ketenteraan di thailand
1.0 PENGENALAN
Negara Thailand sememangnya dikenali
sebagai negara yang mengamalkan pemerintahan Monarki Mutlak yang mana
pentadbirannya tertumpu kepada Raja yang menentukan perjalanan pemerintahan
keseluruhannya. Pewaris kepada kerajaan monarki Thailand iaitu Raja Vajiravudh
dan Raja Prajadhipok pula telah merombak dan melakukan beberapa perubahan besar
yang telah mengundang rasa tidak puas hati ramai pihak sehingga membawa kepada
Revolusi 1932.[1]
Tercetusnya revolusi 1932 di Thailand menandakan berakhirnya sistem raja
berkuasa mutlak dan digantikan dengan sistem pemerintahan golongan tentera. Era
pemerintahan tentera dikatakan telah membangunkan negara Thailand dari pelbagai
segi dan aspek. Tentera dikatakan sebagai agen permodenan (modernizing elements) yang bertanggungjawab dalam pembangunan
negara Thailand khususnya dalam sektor politik, ekonomi dan sosial. Esei ini
akan menelusuri beberapa langkah yang telah dilaksanakan oleh tentera di
Thailand. Esei ini turut akan menjawab beberapa persoalan seperti
bagaimana sistem politik militari
berpelembagaan berjaya menggantikan
sistem politik monarki mutlak? Apakah pembaharuan yang dijalankan golongan
militari dalam membangunkan masyarakat di Thailand? Bagaimana pula mereka
meningkatkan mutu ekonomi masyarakat Thailand? Kemusykilan yang lebih besar adakah
perkembangan yang dibawa oleh golongan tentera ini dapat dinikmati secara
adilnya di antara wilayah di bahagian utara dan selatan Thailand? Oleh itu,
esei ini akan memfokuskan penilaian terhadap sejauhmanakah tentera boleh dianggap
sebagai agen pemodenan dalam ruang lingkup sekitar tahun 1946 sehingga 1980-an.
2.0 FAKTOR CAMPURTANGAN TENTERA DALAM PENTADBIRAN
Negara dunia ketiga seperti Thailand mempunyai dua
jenis orientasi dan ideologi yang dipegang oleh pihak tentera. Jenis yang
pertama adalah tentera yang menjunjung konsep liberalisasi Barat untuk terlibat
secara langsung dalam aktiviti pentadbiran dan politik. Kedatangan kuasa Eropah ke Asia Tenggara
bukan sahaja untuk kepentingan ekonomi, malah turut menyebarkan doktrin
perlembagaan mereka. Jenis yang kedua pula ialah tentera
tradisional yang tidak terlibat dalam politik. Golongan tentera ini hanya
menumpukan soal keselamatan dan kekuatan ketenteraan negara sahaja. Di
Thailand, walaupun tentera tradisional melakukan rampasan kuasa seperti
Revolusi 1932, namun mereka tidak mendukung Doktrin Liberal Barat malah amat
menyanjung tinggi institusi beraja di Thailand yang dianggap suci.
Rampasan semula kuasa di Thailand pada tahun 1976
pula adalah disebabkan tentera berpendapat bahawa kerajaan Thailand gagal
menjaga kepentingan dan kebajikan mereka sehingga pengurangan yang ketara
bantuan ketenteraan daripada Amerika Syarikat kepada tentera Thailand. Setelah tentera tidak lagi terlibat dalam
pentadbiran, keadaan politik di Thailand semakin meruncing selepas tahun 1973.
Dalam tempoh tiga tahun yang diberikan kepada perdana menteri untuk memerintah
Thailand, malangnya kejayaan dan kemajuan yang dijanjikan tidak berlaku. Hal
ini telah memaksa tentera untuk merampas semula kuasa pada tahun 1976.[2]
Jika diteliti, kebanyakan rampasan kuasa yang melibatkan tentera selalunya
berlaku di negara yang kurang dengan pembangunan dan amat jarang penggulingan
oleh pihak tentera berlaku di negara yang maju dan membangun.
