada tembaga kuning
dan tukang yang membuat meriam itu merupakan seorang bangsa Cina yang telah
memeluk Islam yang bernama “Tok Khiam”, pembuatan meriam ini adalah bertujuan
untuk persediaan menentang musuh-musuh Patani seperti Siam. Ratu Biru amat
berwaspada dengan Siam kerana kekuatan Siam lebih berganda kerana mereka
memiliki pelbagai jenis senjata api dan meriam-meriam yang dibelinya semasa
pemerintahan Raja Hijau.[6] Pembuatan
bedil meriam ini menjadi peristiwa
sejarah yang besar kepada kerajaan Melayu Patani. Terhasilnya tiga pucuk meriam
besar iaitu dinamakan Seri Negara, Seri Patani dan Maha Lela dan diletakkan
diatas roda pedati sebagai alat senjata peperangan. Semasa pemerintahan baginda
juga peperangan telah berlaku antara Belanda dan Inggeris. Belanda melancarkan
serangan terhadap Inggeris hingga Inggeris keluar dari Patani pada 1623 kerana
kapal Inggeris Simpson dan Hound dibedil oleh kapal-kapal Belanda semasa mereka
tiba di Kuala Patani 17 Julai 1619, kapal Inggeris tersebut memuatkan pelbagai
barang dagangan, setelah ditewaskan mereka ditawan dan segala harta dirampas
Belanda menyebabkan mereka kerugian dan bertindak mengundur dari Patani.
Belanda mulai rasa selesa kerana persainganya telah keluar. Sikap Belanda juga
tidak dapat diduga iaitu semasa tahun 1634, Belanda merancang dengan Siam untuk
memusnahkan Patani dan menaklui Patani, Siam telah memberi Belanda kawasan
untuk memonopoli gaharu dan cendana sebagai balasan membantu Siam membedil
Patani dari jalan laut, namun Belanda datang lewat semasa pertempuran berlaku,
Siam yang menerang dari darat kalah dipukul mati oleh orang Patani dengan
gagah.[7]
Seterusnya
ialah pemerintahan Raja Ungu iaitu permaisuri yang menggantikan kakandanya Ratu
Biru, baginda juga merupakan bekas permaisuri Sultan Abdul Ghafur Pahang,
semasa pemerintahannya baginda merapatkan hubungan Patani dengan negeri-negeri
Melayu semenanjung yang berkerajaan Islam yang bersikap memusuhi Siam yang
akhirnya membawa kepada peperangan besar.[8]
Strategi awal Ratu Ungu pada tahun 1631 ialah, Baginda telah menghantar tentera
Islam Patani menyerang Patalung yang bersempadan dengan Ligor, Thailand dan
berjaya menawan dua buah kapal Siam yang sedang dalam pelayaran menuju ke
Betawi. Perwakilan kerajaan Siam dihantar untuk memujuk Ratu Ungu mengembalikan
dua buah kapal mereka. Tetapi Ratu Ungu berkeras dan mengutuk serta mengecam
hebat Raja Siam sebagai pembunuh, pengkhianat, penjahat dan tidak layak memakai
takhta Kerajaan Siam. Kecaman tersebut disampaikan kepada Raja Siam Prasat Tong
melalui wakilnya Antonij Caen. Kebencian Raja Siam terhadap Patani bertambah
meluap-luap. Sikap Belanda juga tidak dapat diduga iaitu semasa tahun 1634,
Belanda merancang dengan Siam untuk memusnahkan Patani dan menaklui Patani,
Siam telah memberi Belanda kawasan untuk memonopoli gaharu dan cendana sebagai
balasan membantu Siam membedil Patani dari jalan laut, namun Belanda datang
lewat semasa pertempuran berlaku, Siam yang menerang dari darat kalah dipukul
mati oleh orang Patani dengan gagah.[9]
Serangan ketiga masih mahu dilakukan oleh Patani kepada Siam, Siam memohon
bantuan Belanda lagi, namun Belanda bersikap acuh tidak acuh tetapi disebabkan polisi
hubungn diplomatik Siam-Holland lalu mereka bersetuju membantu Siam, tetapi
terdapat campurtangan Sultan Rijaluddin Muhammad Syah yang pergi ke Ayuthia
menasihati Raja Siam Prasat Tong agar mengirim wakil perdamaian dengan Patani,
hal ini memperlihatkan bahawa Siam sekali lagi kalah pada Patani. Namun Ratu
Ungu enggan memaafkan Siam dan engan menghantar bunga emas. Belanda
campurtangan lalu menyebabkan Ratu Unggu mengirim perutusan rasmi memulihkan
kedua-dua kerajaan tersebut.
