agama budha teravada



1.0 PENGENALAN
Agama Buddha Teravada merupakan amalan hidup yang penting bagi kebanyakan masyarakat tempatan di Tanah Besar kecuali di Vietnam. Profesor Yoneo Ishii menyatakan pengaruh Buddha Teravada dapat dilihat dari segi perangkaan bagi tahun 1975, aliran ini di anuti oleh 94 peratus rakyat Thai, 85 peratus rakyat Burma dan Kampuchea dan 50 peratus oleh rakyat Laos. Menurut Profesor Yoneo Ishii juga sehingga tahun 1975 di Kampuchea dan Laos, Buddhisme telah dijadikan sebagai agama rasmi. Di Thailand atau Siam pula agama Buddha Teravada dianggap sebagai agama rasmi. Di Burma para pemimpin kerajaan lebih berpengaruh dalam amalan agama Buddha. Pada zaman klasik, kedudukan agama Buddha menjadi semakin kukuh dan dikaitkan dengan konsepsi sosiopolitik yang unggul berteraskan kepada seorang raja yang salih.[1] Agama yang diamalkan dapat mewujudkan masyarakat yang makmur kerana hanya masyarakat yang makmur sahaja bersedia untuk menjalankan ibadat.
            Heine-Geldern telah mengaitkan unsur-unsur Buddha dengan kerajaan dan pentadbiran seperti yang dapat kita lihat di Burma, Thai, Laos, dan Kampuchea. Geldern menyatakan bahawa organisasi politik atau pentadbiran di negeri-negeri tersebut mengambil konsep kosmopologi serta keselarian di antara makrokosmos ketuhanan (supra human) dan mikrokosmos manusia. Kerajaan merupakan miniature kepada kosmos dengan istana raja berada di pusat itu di anggap sebagai Gunung Meru yang menjadi pusat cakerawala yang di anggotai oleh manusia dan juga dewa-dewa yang berbagai-bagai peringkat.[2]  Golongan atasan seperti raja, putera-putera raja dan pembesar-pembesar wilayah pula mewakili hieraki yang terdapat di syurga yang bernama Tavatimsa yang didiami oleh Indra, lokapala yang empat dan 28 lagi dewa-dewa yang lebih rendah.
2.0 CARA KEMASUKAN HINDU BUDDHA DI THAILAND
Golongan yang pertama sekali datang ke Asia Tenggara untuk menyebarkan fahaman Hindu Buddha ialah para mubaligh Buddha. Tokoh-tokoh agama Buddha ini merupakan utusan daripada maharaja Asoka, iaitu seorang raja yang termasyhur pada zaman Dinasti Maurya iaitu dari tahun 330 sebelum Masihi sehinggalah 180 sebelum Masihi. Mereka diutuskan oleh Asoka ke Selatan di Ceylon dan seterusnya ke Burma kepada golongan Pyu dan Mon, dan juga ke Nusantara. Kemudiannya, proses pengembangan agama Buddha diteruskan lagi oleh kerajaan Kushan yang menggantikan empayar Maurya, terutamanya pada zaman rajanya yang agung, Kanishka, yang dilantik sekitar tahun 78 Masihi.
            Selepas itu, para penganut agama Hindu yang mengembangkan lagi pengaruh India di Asia Tenggara. Pengaruh ini dibawa oleh golongan Vaisya iaitu golongan pedagang dalam kasta Hindu. Hal ini berlaku berikutan daripada kemajuan bidang teknologi perkapalan dan hubungan perdagangan di antara India dengan Asia Tenggara, khususnya bagi kawasan persisiran pantai. Selain itu, para pedagang Melayu yang pernah tiba di India juga turut membantu proses penyebaran pengaruh-pengaruh India setelah kembalinya mereka dari India.
            Keghairahan penduduk-penduduk tempatan dalam mengimport kebudayaan India bukan sahaja membawa tokoh-tokoh Brahmin yang terkemuka ke Nusantara bahkan orang tempatan sendiri dihantar ke India untuk mempelajarinya secara langsung. Hal ini terbukti apabila penganut-penganut agama Budhha pada zaman Srivijaya telah dihantar ke India untuk mendalami ilmu agama Budhha di Universiti Nalanda yang ditubuhkan pada abad kelima Masihi. Universiti ini mempunyai seorang mahaguru Budhha yang terkenal iaitu Dharmapala. Golongan ini kemudiannya mengembangkan agama tersebut di tempal asal mereka.
