hubungan selatan thai-bangkok
1.0 PENDAHULUAN
Sejarah
awal Kerajaan Melayu Patani mempunyai sejarah yang cukup lama, daripada
negeri-negeri di semenanjung Melayu seperti Melaka, Johor dan Selangor. Sejarah
Pattani merujuk kepada kerajaan Melayu Tua berpengaruh Hindu yang bernama
Langkasuka. Sebelum kedatangan pengaruh
agama Islam pada abad ke-14, masyarakat telah mengamalkan agama Hindu dan
Buddha.[1]
Istilah ‘Patani’
digunakan di dalam esei ini merangkumi wilayah yang dahulunya kerajaan Melayu
Patani. Perkataan ‘Pattani’ merupakan
istilah yang diterjemah dari bahasa Thai dan hanya menumpukan Wilayah Pattani
yang ditetapkan oleh kerajaan Thailand.
Selatan Thailand iaitu Patani, Satun, Narathiwat, dan Yala yang dikenali
sebagai Patani Raya.[2]
Patani ialah negara Islam yang bebas dari penjajahan sehinggalah Thailand
mendakwa kekuasaan.
Namun,
pada pertengahan abad ke-19 Patani telah menjadi mangsa dasar imperialistik
kerajaan Siam. Selepas kejatuhannya terhadap kekuasaan Thailand, orang Melayu
Muslim di Selatan Thai mula memberontak kekuasaan tersebut. Keinginan mereka
ialah untuk menjadi sebahagian dari dunia budaya Melayu-Muslim dengan
pemerintahan autonomi. Disebabkan, kawalan yang ketat yang dilakukan oleh
pemerintah pusat di Bangkok telah mengakibatkan keinginan untuk memperolehi
autonomi tersebut tidak tercapai. Wilayah-wilayah yang terletak sepenuhnya di
bawah kuasa kerajaan Thailand pada tahun 1902.[3]
Dengan itu, bermulanya hubungan Selatan
Thailand dengan Bangkok yang membawa perubahan sosio-politik, ketidakstabilan
politik, perpecahan wilayah dan krisis pucuk pimpinan. Bahkan pada 1909, Perjanjian
Bangkok antara Inggeris dan Siam. Akhirnya Patani menjadi wilayah rasmi Siam
yang kemudian merubah namanya menjadi Thailand sampai sekarang ini.
2.0 HUBUNGAN SELATAN THAILAND DAN
BANGKOK
2.1 DASAR PEMUSATAN KUASA PUSAT 1902 (THESAPHIBAN)
Pada
5 Oktober 1902, Kerajaan British, tanpa memperduli rayuan Raja-Raja Melayu, telah
mengiktiraf Negeri-Negeri Melayu Utara sebagai jajahan Siam yang sah. Kerajaan
Siam bersetuju untuk melantik Penasihat-Penasihat Am di Negeri Melayu Utara
kecuali di Patani yang telah dihapus pemerintahan Melayu. Patani diperintah
secara langsung oleh Siam melalui Gabenor.[4]
Gabenor dan kakitangannya adalah beragama Buddha dan berbangsa Siam. Mereka bukan
sahaja tidak dapat bertutur dalam bahasa Melayu tetapi jahil tentang
kebudayaan, agama dan adat resam orang Melayu. Keadaan semakin bertambah buruk
apabila pegawai-pegawai Siam ini mentadbir Patani sebagai seorang penjajah,
rasuah dan salah guna kuasa. [5]
Siam mula mengukuhkan cengkamannya
terhadap Patani melalui dasar Thesaphiban.