Pemerintahan
seterusnya oleh Ratu Kuning, baginda mempunyai keperibadian yang baik
disebabkan sikapnya yang tidak membelanjakan hasil dari cukai kerajaan yang
diterimanya, namun gigih berusaha menghasilkan produksi hasil tanaman bunga dan
sayur-sayuran dan keuntungan inilah yang dibelanjakan. Baginda turut menubuhkan
Sebuah Syarikat Perkapalan Raja Patani unuk meningkatkan taraf perdaganagn
ekonomi antarabangsa. Baginda juga mengadakan hubungan kebudayaan Melayu dengan Johor. Namun telah berlaku kemerosotan
kegemilangan empayar Melayu Islam. Hal ini berlaku kerana sikapnya yang mahu
berbaik-baik dengan Siam, kemuliaan hatinya menggangu urusan pentadbiran
disebabkan kurangnya tumpuan, pengkhianatan suaminya dengan penari istana Johor
membuat baginda mendapat tekana psikologi. Pertahanan negeri menjadi lemah dan
mendedahkan Patani kepada ancaman musuh tradisinya. Tahun 1671-1679
memperlihatkan bahawa Siam telah menggempur Patani semasa Patani menghantar perwakilannya
mengakibatkan Ratu Kuning Berundur ke Kota Jambal, maka berakhirnya zuriat
pemerintahan Raja Seri Wangsa iaitu pengasas utama yang mendirikan Kerajaan
Islam Patani.[10]
3.0 Sejarah Kemerosotan dan Kejatuhan Patani
Akibat Penjajahan Siam dan Berakhirnya Empayar Melayu Islam Patani.
Menurut
Arrifin, La’umen dan Suhaymi dalam Sejarah Patani pada 2007-2009 yang diambil
daripada penyelenggaraan Patrick Jory iaitu zaman keemasan Patani dan
kedaulatan Patani secara beransur-ansur telah berakhir sekitar pertengahan abad
ke-17 apabila keluarga Raja Seri Wangsa selepas Raja Kuning tiada lagi warisnya
dan takhta Patani bertukar kepada keturunan raja-raja Kelantan. Pertukaran
takhta kerajaan kepada kaum kerabat raja Kelantan menjadikan pentadbiran Patani
tidak teratur dan kucar-kacir disebabkan penghijrahan masyarakat Melayu
Kelantan ke Patani secara beramai-ramai. Interaksi antara masyarakat Patani dan
masyarakat Melayu Kelantan di selatan telah menimbulkan isu-isu kebangkitan
nasionalis dan ahli poltik kerana ianya menyentuh soal persempadanan negara dan
masyarakat. Namun melalui petikan yang ditulis oleh Kapten Inggeris Alexander
Hamilton, pada 1718 peniaga yang datang dari Tonkin, China, Siam dan Asia
Selatan yang menjalankan aktiviti perdagangan di Patani berkeadaan selamat dan
aman. Hamilton berkata, hal tersebut memperlihatkan bahawa walaupun Patani sudah
semakin merosot tetapi disebabkan pengekalan monarki beraja yang masih wujud,
maka ketaatan masih berlaku hingga munculnya nasionalisma Patani dalam arus
masa yang sama pada tahun 2000.
Sekali
lagi diperlihatkan bahawa sejarah masa lampau mempunyai perkaitannya dengan
masa kini. Zaman perikatan raja-raja Patani dengan penaklukan yang berlaku
kepada Patani, penubuhan pentadbiran yang dijalankan oleh kaum kerabat diraja
Kelantan boleh memberi justifikasi bersejarah yang membawa satu bentuk
pengubahsuaian kepada perwujudan nasionalis-nasionalis Patani, terutamanya
berikutan permusuhan yang berlaku disebabkan oleh kerjasama Malaysia dengan
Thailand dalam operasi keselamatan yang dijalankan terhadap mereka pada tahun
2000, iaitu keinginan Kelantan untuk berpisah dari Malaysia dan menyertai
Patani sebagai sebuah negeri.