3.0 KONSEP GUNUNG MERU
Gunung Meru merupakan pusat cakerawala yang di anggotai oleh manusia dan juga dewa-dewa yang dari pelbagai peringkat.[3] Pertabalan raja di Thailand melibatkan upacara agama Brahmanisme iaitu acara pengsucian raja dijalankan. Hal ini bermakna raja akan duduk di atas takhta yang berbentuk segi lapan dengan lelangit putih dan mengarah ke arah Timur. Selepas itu, diikuti pula dengan upacara baginda menerima jemputan agar memerintah negara sebagai wakil rakyat. Kemudian, raja akan mengambil tempat di Bhadrabitha. Pada masa yang sama pedanda besar atau ketua agama dari mazhab Saivisme mengucap puisi untuk "membuka pintu gerbang Kailasa" yang dipercayai sebagai tempat kediaman Dewa Siva di puncak gunung Mahameru.[4]  Hal ini merupakan jemputan kepada Dewa Siva agar menyerap masuk ke dalam tubuh badan baginda raja. Selepas itu pedanda besar akan menyerahkan lima buah alat kebesaran kepada raja. Dalam sistem ini pedanda besar, seorang Brahmana, yang dikenali sebagai Phra Maharaja guru memainkan peranan penting selaku perantara di antara raja dan Dewa Siva. Ucapan puisi dalam upacara ini dipilih dari antologi puisi-puisi suci agama Hindu dalam Bahasa Tamil yang dikenali sebagai Tevaram dan Tivyapirapantam.




4.0 KONSEP DEVARAJA
Istilah devaraja terhasil daripada dua patah perkataan iaitu dewa dan raja. Secara ringkas dapat dijelaskan kepada raja kepada dewa-dewa. Dewa Sundra dalam tradisi pengaruh India sering dikaitkan dengan gelaran devaraja. Dewa ini juga dikatakan sebagai pemerintah bagi bandar kedewaan Amaravati yang dipercayai terletak di puncak Gunung Mahameru.[5]
Pengaruh Hindu Buddha sangat berpengaruh dalam konsep ini apabila raja dianggap sebagai jelmaan tuhan atau dewa. Selain itu, raja dianggap menduduki status yang tinggi, dikaitkan dengan dewi-dewi dari kayangan dan penjelmaan daripada dewa Shiva, Vishnu dan Brahman. Konsep Devaraja menyebabkan seseorang raja dipandang sebagai dewa (avatar) Siva atau Vishnu. Raja yang diletakkan sebagai tuhan perlu dipatuhi dan ditaati setiap masa.
      Pada awal kurun ke 19, Siam dianggap sebagai sebuah negara yang statis dengan sistem politik dan pentadbirannya yang merupakan warisan zaman-zaman sebelumnya iaitu zaman Sukhotai dan Ayudhya. Dalam sistem politik dan pentadbiran, menurut Mokarapong raja berada di puncak dan di anggap mampu untuk memberikan perlindungan kepada rakyatnya.[6]
            Semasa pemerintahan Sukhotai, hak raja sebagai pemerintah adalah berpandukan kebolehan tetapi syarat tersebut telah berubah pada zaman Ayudya. Hal ini demikian kerana konsep divine kingship telah di pengaruhi oleh unsur-unsur Buddha dan Hindu. Kesan pengenalan konsep ini, telah menyebabkan raja mempunyai kuasa mutlak ke atas semua yang ada di atas muka bumi Siam termasuk dapat menentukan hidup atau mati seseorang rakyat. [7] Raja juga berkuasa sebagai tuan tanah tetapi rakyat dibenarkan untuk mengusahakan tanah-tanah tersebut untuk menyara kehidupan. Raja amat berkuasa dan berkuasa mutlak. Oleh itu, hasil perbendaharaan negara adalah untuk kepentingan raja sahaja. Tambiah (1976) menyatakan bahawa kuasa mutlak raja dapat dilihat dengan ketara di muang sekitar istana.[8]
            Kuasa raja terserlah apabila melihat kepentingan pengumpulan gajah putih yang dikatakan sebagai simbol kekuasaan seorang raja di Thailand. Bagi kepercayaan masyarakat Hindu di India, lembu merupakan simbol suci dan ia amat berbeza bagi kepercayaan masyarakat di Siam.  Rakyat yang dapat menangkap gajah putih akan diberikan hadiah yang amat lumayan seperti emas, sebidang tanah yang luas dan tidak perlu membayar cukai kepala untuk seumur hidup. Tetapi yang sebenarnya, gajah yang terdapat di Siam bukanlah sebenarnya berwarna putih. Carl Bock telah menyatakan dengan terperinci berkenaan dengan persiapan bagi menyambut seekor gajah putih di kota Bangkok pada tahun 1881.[9]  Rakyat Bangkok  telah keluar bersama-sama kakitangan kerajaan dan para jemputan asing untuk menyaksikan upacara rasmi tersebut. Rakyat Siam pada ketika itu juga mengakui kemuliaan gajah putih dan mereka amat tersinggung dengan sebuah syarikat sarkas yang datang dari India yang telah mempersendakan kepercayaan masyarakat Siam dengan menunjukkan seekor gajah yang diputihkan secara sengaja dengan kapur. Hal ini jelas menggambarkan bahawa masyarakat Siam menghargai dan berpegang kuat dengan kepercayaan mereka serta gajah putih merupakan lambang kekuasaan seseorang raja.



