benerdit anderson: adakah sejarah siam itu unik
1.0
PENGENALAN
Zaman
pemerintahan Siam telah bermula berabad-abad yang lalu di bawah pemerintahann
raja-rajanya. Pemerintahan di Siam bermula dengan kenaikan takhta Rama I pada 6
April 1782, disusuli dengan keturunan baginda yang berikutnya. Sejak daripada
pemerintahan Rama I lagi, raja-raja Siam telah menampakkan usaha yang tinggi
dalam melaksanakan rancangan pemulihan. Rancangan pemulihan oleh raja-raja Siam
berterusan sehinggalah kepada pemulihan dan pemodenan Siam yang dilihat sebagai
pemulihan yang lebih moden. Pemodenan ini dilakukan pada zaman pemerintahan
Raja Mongkut (Rama IV) dan anaknya, Raja Chulalongkorn (Rama V) dengan tujuan
untuk menyelamatkan negara Siam daripada penjajahan Barat.[1] Ramai
yang menanggap Siam telah berjaya mengekalkan kedaulatan negerinya daripada
cengkaman penjajahan Barat dan kejayaan ini sangat dipandang tinggi kerana Siam
adalah salah satu negera yang mampu mencapai kejayaan unggul ini di rantau Asia
Tenggara. Pemodenan yang dijalankan oleh Raja Chulalongkorn ini dianggap sebagai
sesuatu yang unik oleh kebanyakan ahli sejarah. Namun begitu, dalam kebanyakan
ahli sejarah tersebut, terdapat seorang ahli sejarah terkenal yang berasal dari
Universiti Cornell, iaitu Benedict Anderson, yang mempertikaikan tentang
keunikan sejarah Thai. Pertikaian ini telah dibahaskan dalam karyanya, iaitu “Studies of the Thai state: The state of
Thai Studies”. Menurut beliau, tiada sebarang keunikan dalam sejarah Siam
abad ke-19, malahan Rama V, iaitu Raja Chulalongkorn hanya layak dibandingkan
dengan Muhammad IV dari Kelantan dan Maharaja Abu Bakar di Johor.
2.0
ISU PERBINCANGAN
2.1
Rancangan Pemulihan dan Pemodenan yang Dilakukan oleh Raja Chulalongkorn (Rama
V) antara Tempoh 1873-1910
Ramai ahli sejarah melihat kejayaan Rama V ini
sangat unik sehinggakan sangat dihargai oleh masyarakat sezaman dengan baginda
pada waktu itu. Tidak dapat dinafikan, kebanyakan pemulihan yang dilancarkan
oleh Rama V lebih bertujuaan untuk meningkatkan kedudukan institusi raja dan
kuasa baginda sendiri. Buktinya, dalam melancarkan
pemulihan kecil dan pemulihan lengkap, Rama V lebih banyak menumpukan
perhatian pada merampas semula kuasa pentadbiran daripada golongan khunnang, iaitu golongan bangsawan yang
telah berkuasa secara tidak langsung sewaktu baginda masih di usia muda. Oleh
itu, selepas meningkat usia 20 tahun, Rama V cuba melaksanakan pemulihan dengan
bersandarkan kepada dua objektif utama, iaitu untuk mendapatkan semula kuasa, pengaruh,
dan penghormatan yang patut kepada institusi raja, serta untuk berjuang
menyelamatkan kedaulatan dan keselamatan Siam yang menghadapi ancaman hebat
dari kuasa-kuasa Barat.[2]
Semasa pemulihan kecil, iaitu antara tempoh tahun 1873-1875, baginda telah
menubuhkan beberapa pertubuhan baru seperti Majlis
Privi dan Majlis Kebangsaan, Pasukan Biduanda Diraja, serta Jabatan Pemeriksa
Kira-Kira untuk membantu baginda melancarkan rancangan pemulihan dan pemodenan.