Abad
ke-17 dak ke-18 memperlihatkan bahawa kemerosotan ekonomi dan gangguan politik
yang terjadi kepada Patani tidak menamatkan kosmopolitan dan bahasa dalam
Patani. Sejak terjadinya hal tersebut, kesusasteraan, kelas-kelas agama dan
rangkaian sekolah-sekolah Islam telah ditubuhkan bagi penyebaran
intelektualisma Islam. Kadar celik huruf dalam kalangan masyarakat Patani
semakin meluas dan bahasa Arab telah membuatkan masyarakat Patani lebih terikat
kepada dunia Arab. Terdapat ulama Islam Sunni yang menuturkan bahasa Melayu dan
bahasa Arab kerana sebahagian dari mereka ialah permastautin di Arab Saudi dan
mereka inilah yang menjadi tulang belakang kepada rintangan dan serangan yang
datang daripada musuh tradisi Patani iaitu Siam.[11]
Musuh
utama Patani adalah Thailand yang merupakan penganut agama Buddha yang yang
sangat bencikan masyarakat Islam Melayu patani, sejak pemerintahan Ratu Hijau
lagi pada 1616 mereka telah cuba menakluki Patani. Patani mengalami kekalahan
pertama kali pada siam menurut Ibrahim Syukri dalam Sejarah Kerajaan Melayu Patani pada abad ke-18 semasa pemerintahan
Sultan Mahmud kekalahan ini bererti Kerajaan Melayu Patani hilang kemerdekaan
dan terhapusnya kedaulatan raja-raja Melayu yang dikuasai selama beratus-ratus
tahun. Maka melalui penaklukan inilah raja Siam-Thai ingin memperhambakan
rakyat jelata Patani. kekalahan ini berpunca daripada rahsia pertahanan dan
kekuatan orang-orang Melayu telah pecah dibuka oleh Nai Chan Tung yang
mengkhianati Sultan Mahmud kepada panglima Siam-Thai, Sultan Mahmud telah
mangkat dalam peperangan, kelengkapan alat senjata Melayu tidak memadai dan
kekuatan perang orang-orang Siam lebih banyak dari orang Melayu.[12]
4.0 Sejarah Penaklukan Dan Penindasan
Penjajahan Siam Ke Atas Patani
Reformasi pentadbiran Bangkok
terhadap wilayah-wilayah naungan Thailand telah berlaku pada akhir abad ke-19.
Kebimbangan pihak Siam terhadap imprialisme barat yang sedang berlumba-lumba
meluaskan kawasan jajahan di rantau ini mengakibatkan penubuhan Kementerian
Dalam Negeri dan perlantikan Putera Damrong Rajanubhad sebagai menterinya dan
tugasnya adalah memperbaharui corak kementeriannya dari segi pentadbiran,
sistem perundangan dan cukai perbendaharaan di negeri-negeri Melayu utara.
Baginda telah mengubah sistem pemerintahan kepada sistem Theshapiban. Sistem ini
menjadikan pentadbiran wilayah dan negeri akan disusun semula dan dikumpulkan
menjadi satu unit yang dikenali sebagai Monthon. Gabenor Wilayah atau Raja
Negeri adalah tanggungjawab persuruhjaya tinggi dan mereka tidak berkuasa
terhadap kakitangan bawahan. Peraturan 1899 ini bertujuan untuk melumpuhkan
kekuasaan gabenor wilayah dan menguatkan cengkaman terhadap kerajan pusat di
Bangkok supaya kuasa pentadbiran wilayah dan negeri naungan dapat dikawal, terutamanya
daripada gangguan penjajah asing dari barat.