Dasar Thesaphiban diperkenalkan oleh Raja Siam Chulalongkorn dan diteruskan
oleh pemerintah pusat iaitu sistem pemerintahan raja-raja Melayu telah
dihapuskan. Melalui dasar Thesaphiban,
bermulanya, reformasi pentadbiran iaitu Siam telah dibahagikan kepada beberapa Monthon atau kawasan.[6]
Wujud ketidakadilan apabila pesuruhjaya yang
dilantik telah mengambil alih kekuasaan daripada pembesar-pembesar Melayu. Ini menyebabakan, pembesar kehilangan
hak untuk memerintah akibat pemusatan kuasa. Raja-Raja Melayu Patani berusaha merayu
kepada pihak berkuasa British di Singapura supaya menghalang kerajaan Siam
daripada campur tangan dalam urusan pentadbiran negeri mereka. Ini menimbulkan konflik yang serius antara kedua belah
pihak. Namun desakan dan aduan raja-raja Melayu tidak dipedulikan oleh kerajaan
Thailand di Bangkok.[7]
2.2 PERJANJIAN BANGKOK
10 MAC 1909
Perjanjian
Bangkok 1909 atau dikenali sebagai Perjanjian Anglo Siam 1909. Pada 10 Mac 1909, Perjanjian ini diadakan di
Istana Raja Thailand di Bangkok yang diusahakan oleh Gabenor Negeri-Negeri
Selat iaitu Sir John Anderson dan Setiausaha Luar negeri Siam. Di bawah artikel
1 Perjanjian Bangkok 1909, Siam bersetuju untuk menyerahkan hak kedaulatan,
pertahanan, pentadbiran dan segala hak miliknya ke atas Negeri-Negeri Melayu,
Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis, termasuk pulau-pulau berdekatan,
kepada Britain. Jelaslah bahawa, Patani menjadi ‘duri dalam daging’ bagi Siam. Kerajaan British turut meminta jaminan
daripada kerajaan Siam bahawa Patani tidak akan diserah atau dipajak kepada
kuasa-kuasa asing lain yang.[8]
Dengan termetrainya Perjanjian
Bangkok, Patani secara rasmi telah dipisahkan daripada negeri-negeri Melayu
Semenanjung dan diserap secara paksaan menjadi wilayah Siam. Orang Melayu
Patani ternyata kecewa dengan Perjanjian Bangkok 1909 yang memisahkan Patani
daripada Negeri-Negeri Melayu lain. Mereka menolak percantuman paksaan Patani
dengan Siam atas dasar bahawa Patani adalah negeri Melayu, beragama Islam dan
kebudayaan Melayu yang amat berbeza sama sekali dengan Siam yang berketurunan
Siam, beragama Buddha dan berkebudyaan Siam.[9]
Dalam membicara tentang Perjanjian Bangkok 1909 tidak ramai yang membahas
tentang ‘ketinggalan’ Patani, Narathiwat, Yala dan Setul di dalam Perjanjian
itu. Kegagalan Perjanjian tersebut untuk memisahkan Patani daripada jajahan
Siam telah memberi kesan buruk kepada kestabilan serantau. Justeru kegagalan
itu, telah mencetuskan kekacauan di Patani pada 1910 dan sehingga kini Patani
sedang bergolak dengan keganasan.
2.3 PERISTIWA CUKAI
1923
Pada
tahun 1923, orang-orang Melayu mula menolak untuk membayar pajak tanah kepada
pemerintah Thailand sebagai protes terhadap reformasi pendidikan yang
diperkenalkan pada tahun 1921.[10]
Reformasi pendidikan yang mewajibkan semua anak untuk masuk sekolah dasar
negeri selama empat tahun untuk belajar bahasa Thailand. Penegakan hukum secara
tegas adalah penghinaan besar untuk Muslim Melayu, yang dianggap sebagai
serangan langsung terhadap budaya, agama dan bahasa.