Rama V meneruskan semula usaha
pemodenannya dengan rancangan pemulihan lengkap, iaitu pada tempoh 1880-an sehingga
1910. Rama V telah mengubah aspek yang paling penting dalam pemodenannya, iaitu
mengubah sistem pentadbiran tradisional senobadi
Jatusadom kepada sistem kabinet dan thesaphiban.[3]
Di ibu kota, Rama V ini telah memperkenalkan sistem pentadbiran pusat yang
dikenali sebagai sistem thesaphiban
di wilayah pada tahun 1892. Tanpa sistem pentadbirannya yang cekap ini, Siam
pastinya tidak mampu menentang cabaran kuasa Barat yang disebabkan oleh
kelemahan kuasanya ke atas wilayah-wilayah. Memang tidak dapat dinafikan
rancangan pemodenan oleh Chulalongkorn ini dilakukan atas kebijaksanaan baginda
pada masa itu, namun begitu kebanyakan pemulihan tersebut tidaklah begitu unik
jika dibandingkan dengan kuasa besar lain seperti Jepun dan Belanda. Segala
keunikan yang dibanggakan oleh ahli sejarah terdahulu telah pun dipertikaikan
oleh seorang ahli sejarah, iaitu Benedict Anderson. Beliau telah menghuraikan
dengan lebih jelas mengenai perdebatan ini dalam karyanya, iaitu “Studies of the Thai state: The state of
Thai Studies”.
2.2
Pandangan Benedict Anderson mengenai Sejarah Siam Abad ke-19 dan Abad ke-20
Benedict Anderson merupakan seorang
profesor dari Universiti Cornell. Dalam karyanya iaitu “Studies of the Thai state: The state of Thai Studies”, beliau
telah membahaskan tentang pemulihan serta pemodenan yang dilakukan oleh
raja-raja Thai, terutamanya oleh Raja Chulalongkorn atau lebih dikenali sebagai
Rama V. Pada bahagian awal dalam karyanya itu, Anderson telah mengemukakan
pandangannya terhadap pengkajian sejarah Siam. Salah satunya menurut beliau,
terdapat pengkaji Asia Tenggara masing-masing cuba untuk mencari dan membuat
perbandingan tentang keunikan negara yang dikajinya. Siam yang dikatakan
sebagai sebuah negara yang tidak pernah dijajah, telah dianggap sebagai ipso facto unique, iaitu membawa maksud
fakta yang sangat unik.[4]
Keunikan ini dibanggakan oleh kebanyakan orang, termasuk juga oleh ahli sejarah
sendiri tanpa dikaji dengan lebih terperinci terlebih dahulu ‘keunikan’ yang
dimaksudkan itu.
Pada saat semua pengkaji giat berusaha
untuk menonjolkan keunikan tentang Burma, Indonesia, atau Vietnam, pakar
pengkaji Thai turut melakukannya dan menyatakan keunikan Thai dengan
mengemukakan pandangan masing-masing. Maka dari situ telah timbul satu prinsip
atau kenyataan yang tetap tentang negara Thai moden yang disepakati dalam kalangan
sarjana. Sehingga kini prinsip ini masih dianggap sebagai fakta benar oleh
orang ramai, terutama kepada mereka yang tidak mengkaji dengan lebih mendalam
tentang sejarah Thai. Anderson telah menyenaraikan prinsip unik berkenaan,
antaranya ialah, Siam tidak dijajah oleh mana-mana kuasa. Fakta ini memberi
tanda bahawa Siam sebagai sebuah negara yang unik pada abad ke-19 dan awal abad
ke-20 dalam sejarah Asia Tenggara. Kedua, Siam adalah negara moden pertama yang merdeka di
Asia Tenggara. Selain itu, Dinasti Chakri juga dikatakan memainkan peranan
dalam sejarah Siam sebagai memodenkan dan menyatukan negara Siam. Yang terakhir
ialah, fakta mengenai kejayaan Siam adalah disebabkan kestabilan kehidupan
masyarakat Thai dan juga kerana pemimpin yang patriotik.[5]
Berdasarkan empat prinsip ini yang