Selepas
itu, terdapat banyak lagi perubahan yang dijalankan oleh pentadbiran Bangkok
yang membuatkan Patani resah. Sehingga pada tahun 1902 pemberontakan menentang
Siam telah dijalankan oleh umat Islam Patani yang sebelum itu dijalankan oleh
Tengku Abdul Kadir iaitu Kerajaan Siam cuba menghapuskan segala kebudayaan
orang Melayu Patani yang beragama Islam itu bersabit dengan undang-undang atau
hukuman keadilan, jenayah, harta benda dan lain-lain, Siam cuba melaksanakan
ajaran Islam dalam kalangan umat Islam Patani, melalaikan hukuman orang Islam
yang tidak menunaikan solat Jumaat, pegawai-pegawai Siam yang memperkosa anak-anak
gadis Islam, percampuran pesuruhjaya Siam dalam urusan kutipan cukai bagi
tujuan menghantar ufti Bunga Emas ke Bangkok dan Pesuruhjaya Siam mengenakan
paksaan terhadap pebayaran cukai garam sebanyak $6,000 atau $7,000 setahun.
Bangkangan ini disuarakan oleh raja-raja Melayu Reman, Patani, Legeh dan
Teluban. Berdasarkan faktor-faktor inilah berlakunya pemberontakan menentang
Siam. Penentangan yang dilakukan ini telah menyebabkan penahanan raja-raja
Melayu Patani disebabkan ketidakpuasan hati mereka daripada pegawai-pegawai
Siam yang semakin keterlaluan. Pada awal Januari 1902, Tengku Abdul Kadir
merayu kepada Gabenor Swettenham supaya mempengaruhi Kerajaan Great Britain
agar campurtangan dalam masalah Patani dan melepaskannya dari cengkaman Siam,
jika tidak mereka akan memberontak dengan mendapatkan kuasa Eropah yang lain
namun ianya tidak berjaya kerana campurtangan Swettenham dan R. W Duff yang
berpihak kepada Siam.[13]
Tengku Abdul Kadir telah ditangkap akhirnya atas tuduhan bermuafakat dan
menderhaka kepada Siam serta melengkapkan senjata untuk memberontak dan
dikatakan merupakan Raja Melayu paling merbahaya dan telah dijatuhakan hukuman
10 tahun penjara di Pitasuloke, baginda dikatakan disiksa dan diikat dalam
penjara besi dan disumbatkan ke penjara gelap. Pada Mac 1902 dengan rasminya
jawatan baginda dilucutkan dan berakhirlah pemerintahan Raja Melayu Kerajaan
Patani Darul Maarif dan kemudian penangkapan Raja Legeh Tengku Ngah Samsudin,
Raja Teluban dan Raja Reman Tuan Lebeh Long Raya. Penangkapan mereka ini
membuatkan kebencian umat Islam Patani dan umat Islam Kelantan yang bersaudara
dengan Patani kerana sejarah hubungan keluarga antara Patani-Kelantan begitu
kuat terutamanyaRaja Patani Tengku Abdul Kadir Kamaruddin adalah besan Sultan
Muhammad (1900-1920) yang memerintah Kelantan. Pelbagai pihak yang mengancam
tindakan ganas pihak Siam serta bersimpati terhadap nasib Raja Patani, kerabat
diraja Kelantan dan akhbar-akhbar turut mendesak kerajaan Inggeris supaya
campurtangan dan membebaskan Raja Patani daripada Siam dan mengambilalih
pentadbiran Patani dari Siam. Akhbar Malay Mail menyiarkan tajuk utama berjudul
‘Special Telegram-Siam in Patani. Raja Kidnapped.