Pergerakan atau bantahan terhadap
pemerintahan Thailand bermula akibat perasaan tidak berpuas hati terhadap
perbuatan pegawai-pegawai Siam-Thai yang menerima wang dan sikap mereka yang tidak mengambil tahu akan
hal pentadbiran serta memperbaiki negeri. Misalnya, umat Islam Patani di
seluruh Wilayah-wilayah Patani telah bersatu untuk mengelakkan diri dari
membayar kenaikan kadar cukai dan sewa tanah. Gerakan bantahan yang dilancarkan
oleh orang-orang Melayu, telah mendapat sokongan Tengku Abdul Kadir Kamaruddin
iaitu bekas Raja Melayu Patani yang terakhir. Namun demikian, pergerakan ini
telah menemui kegagalan. Ia telah dapat dihancurkan oleh pasukan polis dan
tentera Siam hingga berlaku pertempuran di Rakak, daerah Maya, di Wilayah Patani.[11]
Ini disebabkan, beberapa banyak ketua-ketua Melayu Patani yang telah dituduh
bersubahat dalam pergerakan ini telah ditangkap kemudian dihantar ke Bangkok
dengan alasannya sebagai kaum penderhaka, terdapat juga antara mereka yang
telah mati dan terus berkubur di tempat kejadian.
2.4 DASAR
RATHANIYOM 1939
Pemimpin
berpemikiran nasionalis iaitu Phibun Songgram, pada tahun 1938, telah
memperkenalkan polisi asimilasi terhadap seluruh masyarakat Patani. Maksudnya,
seluruh rakyat yang berada dalam kekuasaan wilayah Thailand diintegrasikan ke
dalam satu kesatuan bangsa yang disebut bangsa Siam atau Thai. Hal ini, telah
memberi impak negatif kepada umat Islam di selatan dalam memperjuangkan
aspirasi budaya dan agama mereka. Undang-undang Islam berkenaan perkahwinan dan
harta pusaka yang selama ini diamalkan telah dimansuhkan. Masyarakat Islam juga
terpaksa berdepan dengan polisi kebudayaan Thailand yang mewajibkan semua
rakyat tanpa mengira agama dan budaya mengadaptasi corak pakaian Barat,
bertutur hanya dalam bahasa Thai serta mengamalkan budaya dan adat resam
masyarakat Thai.[12]
Perbezaan dari segi sosio-budaya dan
agama ini mengakibatkan berlaku tentangan daripada masyarakat Melayu. Walaupun
kerajaan Thailand telah mengadakan proses integrasi yang lebih lembut selepas
kejatuhan Phibul. Namun demikian, proses tersebut gagal memenangi hati orang
Mealyu di bahagian wilayah selatan. Hal ini disebabkan, terdapat kelemahan
ketara dalam setiap polisi yang telah dilaksanakannya. Dengan itu, wujud
penantangan apabila kesan-kesan asimilasi dapat dilihat seperti sekolah pondok
dijadikan sekolah berbentuk secular dan bahasa Thai yang berleluasa serta
merosotnya penggunaan bahasa Melayu.[13]
Penentangan ini telah membawa kepada konflik berdarah serta tertuduhnya
beberapa gerakan gerila bawah tanah sehingga memaksa kerajaan Thai membuat
beberapa tindakan agresif seperti menangkap individu yang disyaki.
2.5 PEMBUNUHAN TUAN
HAJI SULONG 1948
Dalam membincangkan perjuangan politik di Selatan Thailand, nama
Haji Sulong akan sentiasa menjadi sebutan. Pembaharuan dan pengorbanan beliau
tidak ternilai harganya. Haji Sulong menyaksikan peristiwa-peristiwa negatif
yang berkaitan dengan dasar asimilisasi Thai tersebut. Pada tahun 1947, perjuangan masyarakat Islam
Patani bertambah memuncak hingga tahun 1954. Selama tujuh tahun, Haji Sulong
Al-Fatani terus mempertahankan agama dan bangsa sebagai Yang Dipertua Majlis
Agama Islam Patani (MAIP).[14]
Tujuan
pertubuhan ini adalah untuk menggalakkan kerjasama dan mewujudkan pakatan di
kalangan alim ulama dan guru-guru agama bagi menghadapi tindakan pihak kerajaan
yang cuba mengasimilasi orang-orang Melayu dan mencabuli agama
Islam.[15] Pada tahun 1947, beliau
telah mengemukakan beberapa tuntutan kepada kerajaan Siam berhubung dengan
dasar di Selatan Thai yang terdiri dari empat wilayah iaitu Pattani,
Narathiwat, Yala dan Satun. Antara
tuntutannya ialah 4 wilayah tersebut mesti ditadbir oleh pemimpin Islam yang
terpilih. Beberapa tuntutan itu dipersetujui oleh kerajaan pimpinan Pridi
Panomyong tetapi peralihan kuasa kepada rejim Pibun Songkram telah memilukan
bagi umat Islam Selatan Thai.