dipegang oleh kebanyakan ahli sejarah, Anderson telah membahaskannya dengan
mengemukakan dua perbandingan dan persoalan yang munasabah, iaitu dalam prinsip
3 & 4, adakah peranan sejarah dinasti Chakri difahami sebagai analogi atau
persamaan dengan pemimpin nasionalis di lain-lain negara di Asia Tenggara,
bermula dengan generasi Rizal di Filipina? Adakah mereka memahami apa itu
patriot nasionalis? Manakala dalam prinsip 1 & 2 pula, Anderson
mempersoalkan adakah layak pada asasnya sejarah negara Siam dibandingkan dengan
Jepun, iaitu sebuah kuasa yang hebat pada abad tersebut? Bagi menjawab dan
menjelaskan persoalan tersebut, Anderson telah memberi pandangannya sendiri
bahawa sebenarnya pemerintah monarki Thai ketika itu telah melakukan beberapa
adaptasi budaya dan pengaruh barat ke dalam budaya sedia ada. Tujuan adaptasi
budaya ini adalah supaya Siam dapat lari daripada penjajahan dan seterusnya
dapat memodenkan masyarakat yang tradisional.
Anologi ini juga telah diterima oleh
Jacobs dalam karya Modernization without
Development (1971) dengan menyatakan bahawa dalam mempelajari pembangunan
Siam, terdapat persamaan yang besar antara pembaharuan Siam dan Jepun sepanjang
petengahan abad ke-19. Pada waktu itu, berlaku cabaran dalam pembangunan moden
yang diwujudkan oleh kedua-dua kerajaan ini. Walaupun kedua-dua kerajaan ini
mempunyai persamaan dalam pemodenan yang dijalankan oleh pemerintah masing-masing,
akan tetapi akhirnya Jepun lebih membangun dan berjaya dalam pemodenan yang
dirancang manakala Siam pula adalah sebaliknya. Pernyataan oleh Jacobs ini
selari dengan pendapat Anderson, iaitu perbandingan sejarah Siam dengan negara
Jepun semasa pemerintahan Maharaja Meiji adalah tidak sepadan, sebaliknya
pemodenan Siam itu lebih releven dibandingkan dengan kerajaan-kerajaan seperti
Brunei, Jawa, negeri-negeri di Tanah Melayu dan dengan pemerintahan moden
kolonial di Asia Tenggara.[6]
Berdasarkan penerangan ini, Benedict
berpendapat bahawa sarjana yang mengkaji tentang Thai sebenarnya tidak menguasai
dan memahami sepenuhnya kedua-dua analogi tadi sehingga membuatkan ianya sukar
untuk dibahaskan. Oleh itu, Aderson telah mengemukakan beberapa hipotesis yang
menarik dan bertentangan sama sekali dengan prinsip terdahulu. Menurut beliau, Siam
sememangnya tidak dijajah secara terus, tetapi sebenarnya dijajah secara tidak
langsung oleh kuasa luar. Siam juga sebenarnya merupakan negara terakhir sekali
yang merdeka di Asia Tenggara, dan dinasti Chakri yang dikatakan berperanan
memodenkan Siam sebenarnya hanya memodenkan beberapa perkara yang dimodenkan
oleh gabenor pemerintahan kolonial yang ada pada zaman itu. Hipotesis yang
terakhir ialah, sama ada Siam dikatakan berjaya atau gagal, ianya merupakan
kesan daripada imperialisme Eropah di Asia Tenggara. Pemerintah Thai jika
dibuat perbandingan secara rigid, dan kehidupan atau suasana politik Thai
(sejak 1930-an) adalah tidak stabil sebenarnya. Oleh itu, berdasarkan kepada
hipotesis ini, Anderson menegaskan bahawa sejarah Siam ini tidak mempunyai
sebarang keunikan, seperti yang dibanggakan oleh ahli sejarah sebelum ini. Pemodenan
Thai pada abad ke-19 hingga abad ke-20 juga dikatakan tiada sebarang keunikan. Pemulihan
oleh Rama V ini tidak selayaknya dibandingkan dengan negara Jepun yang jauh
lebih unik pemodenannya oleh Maharaja Meiji. Pembaharuan yang dilakukan oleh