Serious Troubel Feared’.[14]
5.0 Sejarah Penyatuan Umat
Islam Patani Kesan Daripada Penindasan Siam 1909-1990
Walaupun
Patani hilang kemakmuran selepas zaman empat ratu, tidak bererti Patani mundur
di dunia Islam, kekejaman dan penindasan yang dilakukan oleh Siam telah
menjadikan Patani matang pada pucuk pimpinan keislamannya dan menjadikan patani
kini sebagai salah satu pusat intelektual di Asia tenggara, pelbagai permodenan
yang dilakukan terhadap mereka seperti dasar
Rathinyom pada abad ke-20 atau pun pengasimilasian adat Thailand seperti
pengharaman bahasa Melayu dan hanya bahasa Thai sahaja menjadi bahasa rasmi,
pemakaian dan budaya masyarakat Melayu patani berubah kepada pemakaian Eropah
dan dari aspek ekonomi masyarakat Melayu Patani terpaksa membayar cukai
sedangkan mereka kurang pekerjaan, malah diarah kerja kerah membina istana
Putera Damrong. Dari aspek pendidikan juga mereka turut diharamkan penggunaan
Bahasa Melayu, pengajaran Al-Quran dan Bahasa Arab, institusi pondok juga perlu
mengikut silibus kerajaan Thailand. Hal ini mengakibatkan masalah hubungan
antara Bangkok dan Patani yang berlarutan akibat penghapusan sistem pondok dan
dasar Rathinyom yang menindas masyarakat Patani. Patani pada tahun 1932,
berlaku pemberontakan merampas kuasa Bangkok yang dijalankan oleh “Kumpulan
Rakyat” yang terdiri daripada pegawai tentera dan juga pemimpin-pemimpin kaum
Islam seperti Haji Abdul Wahab dan Haji Shamsudin Mustafa. Tujuan mereka untuk
mengubah cara pemerintahan autokrasi kepada demokrasi(kedaulatan rakyat).
Pada
1933, Siam telah memansuhkan Manthon
dan ini menjadikan Patani semakin terpisah dengan negeri-negeri semenanjung
Tanah Melayu dengan menjalankan sistem demokrasi yang menaikkan rasa semagat
kebangsaan Siam. Semasa tahun 1943, Phibul Songgram menjalankan dasar
mensiamkan orang-orang Melayu secara lebih meluas dipanggil “ Greather
Siam” dan memansuhkan jawatan Qadi Islam
di Patani pada 1944 di wilayah Yala, Patani, Narathiwat dan Setul serta
membatalkan undang-undang Islam berkenaan nikah cerai dan harta pusaka, segala
undang-undang sivil berkenaan Islam
mesti diputuskan oleh mahkamah Siam. Dua tahun ini memperlihatkan Islam semakin
genting, lalu ahli-ahli ulama yang diketuai oleh Haji Sulong Bin Abdul Kadir
mendirikan Pertubuhan Islam Patani iaitu “Hai’ah al-Nafz al-Ahkam al-Syar’iah”
yang bertujuan memperkemaskan kerjasama ketua-ketua agama yang mempertahankan
gerakan Siam yang hendak mensiamkan orang-orang Melayu dan mencabul agama
Islam.[15]
Pada
1947, pertubuhan Semangat Patani telah ditubuhkan dam Tuan Haji Sulong telah menjadi Pengerusi
dan mereka mengeluarkan bantahan terhadap Prodi Phanomyong, bantahan ini
berdasarkan kehidupan masyarakat melayu yag ditindas pegawai siam, mereka
ditangkap dan dihukum mati, disamping itu perbuatan rasuah, penipuan dan
penyelewengan seringkali diberitakan di sekitar Patani. Akibat daripada itu
Haji Sulong ditangkap dan dipenjarakan bersama anaknya. Penahanan ini menaikkan
semangat para penyokong berjumlah 300 orang penyokong yang berkumpul di hadapan
balai polis pada 19 Januari. Perang dunia kedua mencetuskan kesedaran
nasionalisme yang padu, GEMPAR iaitu Gabungan Melayu Patani Raya telah
ditubuhkan pada 1 Mac 1948 yang didaftarkan dibawah badan kebajikan yang
bertujuan memperjuangkan politik pembebasan menuju cita-cita agama, bangsa