Kesannya pada 16
Jun 1948, Haji Sulong telah ditahan dan didakwa sebagai pengkhianat. Penahanan
beliau telah membawa kepada beberapa pemberontakan berdarah orang Melayu
Pattani. Keputusan perbicaraan terhadap beliau menggugurkan tuduhan
pengkhianat, tetapi beliau disabitkan menghina kerajaan dan dihukum penjara 7
tahun. Namun beliau dibebaskan selepas 3 tahun setengah. Selepas dibebaskan,
lidah beliau menjadi kelu dan tidak dapat bertutur seperti biasa, dipercayai
akibat didera dengan teruk semasa ditahan. Penentangan berterusannya terhadap
dasar kerajaan Siam “Thai Rathnaniyom”
telah membawa kepada pembunuhan Haji Sulong yang penuh misteri, iaitu beliau
telah diminta hadir bertemu ketua penyiasat polis di Songkhla. Beliau telah
memenuhi permintaan tersebut dengan hadir ke Songkhla, tetapi selepas itu
beliau tidak lagi kembali.
3.0 MASALAH HUBUNGAN
SELATAN THAILAND DENGAN BANGKOK BERPUNCA DARIPADA KETIDAKADILAN PENTADBIRAN
PUSAT
Isu utama yang muncul pada hari ini ialah
ketidakadilan pentadbiran kerajaan pusat yang mana merangkumi semua aspek
sosial seperti ekonomi, pendidikan, politik, hak asasi manusia dan lain-lain
lagi. Pendekatan keganasan yang digunakan oleh pihak berkuasa seperti dalam Tragedi Tak Bai juga merupakan salah
satu keadilan yang mereka tuntutkan. Mereka juga bangkit menuntut agar kerajaan
Thailand membawa keadilan di tiga wilayah sejajar dengan hak orang Melayu
sebagai golongan minoriti dalam negara Thailand. [16]
3.1
POLITIK DAN KEMERDEKAAN
Perkembangan politik di wilayah Selatan Thailand
dibelenggu oleh tindakan seperti penindasan, diskriminasi, pembunuhan dan
rasuah. Pertelingkahan antara orang
Melayu Islam di Patani dengan kerajaan Thailand adalah berkisarkan kepada
tuntutan kemerdekaan. Tuntutan kemerdekaan ini disebabkan tindakan kerajaan
Siam menjajah negeri Patani yang dahulunya dimiliki oleh Kesultanan Melayu
Patani. Menurut Miall, Ramsbotham menggariskan beberapa faktor yang menyebabkan
sesuatu kumpulan etnik bangkit memberontak. Salah satunya ialah wujud peristiwa
yang menekan kelompok ini suatu masa dahulu dan segala kekuasaan mereka telah
dirampas dari segi politik dan ekonomi.[17]
Penentangan terhadap dasar-dasar politik kerajaan Thailand telah member kesan
negatif kepada budaya dan identiti orang Melayu Patani. Pemberontakan orang
Melayu Patani untuk mendapatkan hak politik di Patani dianggap mengancam
pendominasian kuasa selama ini di Patani. Justeru, tanggapan kerajaan Thailand
yang menjadi proses asimilasi sebagai alat untuk mengatasi masalah
pemberontakan dan mencapai perdamaian dan pembangunan negara ternyata meleset.