Chulalongkorn lebih kurang sama dengan polisi baru pemerintahan kolonial
misalnya Belanda di Indonesia serta British di Burma, dan bukan seperti
pembaharuan yang dilakukan oleh Meiji.[7]
Anderson
ada mempertikaikan perbandingan pemodenan Siam dengan pemodenan Jepun di dalam
karyanya itu. Pada pandangan beliau, tidak akan ada orang yang dapat memahami
keadaan politik moden tentera Thai yang sebenarnya tanpa memahami dengan jelas terlebih
dahulu tentang asal-usul sejarah Thai. Anderson telah membuat perbandingan
antara ketenteraan Siam dengan ketenteraan Jepun yang hebat. Ketenteraan Meiji
mula berkuasa pada tahun 1868 melalui rampasan kuasa. Jepun telah menggunakan
persamaan organisasi ketenteraan Barat, dan taktik serta senjata mereka telah berjaya
mengalahkan tentera laut Bakufu. Kerajaan baru Jepun segera mewujudkan
pemerintahan ditaktor ketenteraan atas nama pemulihan maharaja Jepun. Meiji
telah membubarkan sistem ketenteraan yang feudal dan pada 1972 sebuah sekolah
pendidikan yang dikhaskan untuk ketenteraan bagi membangunkan generasi mereka
telah didirikan. Pembaharuan ini membuktikan kehebatan Jepun pada masa itu sehingga
berjaya dalam peperangan dengan China dan Rusia.
Berbeza pula dengan keadaan ketenteraan
di Siam, iaitu semasa kenaikan takhta Raja Chulalongkorn sewaktu berlaku
rampasan kuasa ketenteraan Meiji di Jepun. Kementerian peperangan Thai belum
ditubuhkan lagi sehinggalah pada tahun 1894, iaitu tahun sebelum peperangan
Jepun-Sino. Pengerahan tentera juga masih belum diwujudkan lagi sehingga tahun
1905, di mana tempoh ini agak lewat berbanding dengan Jepun. Di samping itu juga,
tiada perhubungan yang dibuat antara pembangunan pendidikan dengan ketenteraan
seperti yang dilakukan oleh Meiji. Malahan, pengwajiban pendidikan awal kepada
masyarakat Siam tidak dilakukan secara rasmi sehinggalah kepada pemerintahan
Rama VI. Perbezaan keadaan ini boleh dilihat pada awal abad ke-20 di mana pada
waktu itu, hampir keseluruhan kanak-kanak Jepun memasuki sekolah rendah dan sekolah
menegah, manakala pengajian tinggi telah dikendalikan dengan sebaiknya oleh
kerajaan Jepun. Namun sebaliknya berlaku di negara Thai pada tahun 1957, iaitu hanya
separuh daripada penduduknya berjaya menamatkan pendidikan rendah. Pada akhir
tahun 1974, purata bilangan murid warga Thai yang menamatkan pendidikan sekolah
adalah 5.56 peratus sahaja. Tahap pengajian tinggi antara kedua-dua negara ini
juga boleh dilihat pada penubuhan Chulalongkorn
University yang merupakan universiti pertama di Siam dan ditubuhkan sepenuhnya
oleh kerajaan Thai pada tahun 1917, iaitu perbezaan empat dekad selepas
penubuhan Imperial University di
Tokyo.[8]
Menurut Anderson juga, antara tempoh 1840-1940 negara Thai telah berhenti melibatkan diri
dalam peperangan. Hal ini demikian kerana, sebelum penjajahan Perancis dan
British yang berlaku antara 1885 dan 1909, keselamatan luar negara monarki Thai
telah diberi jaminan oleh kuasa-kuasa luar empayar Eropah. Berdasarkan keadaan
ini, istilah “ketenteraan Thai” pada dasarnya adalah ketinggalan zaman kerana
tidak pernah dibawa bertempur menghadapi ancaman luar. Battye (1974) telah
membuktikan bahawa unit tentera yang berkhidmat kepada pemerintahan Jakri pada
abad ke-19 kebanyakannya dianggotai oleh orang Vietnam, Khmer, Mon, dan Lao.