3.0 PENTADBIRAN TENTERA
SEKITAR TAHUN 1946 SEHINGGA 1980-AN
3.1 Perubahan Dalam
Bidang Politik
3.1.1
Pembentukan Dasar Baharu
Dasar baru dibentuk
setelah renjatan kuasa dilakukan diantara tahun 1948 sehingga 1951 oleh Jeneral
Sarit Thanarat dan Jeneral Phao Sinayon yang memecahkan pendominasian kuasa
oleh Phibun pada tahun 1955. Semasa pemerintahan Phibun beliau telah mengehadkan
aktiviti politik dan menabur janji bahawa Thailand akan mengadakan pilihan raya
untuk memilih pemerintah yang berkelayakan. Namun, janji hanya tinggal janji
selepas proses pemecahan kuasa dilakukan Sarit Thanarat mencuba mengusir Phibun
dan Phao seta merampas tampuk pemerintahan pada semtember 1957 dengan
memperkenalkan suatu dasar yang dikenali sebagai Dasar ‘Martial Law’ pada tahun
1958 yang lebih bercorakkan autokrasi dengan matlamat mahu mengembalikan
kebudayaan masyarakat Thailand dan memajukan ekonomi serta memodenisasikan
aspek sosial masyarakat Thailand.
Sistem demokrasi yang
berorientasikan Paw Kun yang
diperkenalkan untuk menggantikan corak demokrasi barat yang juga dikenali
sebagai demokrasi Agama Buddha. Sarit memperkenalkan dasar ini yang berkonsepkan
kepada budaya tradisi dan adat resam tempatan masyarakat Thailand yang memperlihatkan fungsi atau kuasa
daripada keturunan di sebelah bapa seperti yang diamalkan dalam budaya Thailand
serta merangkumi kesemua aspek dalam kehidupan mereka.[3]
Beliau juga mewujudkan pemerintahan enlightened the spot iaitu pemerintahan
bercorak kuku besi tetapi lebih kepada mementingkan keperluan masyarakat dan
untuk kebaikan sejagat. Pemerintahan ini diletakkan di bawah pemantauan seorang
ketua pemerintah yang high-class dan
terdiri daripada beberapa pemerintah bawahan yang berwibawa. Pemilihan
pemerintah tidak dibuat secara pilihan raya kerana ia dilihat sebagai pencetus
kepada perbalahan dan kewujudan ketidak sefahaman dalam kalangan masyarakat
Thailand pada ketika itu.
Jeneral Sarit telah mengangkat
semula Institusi Beraja dengan menekankan dua peranan khusus sistem monarki
iaitu bertindak sebagai pengesah dalam politik kerajaan dan dasar dalam rejim
ketenteraan dan sebagai penggerak kepada program yang direncanakan oleh rejim
ketenteraan berkaitan derma sosial dan tugas-tugas amal.[4]
Hal ini seeolah-olah telah ‘memberi nyawa’ kepada Institusi Beraja Thailand
bangkit memainkan peranan mereka dalam sistem politik dan sosio-budaya
masyarakat Thailand. Rentetan peristiwa ini telah menyebabkan demokrasi Paw Kun dapat diterima untuk diamalkan
dalam kalangan masyarakat kerana ia telah mengembalikan peranan raja itu
sendiri membolehkan Golongan Militari ini mendapat tempat dan mengukuhkan
kedudukan mereka dalam ‘badan politik’ di Thailand. Dasar ini masih dilegasikan
oleh pemerintah seterusnya iaitu Pangglima Thanom Kittikachom (1963-1973)
dengan bantuan Praphat Charusatien. Kedua-dua mereka ini hanya menerusakan
pembaharuan dalam politik yang telah dilaksanakan oleh Sarit.