Pegangan
dan kepercayaan yang kuat khususnya orang Melayu Patani terhadap budaya dan
identiti mereka bertindakbalas dengan dasar-dasar kerajaan Thailand sehingga
menimbulkan konflik yang berpanjangan. Keadaan ini merupakan perkaitan antara
isu politik dengan isu budaya dan identiti yang mana pada awalnya orang Melayu
Patani menuntut kemerdekaan tetapi serangan kerajaan Thailand adalah ke atas
budaya dan identiti. Kedua-dua elemen ini boleh dikatakan menjadi isu baru
kepada konflik di Selatan Thailand pada hari ini. Oleh itu, kerajaan Thailand
menggunakan pendekatan asimilasi sebagai jawapan untuk mengatasi tuntutan hak
politik mereka di Patani. OMIP kini mengalami proses asimilasi ke dalam budaya
dan identiti Thai-Buddha.
3.2 IDENTITI
Penentangan
masyarakat Melayu Patani untuk mengembalikan hak politik mereka ke atas negeri
Patani mengundang isu-isu baru yang membawa permasalahan yang berpanjangan.
Ramai pegawai berbangsa Siam yang bertugas di tiga wilayah hari ini masih lagi
tidak menghormati budaya dan cara hidup orang Melayu.[18]
Seperti yang berlaku di kaunter-kaunter kerajaan iaitu layanan yang diberikan
tidak sama dan lebih mengutamakan orang berbangsa Thai.[19]
Mereka dipaksa mengamalkan bahasa, corak pemakaian, pendidikan, sejarah dan
adat budaya yang berteraskan Thai-Buddha.
Isu
identiti telah wujud apabila kerajaan Thailand mengeluarkan dasar berbentuk
asimilasi dan akhirnya membawa kepada pergolakan yang semakin rumit. Selain
itu, dari segi bahasa iaitu anak-anak muda hari ini lebih gemar bertutur dalam
bahasa Thai berbanding bahasa Melayu. Konflik yang berlaku pada tahun 2004
adalah berkait rapat dengan isu identiti. Insiden seperti pembakaran sekolah,
tembak guru dan penjawat awam adalah untuk menunjukkan bahawa sistem pendidikan
berkonsep Thai-Buddha masih lagi berlaku dan ia masih ditentang oleh orang
Melayu Patani.
3.3 EKONOMI
Pendapatan
rendah dan jumlah keluarga yang miskin merupakan isu ekonomi yang menjadi
faktor kepada perletusan konflik tahun 2004. Namun ketiga-tiga wilayah di
Selatan Thai mempunyai sumber semulajadi yang boleh menjana pendapatan penduduk
tetapi tidak diuruskan dengan baik oleh kerajaan Thailand. Masyarakat Melayu
Patani kehilangan peluang pekerjaan memandangkan keadaan konflik yang kian
meruncing. Selain itu, berlaku ketidakseimbangan ekonomi kerana jurang antara
kaum yang menguasai ekonomi juga sangat ketara apabila kebanyakan perusahaan
dalam bidang pertanian, perindustrian dan perikanan dikuasai oleh kaum Cina dan
Thai-Buddha.[20]
Kebanyakan yang menyertai
projek-projek perindustrian, perladangan dan perikanan adalah dikalangan orang
Thai-Buddha dan Cina. Manakala orang Melayu Patani tidak mampu bersaing dengan
peniaga-peniaga lain dan hanya mampu menjalankan perusahaan diperingkat
kecil-kecilan sahaja.[21]
Tambahan pula, hasil-hasil yang diperolehi melalui penerokaan sumber-sumber
alam di Selatan Thailand tidak disalurkan untuk membangunkan tiga wilayah
tetapi dihantar ke pentadbiran pusat untuk pembangunan wilayah lain.