Mereka ini datangnya daripada tawanan perang, pendatang, dan pengembara yang
menawarkan khidmat kepada raja. Ini menunjukkan bahawa orang bukan Siam lebih
ramai yang meanggotai unit ini, berbanding dengan orang Siam sendiri. Tentera
darat dan tentera laut Thai moden ini tidak mempunyai fungsi pertahanan luaran
yang sebenarnya, dan hampir tidak berfungsi kecuali untuk pertahanan dalam
negeri sahaja dan keadaan ini berbeza dengan Jepun. Anderson menanggap angkatan
tentera Thai hanya kelihatan sebagai satu cara untuk penyatuan dalaman sistem kerajaan
dan hanya menjadi lambang kemodenan untuk dimegahkan ke seluruh dunia. Menurut
Batson (1977), angkatan tentera Siam dilihat sebagai terlalu besar untuk tujuan
mengekalkan pemerintahan dalaman, dan kelihatan terlalu kecil sekiranya berlaku
konflik dengan kuasa Eropah. Hal ini demikian kerana tentera Thai dibentuk
bukanlah bertujuan untuk berperang tetapi sebaliknya untuk menunjuk-nunjuk
sahaja.[9] Berdasarkan
fakta ini, maka Anderson beranggapan bahawa kehebatan tentera Siam pra-1840 hanya
layak dibandingkan dengan negara Asia Tenggara selepas tahun 1940.
Pentadbiran dan pemerintahan Siam dan
Jepun juga menunjukkan perbezaan dan tidak layak diperbandingkan. Semasa
rampasan kuasa pada 1932, di Thailand telah terdapat perbezaaan ketara dalam perbandingan
antara pemerintahan Meiji Jepun dan Siam Jakri. Pada tahun 1932 tidak pernah
berlaku di Jepun, iaitu tentera Jepun pada zaman moden itu tidak pernah berpaling
dan menentang pemerintahan beraja Jepun. Hal ini demikian kerana, pemerintah di
Jepun kekal sebagai objek dan bukannya sebagai subjek politik. Oleh itu,
apabila raja menjadi objek utama dalam pemerintahan, maka ramai yang akan
mempertahankan raja dari sebarang ancaman dan akan terus menumpahkan taat setia
yang sepenuhnya kepada raja. Namun di Siam, Dinasti Jakri sama seperti negara
Asia Tenggara yang lain pada abad ke-19 di mana pemerintah memainkan peranan sebagai
subjek berbanding dengan peranan objek. Keadaan ini menyebabkan ketenteraan
Siam kekal mundur dan sempit berbanding dengan Jepun. Kita juga boleh mengambil
satu fakta perbandingan yang penting, iaitu sistem penggantian raja di Jepun
berada dalam keadaan aman kerana raja Jepun berperanan sebagai simbol.
Sebaliknya di Siam pula pemilihan pemerintah akan mengalami campur tangan oleh
pihak Eropah. Hal ini kelihatan sama dengan pemerintahan negara Asia Tenggara yang
lain, contohnya seperti di Tanah Melayu.
Kerajaan Siam juga turut membuat
pembaharuan dalam ekonomi dengan menggunakan buruh Cina dalam kegiatan
ekonominya. Menurut Anderson, dasar imagrasi orang Cina difahami sebagai
kepentingan kepada sesebuah dinasti dan bukannya untuk keperluan negara.