5.0 PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM PENTADBIRAN
Di Thailand, Raja memainkan peranan dan merupakan kepala dalam hal pentadbiran. Raja berfungsi sebagai ketua agama, ketua kerajaan, dan mempunyai kuasa mutlak untuk mentadbir urusan yang berada dalam negara atau kawasan naungannya. Struktur pentadbiran di Thailand di bahagikan kepada golongan rakyat kepada iaitu golongan tentera dan orang awam.
Golongan tentera diletakkan di bawah jagaan kalahom, sementara golongan awam pula terletak di bawah madatthai.[10] Kedua-dua golongan rakyat diterajui oleh menteri yang layak. Di Thailand, kementerian yang diwujud untuk melincinkan pentadbiran iaitu Khlang (Perbendaharaan), Wang (Istana), Muang (Ibu kota), dan Na (Tanah).  Sistem negara di Thailand telah menunjukkan satu sistem yang teratur dan sistematik. Pada abad ke-17 telah berlaku perubahan dalam sistem pemerintahan negara. Pembahagian antara wilayah negara di Thailand berubah mengikut golongan rakyatnya. Di kawasan selatan Thailand telah diletakkan dibawah penguasaan Mahatthai dan bahagian selatan diletakkan dibawah jagaan Kalahom. Kedua-dua kementerian ini mempunyai kuasa penuh dan bertangungjawab atas wilayah masing-masing. Contoh pemerintahan yang menggunakan pengaruh agama Hindu Buddha dalam pentadbiran negara adalah semasa pemerintahan Rama I, Rama II dan Rama III. Peranan Raja Siam sangat penting dalam pembangunan Siam semasa Dinasti Chakri pada tahun 1782-1910.
 Pengaruh Hindu Buddha dapat dilihat dengan jelas semasa pemerintahan Rama I yang telah mengeluarkan undang-undang seperti yang diperlukan mengikut situasi yang berlaku. Raja sentiasa memastikan upacara negara dijalankan kerana Raja merupakan penaung bagi ajaran Buddhisme. Raja juga mengubahsuai tradisi Ayudhya yang berkaitan dengan undang-undang cerai, kesusasteraan dan sejarah, undang-undang agama, dan istiadat negara. Selain itu, Raja juga menjalankan revolusi senyap yang mementingkan intelek manusia untuk menentukan nasib dan negara. Hal ini berlainan dengan konsep yang dijalankan semasa pemerintahan Sukhothai dari 1238 sehingga 1350.
6.0 PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM AGAMA           
Pengaruh Hindu Buddha juga dapat dilihat daripada aspek sosial. Masyarakat Thailand terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu daripada segi keagamaan dan susun lapis. Majoriti kehidupan masyarakat di Thailand mengamalkan kepercayaan Hindu Buddha sehingga abad ke-19 sebelum munculnya zaman kegemilangan agama Islam di Asia Tenggara. Pengaruh Hindu Buddha amat luas pengaruhnya pada ketika itu apabila berjaya menguasai keseluruhan pentadbiran kerajaan Thailand.