dantanah air. Antara tokoh-tokohnya ialah Tuan Haji Sulong, Tengku Abdul Jalal,
Tengku Ismail dan ramai lagi. GEMPAR menerima sokongan dari KERIS atau Kesatuan
Rakyat Indonesia, UMNO atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu dan banyak
pertubuhan lagi. GEMPAR telah menghantar surat bantahan kepada Setiausaha Agung
Majlis Keselamatan Bangsa-bangsa Bersatu supaya Jawatankuasa Hak Asasi Manusia
dan Hak Kebebasan Awam serta mengutuk pentadbiran pemerintahan Thai yang
memerintah menerusi kuasa tentera dan polis. GEMPAR menggesa penangguhan
pengiktirafan kerajaan Thailand yang baru dan sokongan-sokongan lain dari
Pertubuhan Negara-negara Asia dan Asia Tenggara, Negara-negara Liga Arab, Indonesia, Pakistan dan India.[16]
Menjelang
kejatuhan rejim Sarit Thannarat pada Disember 1963, muncul perkembangan politik
terbaru umat Islam pada 1964 iaitu
muncul kegiatan kebajikan Islam di kota Bangkok iaitu Persatuan Belia Islam Thailand
atau Young Muslim Assosiasion of Thailand, perjuangan golongan muda lepasan
university ini menarik minat ramai pelajar dan pemuda Islam berpolitik,
termasuk di wilayah-wilayah Patani. tujuan utama organisasi adalah untuk
menyatupadukan persatuan dan pertubuhan Islam dalam Thailand dan menyatukan
ketetapan aktiviti selaras dengan pergerakan Islam sejagat. Pada 9 Oktober
1970, tertubuhnya Barisan Nasional
Pembebasan Patani atau National Front
Liberation of Patani iaitu hasil pergabungan tiga pertubuhan iaitu GEMPAR, Barisan Revolusi Nasional (BRN) dan
Patani United Liberation Organization
(PULO). Pertubuhan ini telah banyak melancarkan serangan gerila dibawah
komandan Pok Yeh Dureh Madiyoh) atau Pak Yeh yang sangat ditakuti oleh tentera
dan polis Thai. Kejayaannya dalam melakukan serang hendap dan terbuka amat
diberi perhatian khusus oleh pihak keselamatan Thai. [17]
Tertubuhnya Barisan Bersatu Mujahidin Patani yang memperjuangkan kemerdekaan
Wilayah-wilayah Islam Selatan Thai yang meliputi Patani, Yala, Naratiwat dan
Senggora. Persatuan ini ditubuhkan pada 16 September 1984 yang berjuang
menuntut perbebasan dan kemerdekaaan semula Negara
Patani Darul Maarif disamping menegakkan Daulah Islam Patani dan
melaksanakan tuntutan Allah.
Bangkok
menghadapi zaman kesulitan dan pelbagai tuntutan dari sekeliling penjuru
wilayah-wilayah negaranya iaitu pemberontakan Phi Bun di Wilayah Ubon,
pemberontakan Ngio di sempadan utara Shan, Burma dan pemberontakan utama dari
Islam Patani yang menjadi ancaman terbesar Bangkok. Umat Islam Patani
memperlihatkan perkembangan bersenjata yang berpotensi mendapat kejayaan namun
Bangkok mengahantar tenteranya bagi menghalang tindakan Patani. Pada 8 Februari
1980, peristiwa pengeboman perhentian kereta api dlakukan oleh pejuang-pejuang
Malayu Patani dan Bangkok menghantar
Operasi Ratnachai yag bergerak jam tiga pagi bagi menghancurkan serangan PULO
namun Operasi Ratnachai ini gagal mencari sasaran.[18]
Seterusnya iaitu pada 2 Disember 1990, berlaku peristiwa yang amat penting di
Hadyaiiaitu Parti Komunis Malaya atau PKM mengadakan perjanjian damai bagi
menamatkan perjuangannya Selama 41 tahun dan mereka mengadakan upacara
perletakan senjata dan ikrar taat setia PKM kepada Yang Di Pertuan Agong, Malaysia.
Penyelesaian secara terhormat ini bagi mewujudkan kemakmuran, kestabilan dan
keamanan dempadan Malaysia-Thailand. Sungguhpun begitu Thailand masih lagi mahu
menentang pergerakan-pergerakan nasionalisme Patani.