3.4
PENDIDIKAN
Pendidikan merupakan agen kepada proses asimilasi
kebudayaan Thai di Patani. Di bawah Akta Pelajaran 1921, mewajibkan penggunaan
bahasa Thai dan pelajar Melayu mesti dihantar ke sekolah kebangsaan Siam. Akta
ini menimbulkan isu berkaitan dengan
pendidikan di ketiga-tiga wilayah. Kerajaan bertanggapan bahawa taraf
pendidikan sekular masih lagi ditahap yang rendah dan ia perlu dipertingkatkan
melalui sistem integrasi nasional. Namun demikian, pandangan penduduk tempatan
terhadap dasar ini merupakan proses atau amalan yang bersifat perkauman.
Pada
tahun 1993, isu ini telah dibangkitkan kembali oleh masyarakat Melayu Islam
Patani. Tindakan membantah sistem pengajian ini telah memaksa Jabatan
Pendidikan Wilayah mengajukan kepada Kementerian Pendidikan bagi membentang
pembentukan semula sistem persekolahan di kawasan orang Melayu Islam Patani di
Parlimen. Justeru, pada Mac 1993, Kementerian Pendidikan mengumumkan
perlaksanaan sistem pendidikan baru terhadap wilayah muslim yang mana melatih
penduduk tempatan sebagai guru agama dan memperkenalkan pengajaran Islam dalam
pendidikan umum dan membenarkan pelajar memakai pakaian mengikut ajaran Islam
sebagai pakaian seragam[22]
untuk ke sekolah. Isu pendidikan ini tidak terhenti setakat itu sahaja, malah
ia masih lagi tumbuh dalam masyarakat sekarang.
3.5 HAK ASASI MANUSIA
Kebebasan,
keadilan dan hak individu menjadi isu utama yang dipersoalkan di Selatan
Thailand pada hari ini. Tindakan tentera yang keras dan ganas dalam menyurahkan
sesuatu perhimpunan dikatakan telah melanggar hak asasi manusia. Pendekatan
ketenteraan yang digunakan oleh Thaksin sehinggalah sekarang menunjukkan bahawa
wujud manipulasi ke atas sistem undang-undang yang sedia ada dalam mengawal
konflik ini. Akta darurat yang membolehkan pihak berkuasa menangkap tanpa
waran, mendengar perbualan telefon, membuat penapisan sumber berita dan
lain-lain lagi merupakan contoh manipulasi undang-undang di tiga wilayah oleh
kerajaan. [23]
Hak kebebasan orang Melayu Islam
Patani cuba dinafikan oleh kerajaan Thailand terutamanya bebas daripada
penangkapan, penganiayaan, hukuman kejam dan lain-lain lagi. Penduduk awam
khususnya sering terdedah dengan penangkapan tanpa bukti oleh pihak berkuasa
dan ada sesetengah yang ditangkap tidak lagi kembali dan dipercayai dibunuh.
Begitu juga dengan kelompok agama seperti ustaz dan imam-imam, mereka terdedah
dengan serangan tembak curi dan penculikan. Oleh itu, keadaan ini menunjukkan
bahawa pihak kerajaan gagal memberi perlindungan keselamatan dan keamanan di
ketiga-tiga wilayah tersebut sepertimana menjadi kewajipan mereka melindungi
hak rakyat.[24]
4.0
KESIMPULAN
Konflik yang berlaku saban hari di Selatan Thailand
menunjukkan bahawa konflik ini mempunyai epicentre
yang masih belum dirungkaikan. Epicenter
bermaksud dasar dan pendekatan kerajaan sendiri yang menjadi punca kepada
peningkatan konflik. Terdapat matlamat-matlamat tersembunyi dipihak kerajaan
Thailand dalam melaksanakan dasar-dasar tersebut sehingga membawa kepada
konflik yang berpanjangan. Kebanyakan dasar dan pendekatan yang digunakan
adalah berat sebelah dan tidak menghormati hak dan kepentingan masyarakat
Melayu Patani.