Imigrasi ini bertujuan untuk menstabilkan kuasa dinasti dalam tempoh jangka
pendek, namun malangnya keadaan ini akhirnya memberi kesan ketidaksatabilan dan
perpecahan dalam masyarakat Thai untuk jangka masa yang panjang. Dasar imagrasi
yang dijalankan oleh pemerintah Thai ini lebih kurang sama dengan yang
dilakukan oleh British dan Belanda, serta Sultan Perak dan Sultan Johor semasa
pemerintahan di Indonesia dan Tanah Melayu.[10] Anderson
tidak menafikan bahawa keadaan ini memberi perkembangan dalam ekonomi Thai
selepas Perjanjian Bowring 1855 sehinggakan permintaan meningkat untuk
penggunaan buruh Cina dalam kerja-kerja pertukangan. Imagrasi Cina memberi
kepentingan yang besar dalam menentukan keperluan tenaga kerja untuk
pemerintah. Penyediaan dana untuk membayar upah mereka telah digunakan untuk
menggalakkan mereka bekerja dalam pelbagai tugasan.
Tambahan pula, menurut Skinner (1957),
kaedah memberi upah buruh ini telah diiktiraf sebagai lebih efisyen berbanding
dengan kaedah kerahan. Penggunaan buruh Cina digunakan secara meluas dalam
pembinaan terusan, landasan kereta api, perlombongan bijih timah, pemunggahan
barangan, dan pelabuhan komersial. Sistem pembayaran upah buruh Cina
menunjukkan bahawa pemerintah Jakri dengan bijaknya mewujudkan penstrukturan
baru untuk buruh Cina. Antaranya ialah, cukai kepala perlu dibayar dengan kadar
yang rendah bagi menggalakkan orang Cina terus menetap di Siam. Aktiviti
ketagihan candu, perjudian, pelacuran, dan meminum arak terus digalakkan dalam
komuniti migrasi ini bagi memastikan buruh Cina menghabiskan bayaran upah
mereka dengan banyak di Siam berbanding untuk dihantar kepada keluarga mereka
di China.[11] Menurut
Skinner, sistem pajakan candu dalam kalangan masyarakat dihapuskan pada 1908
dan sebaliknya telah menjadi kawalan monopoli negara. Situasi ini mempunyai
persamaan dengan kerajaan kolonial British di Tanah Melayu, di mana mereka
mengelak membayar cukai perusahaan British dengan meningkatkan pemajakan candu
terhadap komuniti China. Kaedah ini turut digunakan oleh kerajaan kolonial
Belanda di India. Jelas bahawa cara yang digunakan oleh kerajaan Siam bukanlah
sesuatu yang baru kerana ia terlebih dahulu pernah dipraktikkan oleh kerajaan
kolonial yang lain.
3.0
ANALISIS
Pada
pandangan saya, pemodenan oleh Rama V ini jika dikaji dengan lebih mendalam
sebenarnya tidak mempunyai sebarang keunikan, sama seperti yang ditegaskan oleh
Benedict Anderson dalam karyanya, iaitu “Studies
of the Thai state: The state of Thai Studies”. Sebagai contoh dalam bidang
ketenteraan, Rama V telah melatih angkatan tentera Pasukan Biduanda Diraja Krom Mahalek Luang dengan mengikut cara
tentera Barat, dan bukannya mengikut cara baginda sendiri. Dalam karyanya,
Anderson juga ada menyatakan bahawa penubuhan anggota tentera Siam lebih banyak
diguna untuk mempertahankan keadaan dalam negara sahaja dan tidak berpeluang
bertempur untuk menghadapi ancaman luar, sekaligus menjadikan angakatan
tenteranya lemah. Keunikan sejarah Siam juga boleh disangkal melalui sistem
pendidikannya yang dikatakan agak lewat ditubuhkan oleh pemerintah Siam. Jika
dibuat perbandingan dengan negara hebat seperti Jepun, sememangnya sistem
pendidikan Siam agak perlahan, baik dari segi sekolah rendah, sekolah menengah,
atau pendidikan tinggi. Seperti yang diperkatakan, pada pertengahan abad ke-20,
hanya separuh sahaja daripada masyarakat Siam yang memasuki sekolah rendah.