            Masyarakat di Thailand jelas tentang konsep dosa (bun) dan pahala (bab) seperti yang dinyatakan dalam ajaran Hindu Buddha.[11] Bagi yang mempercayai dan mengamalkan ajaran Hindu Buddha, mereka percaya bahawa tindak tanduk, perlakuan dan perbuatan seseorang individu telah ditentukan sebelum mereka di lahirkan di dunia ini. Perlakuan yang dilakukan oleh manusia sama ada mendatangkan pahala atau menyebabkan dosa dikaitkan dengan hukum karma. Karma bermaksud pembalasan dan seseorang individu tersebut akan di lahirkan semula dalam pelbagai bentuk mengikut jumlah bun dan bab yang mereka telah lakukan semasa hidup di dunia.[12] Hal-hal dan perbuatan semasa hidup di hitung dan membentuk semula diri mereka semasa lahir semula.
Berdasarkan kepercayaan rakyat, konsep dosa dan pahala telah menyebabkan masyarakat Siam mempercayai bahawa keadaan hidup dan kedudukan seseorang telah ditetapkan berdasarkan amalan dan perbuatannya semasa di dunia. Kepercayaan masyarakat bertambah apabila mereka percaya seseorang manusia itu mempunyai cara yang berbeza bagi mengumpulkan pahala dan mempunyai pelbagai cara untuk mengelakkan dosa. Setiap manusia mempunyai pilihan sebelum ingin melakukan perbuatan yang mendatangkan dosa atau pahala.
            Ajaran dan Theravada menjelaskan bahawa kehidupan sesorang manusia tidak akan kekal. Mereka yang berusaha melakukan pahala atau kebaikan terlepas daripada kesengsaraan dan kesakitan.[13] Mereka yang berusaha bersunguh-sungguh akan mendapatkan pahala sebaik mungkin dengan perbuatan dan amalan yang menyumbang bagi mendapatkan pahala. Hal ini menyebabkan individu yang berusaha mengejar pahala mendapatkan nirvana atau tidak akan dilahirkan semula di dunia kerana mereka telah mencapai tahap yang paling tinggi.
            Salah satu cara mudah bagi manusia memperoleh pahala ialah mengeluarkan perbelanjaan atau menderma di wat-wat. Wat merupakan rumah ibadat yang berfungsi bagi menjalankan perkembangan sosial untuk masyarakat tempatan agar sentiasa beribadah kepada Tuhan mereka. Mereka menggunakan mengabdikan semua harta kekayaan di wat bagi kegunaan kebajikan, berpesta dan mencari pasangan hidup.[14] Wat juga memainkan peranan bagi petani untuk belajar membaca, menghayati nilai-nilai moral yang tinggi atau terus menjadi rahib bagi berkhidmat kepada Tuhan.
            Upacara pengkebumian di Thailand juga di pengaruhi oleh kepercayaan Hindu Buddha. Mereka yang telah meninggal dunia akan dibakar mayatnya dan abunya akan disimpan di dalam bekas kecil serta diletakkan di wat. Upacara pembakaran mayat yang dilakukan oleh masyarakat Siam terdapat persamaan dengan budaya masyarakat di negara India itu sendiri. Abu mayat hasil daripada pembakaran di simpan sebagai satu lambang dan penghormatan kepada si mati. Abu tersebut akan diletakkan dalam bekas atau pasu di dalam rumah ibadat atau wat di kawasan kediaman sebagai tanda menghormati si mati.
7.0 PENGARUH HINDU DALAM SUSUN LAPIS MASYARAKAT
Pada zaman awal di Bangkok, dapat lihat dengan ketara penguasaan terhadap golongan buruh dalam struktur lapis masyarakat.[15] Susun lapis masyarakat di Thailand dapat di lihat dengan jelas dalam susunan piramid. Dalam bentuk piramid tersebut, dapat dilihat bahawa raja berada ditingkat teratas dalam pentadbiran, diikuti oleh nai atau bangsawan dan pembesar, phrai som yang terdiri daripada rakyat biasa,  phrai luang terdiri daripada rakyat biasa yang dikuasai oleh raja tetapi tidak berdaftar dan susun lapis yang paling bawah adalah that atau hamba. Kelas susun lapis masyarakat di Thailand berdasarkan markah darjat atau dikenali sebagai sakdina. Ganjaram sakdina bagi darjat seorang raja muda atau uparat adalah 100 000 dan nilai markah bagi darjat  seorang hamba atau that adalah lima sahaja.[16] 
Selain itu, sakdina juga menentukan keluasan tanah yang boleh seseorang miliki dan kerjakan. Sebagai contoh, apabila seorang menteri yang mempunyai 10 000 sakdina, menteri tersebut hanya di benarkan mempunyai 10 000 rai sementara seorang phrai pula hanya di benarkan mempunyai sepuluh hingga dua puluh lima orang rai sahaja. Bilangan 10 000 rai hanya bersamaan dengan seekar tanah sahaja.