3.1.2
Interaksi Dengan Negara Luar
Pihak
Militari Thailand telah menyertai secara aktif dalam SEATO ( Southeast Asia
Treaty Organisation). Pemantauan yang khusus diberikan oleh Amerika Syarikat
dalam pelbagai aspek termasuklah kepakaran dalam mengurus ketenteraan,
kelengkapan ketenteraan serta penambahbaikan pelbagai kemudahan dalaman untuk
memajukan sistem pertahanan yang sedia wujud. Sarit bijak dalam melakukan
interaksi politik ini yang dilihat membawa lebih banyak kelebihan kepada
Thailand.[5]
Selain
itu, Sarit juga memperbaharui Organisasi Militari Thailand dengan menyertai
JUSMAG ( Joint United States Military Assistance Group) dan menganggotai
MACTHAI ( Military Assistance Command Thailand) yang turut menyumbang kepada
penambah baikan kepada Golongan Militari dengan penambahan ketentaraan dan
kekuatan ketenteraan dapat diperkukuhkan dan ia dilihat sebagai suatu
pencapaian baru sejajar dengan matlamat asal Sarit yang sememangnya ingin
memperkukuhkan Golongan Militari di Thailand.[6] Kerajaan
Militari Thailand juga telah mewujudkan Pusat Latihan Mekanik Motor ( Motor
Mechanics Training Centre) pada tahun 1969 dan pada tahun 1971 Thailand telah
mencapai jumpah ketenteraan seramai 170, 000 orang dan proses peningkatan
jumlah ini merupakan persediaan bagi menghadapi ancaman komunis. Golongan
Militari Thailand juga terlibat dalam misi membanteras kegiatan Komunis sera
menghantar unit-unit tentera udara, laut dan darat di luar Thailand seperti di
Laos dan Vietnam. Interaksi politik dan sosial ini telah memberi kekuatan
kepada Institusi Ketenteraan Thailand.[7]
3.1.3
Kekuatan Pertahanan Negara
Rentetan daripada Interaksi antara Thailand dengan
negara-negara luar seperti Amerika Syarikat dan Australia telah mengukuhkan
pertahanan ketenteraan yang menjadikan Thailand sebagai sebuah negara yang kuat
dan gah di mata negara-negara sekitarnya. Pelbagai kelebihan dan keistimewaan
diterima oleh Thailand seperti bantuan ketenteraan, kelengkapan ketenteraan,
program-program ketenteraan dan semua aktiviti yang dijalankan berada di bawah
pemantauan tentera-tentera dari Amerika Syarikat dan Australia.[8]
Thailand dilihat sebagai sebuah negara yang
mempunyai gerakan Parti Komunis yang aktif dan kekuatan ketenteraan yang
dimiliki mampu membanteras Parti Komunis di Thailand dan negara-negara yang
terlibat dengan kehadiran Komunis seperti Laos turut dibantu oleh kekuatan
ketenteraan Thailand untuk membasmi kehadiran komunis ini di negara-negara Asia
Tenggara.[9] Hal
ini jelas memperlihatkan Thailand sememangnya maju dalam bidang ketenteraan
dengan jumlah ketenteraan yang mencukupi, kelengkapan perang dan latihan
ketenteraan yang bersepadu telah menjadikan Thailand sebuah negara yang kuat
pertahanannya dan sentiasa bersedia dengan ancaman luar.
3.2 Memajukan Ekonomi
3.2.1 Rancangan Ekonomi
Kebangsaan Pertama (1961-1966)
Pihak
kerajaan telah membangunkan beberapa infrastruktur dan kemudahan seperti
pengangkutan, jalan raya, tenaga kerja, jaringan komunikasi dan sebagainya
untuk merealisasikan pelan ekonomi yang pertama ini agar dapat dijalankan
seperti yang telah dirancang. Thai Technical and Economic Cooperation Committee
dan National Economic Development Board ditubuhkan pada tahun 1959 untuk
merangka rancangan-rancangan pembangunan ekonomi ini.[10]
Dalam rancangan ekonomi ini, golongan tentera turut memberi penumpuan kepada
pertanian di Thailand agar pertanian komersial di Thailand dapat diwujudkan.