Dari
segi perlaksanaannya, lebih kepada pemaksaan dan penekanan. Jelaslah bahawa,
matlamat pihak kerajaan Thailand adalah ingin membentuk perdamaian negatif di ketiga-tiga
wilayah tersebut, memandangkan kerajaan Thailand berada dipihak yang besar
kuasanya dalam perhubungan konflik asimetrik. Manakala, orang Melayu Patani
yang mempunyai kuasa kecil sentiasa menentang kuasa besar namun mereka tidak
berupaya. Keupayaan ini muncul daripada pegangan identiti yang cukup kuat
khususnya melalui agama Islam yang mereka anuti. Selain itu, permuafakatan dan
peryatuan atas nama identiti turut mengundang beberapa pihak dari luar untuk
turut membantu memperkasakan keupayaan mereka untuk bangkit menentang kerajaan
Thailand.
Sebagai kesimpulan, masalah hubungan
berlaku antara Bangkok dan Thailand berpunca daripada ketidakadilan
pentadbiran kerajaan pusat iaitu merangkumi semua aspek sosial seperti ekonomi,
pendidikan, politik, hak asasi manusia dan lain-lain lagi. Ketidakfahaman
antara budaya juga merupakan satu perkara yang penting dalam konflik namun ia
akan dapat diatasi sekiranya dibentuk saluran komunikasi yang konstruktif agar
wujudnya timbal balas yang baik.
5.0
BIBILIOGRAFI
Buku
Ahmad
Fathy al-Fatani. Pengantar Sejarah Patani.
Malaysia: Pustaka Darussalam, 1994.
Ahmad Omar Chapkia. Peradaban Melayu Timur Laut. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2003.
Che
Man, W. K. Muslim Separatism: The Moros
of Southern Philippines and the Malays of Southern
Thailand. Singapore: Oxford University Press, 1990.
Denudom,
T. I. Politics, Economy, Identity Or
Religious Striving For The Malay Patani : A case
study of the conflict state between Thailand and Malay State of Patani Department of East and Southeast Asia
Languages. Sweden: Lund University. 2005.
Ibrahim
Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia, 2002.
Kobkua
Suwannathat-Pian. Sejarah Thai Zaman
Bangkok. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka, 1991.
McCargo, Duncan. Tearing
Apart The Land: Islam and Legitimancy in Southern Thailand. Singapore: NUS Press, 2009.
Miall, H. Contemporary
Conflict Resolution: The Prevention, management and transformation of deadly conflict. Cambridge: Polity Press,
1999.
Mohd.
Zamberi A. Malek. Umat Islam Patani
Sejarah dan Politik. Shah Alam: Penerbit Hizbi,
1993.
Mohd.
Zamberi A. Malek. Patani Dalam Tamadun
Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka, 1994.
Mohd.
Zamberi A. Malek. Pensejarahan Patani.
Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 2006.
Nik
Anuar Nik Mahmud. Sejarah Perjuangan
Melayu Pattani 1758-1984. Bangi: Penerbit Universiti
Kebangsaan Malaysia, 2006.
Siti
Hawa Haji Salleh. Hikayat Patani. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992.
Wan AzahammWan Mohamad. Sejarah Revolusi Thai. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1987.
Journal
Che
Mohd Aziz Yaacob, “Isu dan penyelesaian: Konflik pemisah di Selatan Thailand”, Jebat:
Malaysian Journal of History, Politics, & Strategic studies, Vol. 38(1)
(2011): 24.
Kamarulzaman
Askandar, “Conflict and Conflict
Management in Southeast Asia: Trends and Patterns”,
Kajian Malaysia, Vol. 57(1) (2000): 5-6.