5.0 Kesimpulan
Sebagai
kesimpulannya, ini memperlihatkan gambaran peranan sejarah yang menjadi perkara
penting bagi mengetahui sejarah sesebuah perjuangan rakya terutamanya
masyarakat Islam Patani yang masih lagi berjuang hingga ke hari ini bagi
memerdekakan negara Patani daripada cengkaman Siam. Dahulunya Patani dilihat
sebuah empayar perdagangan yang cemerlang namun akhirnya setelah ditakluki Siam
kerajaan Melayu Patani ini semakin merosot dan penduduknya semakin menipis,
namun agama Islam menjadi teras dan tunjang pembentukan sistem intelek yang
tinggi dan memupuk semangat nasionalisme yang tinggi dalam diri penduduk
Patani.[19]
Sejarah klasik Patani sebenarnya yang menyediakan garis panduan kepada
msayarakat Melayu Patani sekarang bagi mengalahkan penjajahan Siam.
Pertelingkahan Siam-Patani tidak lagi berakhir hingga ke hari ini jika menurut
risalah militan Patani. Sejak Januari 2004, wilayah-wilayah Thai, Patani, Yala
dan Narathiwat mempunyai masalah keganasan dan masalah politik yang sama yang
mengakibatkan nyawa 7,000 orang terkorban. Hal ini menurut para ulama adalah
berpunca daripada rancangan militan tempatan. Kumpulan militan yang muncul ini
berusaha mendapatkan ideologi pemisah yang menekankan penindasan dan budaya
Melayu dan membawa idea-idea bahawa Islam ditindas dan didera oleh Thailand. Risalah-risalah
ini menjadi tanda tanya selama beberapa dekat ianya diedarkan, malahan risalah
tersebut menurut Paul Handley menceritakan hal dalaman diraja. Risalah ini
menjadi penyumbang kepada kefahaman mengenai keganasan, kepimpinan dan salah
satu medium komunikasi masyarakat dan memperlihatkan kegunaan sejarah kepada
masyarakat seperti yang dinyatakan dalam bab ke-12 Patani Militant Leaflets and The Uses of History karya Duncan MacCargo.
Keamanan dan kemakmuran serta kemakmuran Patani dan Thailand tidak dapat diputuskan
hingga ke hari ini dan adakah ianya akan terus bergolak atau sebaliknya kerana
kedua-dua negara mempunyai peranan sejarah mereka yang tersendiri.
Bibliografi
Ibrahim
Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani.
(2002) Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd.
Zamberi A. Malek, Umat Islam Patan:
Sejarah dan Politik. (1993). Shah Alam: Hizbi.
Patrick
Jory (peny.), Ghosts of th Past in
Southern Thailand: Essays on the History and Historiography of Patani.
(2013). Singapore: National University of Singapore Press.
[1] Ibrahim Syukri, 2002, Sejarah
Kerajaan Melayu Patani, Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.Bab
1
[2] Ibrahim Syukri, Sejarah
Kerajaan Melayu Patani, m/s 69.
[3] Patrick Jory (peny), 2013, Ghosts
of the Past in Southern Thailand: Essays on the Historiography of Patani, Singapore:
National University of Singapore. Chapter 9, m/s 207.
[4] Mohd. Zamberi A. Malek, 1993, Umat
Islam Patani: Sejarah dan Politik, Shah Alam : Penerbit HIZBI, m/s 5.
[5] Ibrahim Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani, m/s 43.
[6] Ibrahim Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani, m/s 52.
[7] Patrick Jory (peny), Ghosts of
the Past in Southern Thailand, m/s 210.
[8] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani, m/s 64.
[9] Patrick Jory (peny), 2013, Ghosts of the Past in Southern Thailand,
m/s 210.
[10] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani, m/s 81-82.
[11] Patrick Jory (peny), Ghosts of
the Past in Southern Thailand , m/s 210-212.
[12] Ibrahim Syukri, Sejarah
Kerajaan Melayu Patani, m/s 73.
[13] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani, m/s 145.
[14] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani, m/s 161.
[15] Ibrahim Syukri, Sejarah
Kerajaan Melayu Patani, m/s 107-109.
[16] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani, m/s 209.
[17] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani, m/s 318-319.
[18] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani, m/s 347.
[19] Patrick Jory (peny), Ghosts
of the Past in Southern Thailand, m/s 224.
Ulasan
Catat Ulasan