Pendidikan tinggi Siam juga agak lewat ditubuhkan berbanding dengan negara
Jepun. Dalam bidang ekonomi, pada pandangan saya, pemodenan oleh Rama V turut
tidak menunjukkan sebarang keunikan. Rama V telah menggunakan orang Cina dalam
membangunkan ekonomi negara. Bagi menggalakkan imagrasi Cina ke Siam, maka
pemerintah Siam telah menjanjikan beberapa kepentingan kepada mereka, antaranya
kadar pembayaran cukai kepala adalah rendah. Kaedah yang digunakan ini jika
diperhatikan sebenarnya menyerupai kaedah yang digunakan oleh kuasa besar lain
di tanah jajahan masing-masing, seperti pihak kolonial British dan Belanda. Jelaslah
bahawa, sejarah Siam sebenarnya tidak mempunyai sebarang keunikan seperti yang
diperkatakan oleh ahli sejarah tradisional.
4.0
KESIMPULAN
Memang
tidak dinafikan pemulihan oleh Rama V memberi kesan yang diharapkan pada masa
itu, iaitu untuk mengekalkan kedaulatan Siam dari ancaman luar dengan
mengekalkan pentadbiran diraja. Namun demikian, segala pemulihan ini tidaklah
menunjukkan sebarang keunikan sekiranya perkara ini dikaji dengan lebih
mendalam. Pemodenan oleh Rama V sebenarnya lebih kepada tujuan mempertahankan
kedudukan Siam dalam hubungannya dengan kuasa Barat, serta untuk menyelamatkan
kedudukan baginda berdua dalam masyarakat Thai. Penilaian yang lebih tepat
terhadap kejayaan dan pencapaian Rama V seharusnya dinilai berdasarkan konteks
semasanya. Pada zaman pemerintahan Rama V, baginda berusaha bersungguh-sungguh
mencari jalan penyelesaian yang paling sesuai untuk mengatasi dan menyelamatkan
Siam daripada ancaman penjajahan Barat. Baginda terpaksa menggunakan kefahaman
dan kebijaksanaanya sendiri bagi mempertahankan kedaulatan Siam. Memang benar
Rama V melakukan beberapa kesalahan dalam tindakan yang diambil, namun baginda
tetap memahami betapa pentingnya Siam mempunyai kedaulatan dan keselamatan
negara daripada penjajahan Barat. Tanpa kepimpinannya yang mengkagumkan,
berkemungkinan besar prestasi Siam tidak dapat mencapai peringkat yang
cemerlang pada tahun 1910. Di sinilah sumbangan besar yang diberikan oleh
Chulalongkorn terhadap kesejahteraan Siam.
BIBLIOGRAFI
Benedict Anderson. (1978). “Studies of Thai State: The state of Thai
Studies”. Dalam E. B.
Anyal, The Study of Thailand: Analysis of Knowledge, Approaches and Prospects
in
Anthropology,
Art History, Economics, History and Political Science. Athens: Ohio
University.
Kobkua Suwannathat-Pian. (1991). Sejarah Thai Zaman Bangkok. Kuala
Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
[1]
Kobkua Suwannathat-Pian, SejarahThai
Zaman Bangkok, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991, hlm. 159
[2]
Kobkua Suwannathat-Pian, SejarahThai
Zaman Bangkok, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991, hlm. 191-192
[3]
Kobkua Suwannathat-Pian, SejarahThai
Zaman Bangkok, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991, hlm. 199
[4]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 197
[5]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 198
[6]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 199
[7]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 200
[8]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 201
[9]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 204
[10]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 220
[11]
Benedict Anderson, “Studies of Thai
State: The state of Thai Studies”, Athens: Ohio University, 1978, hlm. 222
Ulasan
Catat Ulasan