[1] Siti Hawa Haji Salleh, Hikayat
Patani, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992), 5.
[2] Mohd. Zamberi A. Malek, Patani
Dalam Tamadun Melayu, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1994), 80-82.
[3] Mohd. Zamberi A. Malek, Pensejarahan
Patani, (Kuala Lumpur:Universiti Malaya, 2006), 139.
[4] Ibrahim Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani, (Bangi: Universiti Kebangsaan
Malaysia, 2002), 101.
[5] Mohd. Zamberi A. Malek, Patani
dalam Tamadun Melayu, (Kuala Lumpur:Universiti Malaya, 1994), 83-85.
[6] Kobkua Suwannathat-Pian, Sejarah
Thai Zaman Bangkok, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991), 159.
[7] Ibrahim Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani, (Bangi: Penerbit Universiti
Kebangsaan Malaysia, 2002), 101.
[8] Wan Azaham
Wan Mohamad, Sejarah Revolusi Thai,
(Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1987), 61.
[9] Mohd. Zamberi A. Malek, Patani
dalam Tamadun Melayu, (Kuala Lumpur:Universiti Malaya, 1994), 74.
[10] Ibrahim Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani, (Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia, 2002), 103.
[11] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani Sejarah dan Politik, (Shah Alam: Penerbit Hizbi, 1993), 12.
[12]Nik Anuar Nik Mahmud, Sejarah
Perjuangan Melayu Pattani 1758-1984, (Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia, 2006), 55.
[13] Mohd. Zamberi A. Malek, Umat
Islam Patani Sejarah dan Politik, (Shah Alam: Penerbit Hizbi, 1993), 14.
[14] Ahmad Fathy al-Fatani, Pengantar
Sejarah Patani, (Malaysia:Pustaka Darussalam, 1994), 74.
[15] Ahmad Omar
Chapkia, Peradaban Melayu Timur Laut,
( Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2003), 311.
[16] Duncan
McCargo, Tearing Apart The Land: Islam
and Legitimancy in Southern Thailand, (Singapore: NUS Press, 2009), 56-58.
[17]H. Miall, Contemporary Conflict Resolution: The
Prevention, management and transformation of deadly conflict, (Cambridge:
Polity Press, 1999), 107.
[18]T. I. Denudom, Politics,
Economy, Identity Or Religious Striving For The Malay Patani : A case study of
the conflict state between Thailand and Malay State of Patani Department of
East and Southeast Asia Languages, (Sweden: Lund University. 2005), 17.
[19] Che Mohd Aziz Yaacob, “Isu dan penyelesaian: Konflik pemisah di
Selatan Thailand”, Jebat: Malaysian
Journal of History, Politics, & Strategic studies, Vol. 38(1) (2011): 24.
[20] Ibid., 28.
[21] W. K. Che Man, Muslim
Separatism: The Moros of Southern Philippines and the Malays of Southern
Thailand, (Singapore: Oxford University Press, 1990), 37.
[22] Pakaian seragam yang mengikut ajaran Islam bermaksud pakaian yang
memenuhi tuntutan syariat Islam seperti menutup aurat bagi lelaki dan
perempuan. Pelajar lelaki perlu memakai seluar panjang manakala perempuan
memakai baju kurung atau seumpamanya dan bertudung. Manakala warna pakaian
seragam adalah selaras dengan pakaian seragam pelajar-pelajar yang berbangsa
Thai.
[23] Che Mohd Aziz Yaacob, “Isu dan penyelesaian: Konflik pemisah di
Selatan Thailand”, Jebat: Malaysian
Journal of History, Politics, & Strategic studies, Vol. 38(1) (2011):
29-30.
[24] Kamarulzaman Askandar, “Conflict
and Conflict Management in Southeast Asia: Trends and Patterns”, Kajian
Malaysia, Vol. 57(1) (2000): 5-6.
Ulasan
Catat Ulasan