 Amalan perhambaan turut dijalankan di Siam. Rakyat yang berada dibawah naungan golongan pembesar terdapat taraf yang tersendiri. Rakyat yang  mempunyai pengaruh paling tinggi ialah  rakyat yang berada dibawah naungan raja. Walaupun kedudukan mereka dalam susun lapis ialah rendah tetapi pengaruh raja memberikan keistimewaan dan pengaruh yang luar biasa berbanding rakyat yang berada di bawah naungan pembesar dan golongan bangsawan.
8.0 PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM BUDAYA
Upacara kebudayaan menerima pengaruh Hindu Buddha dikenali sebagai Triyambavay-Tripavay. Menurut Wales, dalam karyanya Siamese State Ceremonies, Their History and Function, perayaan ini sebenarnya bersempena perayaan Hindu iaitu Tiruvembavai-Tiuruppavai yang diamalkan dalam kalangan masyarakat Tamil di India Selatan.[17] Di Thailand, perayaan ini lebih dikenali sebagai perayaan Lo Jin Ja (menaik ayunan). Menurut Singaravelu, S. dalam karyanya A Brief Survey of Hinduism in South-East Asia, perayaan ini dinaungi oleh raja, lagu-lagu suci dalam Bahasa Tamil, Tiruvembavai dan Tiruppavai dinyanyikan oleh para Brahmana dan istana. Sewaktu perayaan ini diadakan, dipercayai bahawa aspek-aspek ketuhanan utama dalam agama Hindu akan menjelma di bumi serta memberkati para penganut agama Hindu.[18]
 Pada suatu ketika dahulu, sewaktu perayaan ini, raja sendiri atau pun seorang bangsawan Thai yang dipilih datang mewakili Dewa Siva atau Dewa Vishnu. Contohnya, apabila permainan tarian bulatan diadakan, rakyatnya akan datang menghampiri dewa iaitu wakil dewa tersebut di atas dan duduk melutut sebagai memberi penghormatan kepada devaraja. Pemberian hadiah oleh dewa itu dianggap dan dipercayai sebagai pemberian berkat oleh Tuhan sendiri. Nampaknya pengaruh Hindu Buddha jelas kelihatan dalam upacara perayaan Triyambavay-Tiipavay yarg dirayakan oleh penduduk Thailand.
9.0 PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM PERUNDANGAN
Dalam hal pentadbiran di Thailand, raja merupakan ketua atau penaung dalam hal perundangan. Raja merupakan penggubal dan pemerintah yang memberikan hukuman yang setimpal kepada setiap kesalahan yang dilakukan oleh rakyatnya. Kuasa mutlak raja dalam bidang perundangan ini turut dipengaruhi oleh konsep devaraja. Pengaruh Hindu Buddha telah mempengaruhi kod undang-undang tiga tera yang digunakan oleh raja-raja Thailand. Undang-undang ini telah menjelaskan peranan raja adalah tuan tanah yang berkuasa mutlak atas semua yang berada di muka bumi Thailand.[19]  Raja yang menjadi ketua dalam bidang kehakiman dan mempunyai kuasa serta kebenaran untuk memberikan sebarang bentuk hukuman.
Percakapan, arahan atau patah perkataan yang di ucapkan oleh raja merupakan titah atau peraturan yang perlu diikuti oleh setiap rakyat di negaranya. Terdapat undang-undang di Thailand yang sesiapa sahaja yang melakukan perbuatan dan kesalahan yang menunjukkan mereka derhaka atau melanggar arahan kepada raja, pengkhianatan terhadap negara dan hukuman berat akan dikenakan iaitu hukuman bunuh. Hukuman ini diberikan sebagai pengajaran kepada rakyat-rakyat yang lain agar tidak melakukan perbuatan atau kesalahan yang sama.


10.0 PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM KEDUDUKAN WANITA
Di Thailand, mereka meletakkan golongan wanita yang terendah dan golongan wanita merupakan lambang spiritual yang paling rendah. Merujuk kepada makalah Woman Monks: An Anomaly or a Misnomer? oleh Marja-Leena Heikkilä-Horn menunjukkan bahawa terdapat kira-kira 300,000 orang bikkhu di Thailand, dan kira-kira 10,000 orang wanita yang dipanggil mae chi yang memakai busana keagamaan warna putih seperti yang dapat kita lihat dalam pengaruh Hindu Buddha di Thailand. Golongan yang tertinggi dalam pentadbiran agama Buddha di Siam tidak mengiktiraf taraf bikkhu perempuan. Kedudukan mae chi dari segi status sosial dan kerohanian adalah dianggap sangat rendah dan mereka biasanya dianggap sebagai golongan tunabiarawan dan bukan golongan biarawan.[20]
Penulis juga menjelaskan bahawa dalam masyarakat yang menganut dan mengamalkan Theravada Buddhist, golongan wanitanya hanya boleh mendapat merit daripada golongan lelaki. Cara yang paling lazim untuk golongan wanita mendapatkan merit ialah dengan mensedekahkan atau memberikan makanan kepada bikkhu lelaki. Kegiatan ini, walaupun penting tetapi tetap dipandang rendah.[21]





KESIMPULAN
Perkembangan agama Buddha sama ada di Asia Tenggara mahupun di Asia Selatan berkaitan dengan proses Indianisasi di kawasan-kawasan tersebut. Hal ini disebabkan di dalam proses Indianisasi tersebut, berbagai-bagai aspek kehidupan dari India telah dibawa masuk ke Asia Tenggara dan Asia Timur termasuklah amalan agama mereka iaitu Hindu dan Buddha. Ajaran agama Buddha Theravada dikatakan lebih mirip kepada fahaman agama Buddha yang asal. Ajaran ini telah tersebar hingga ke sebelah Timur. Antara negara-negara yang paling kuat menerima pengaruh agama ini ialah Thailand, Myanmar, Kampuchea dan Laos. Kesan-kesan tinggalan ajaran ini di negara-negara tersebut masih wujud misalnya bangunan Angkor Wat di Kampuchea.
Di negara Thailand agama ini telah di anggap sebagai agama rasmi dari segi pengamalan. Jika dibandingkan dengan penyebaran agama Hindu, penyebaran Buddha telah mendapat tempat yang lebih berbanding agama Hindu. Agama Hindu lebih mendapat tempat daripada golongan bangsawan dan raja-raja. Hal ini sebab di dalam fahaman agama Hindu, wujud konsep kasta dan perbezaan taraf. Golongan bangsawan dianggap mulia dan mempunyai kaitan dengan dewa-dewa.
 Agama Buddha telah mendapat tempat di kalangan masyarakat tempatan kerana agama Buddha menekankan kesamarataan dan tidak ada perbezaan taraf ataupun hierarki sosial. Secara keseluruhannya, ajaran Buddha mendapat sambutan baik di Asia Tenggara. Namun begitu, penyebaran ini di Asia Timur mendapat sedikit tentangan. Agama Buddha dianggap sebagai ajaran yang bersifat sederhana.











[1] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 3
[2] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 4
[3] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 4
[4] M. Rajantheran (2001) Jurnal Amalan Kultus Devaraja Di Asia Tenggara. Penerbit (JATI) UM Press. Hlm 56

[5] M. Rajantheran (2001). Jurnal Amalan Kultus Devaraja Di Asia Tenggara. Penerbit (JATI) UM Press. Hlm 49
[6] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 8
[7] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 8
[8] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 8
[9] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 9
[10] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 9
[11] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 14
[12] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 14
[13] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 15
[14] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 15
[15] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 13
[16] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 13
[17] M. Rajantheran (2001)  Jurnal Amalan Kultus Devaraja Di Asia Tenggara. Penerbit (JATI) UM Press. Hlm 56
[18] M. Rajantheran (2001)  Jurnal Amalan Kultus Devaraja Di Asia Tenggara. Penerbit (JATI) UM Press. Hlm 56
[19] Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 8

[20] Rahimah Abdul Aziz, (2003) Jurnal Gender, Wanita dan Penyertaan, penerbit: (JEBAT)  UKM Press.
[21] Rahimah Abdul Aziz, (2003) Jurnal Gender, Wanita dan Penyertaan, penerbit:  (JEBAT) UKM Press.

Ulasan

Catatan Popular