Militari juga berperanan dalam mempelbagaikan jenis tanaman seperti padi,
jagung, ubi kayu, nenas, kelapa, getah, tebu, sayur-sayuran dan buah-buahan.[11]
Sebagai contoh, perluasan kawasan tanaman padi berjaya mencapai sehingga 15
peratus di anatara tahun 1950 hingga 1967 dan kawasan lain juga turut
berkembang menjelang tahun 1968. Hal ini menunjukkan bahawa peranan golongan
tentera cukup penting sebagai elemen yang berperanan memajukan pembangunan
ekonomi di negara Thailand antara tahun 1950-an sehingga tahun 1990-an.
Amerika Syarikat telah memberi sumbangan
kepada Thailand sebagai balasan kerana Thailand telah membantu dalam perang
Vietnam dan pinjaman modal daripada Jepun dan Taiwan yang menyebabkan
pengaliran wang masuk menjadikan modal Thailand menjadi banyak dan mampu
merangka lebih banyak program pembangunan ekonomi.[12]
Jeneral Sarit turut melibatkan masyarakat
Thailand dalam perdagangan bebas untuk memecahkan pendominasian pelabur Cina di
dalam ekonomi. Dengan itu, Sarit telah melantik pegawai-pegawai tenteranya
sebagai ketua syarikat supaya keuntungan yang diperoleh dapat dinikmati oleh
pegawai-pegawainya sahaja dan bukannya pelabur Cina. Usaha yang dilakukan oleh
Sarit ini adalah bertujuan untuk mewujudkan kepakaran dalam kalangan mereka sendiri.
3.2.2 Rancangan Ekonomi
Kedua ( 1967-1971)
Rancangan
ekonomi kedua yang diperkenalkan pada tahun 1967-an sehingga 1971-an adalah di
bawah pemerintahan Thanom. Thanom mengambil alih tampuk pemerintahan tentera
selepas Sarit. Rancangan ekonomi kedua yang djalankan di bawah kepimpinan
Thanom telah diberi nama baru iaitu kepada National Economic and Social
Devolopment Plan. Rancangan ini memberi penumpuan kepada sistem pendidikan di
Thailand, sumber tenaga kerja serta pelarasan diberikan kepada ketidak
sejajaran pemilihan pekerjaan serta meningkatkan pertanian. Pelan ekonomi kedua
ini telah menyatakan fungsi pelabur swasta dalam usaha meningkatkan bidang
perindustrian, perkhidmatan dan perdagangan. Perkembangan dalam bidang
perindustrian menyebabkan Thailand dapat menghasilkan barangan import seperti
kaca, plastik, tayar kasut dan barangan elektronik kecil.[13]
Hal ini menjadikan Thailand tidak lagi bergantung kepada barangan import bahkan
mampu menegeksport barangan keluar negara kerana mereka mampu menghasilkan
barangan sendiri. Keadaan ini amat berbeza sekali semasa Thailand berada di
bawah sistem monarki mutlak raja kerana segala penguasaan hanya dimiliki oleh
raja dan keluarga diraja sahaja tanpa mengira kepentingan rakyat.
3.3 Kesejahteraan Sosial
Sekitar tahun 1950-an, Phibun secara
keseluruhannya telah mengabaikan beberapa aspek penting sosial misalnya peluang
pengajian tinggi, perniagaan, ketenteraan dan golongan sami Buddha. Kemasukan
pelajar ke universiti turut diperketatkan syarat dan tidak meluas sehingga
tahun 1960-an. Dalam aspek ketenteraan misalnya, kebanyakan ahli tentera adalah
mereka yang tidak mempunyai latar belakang pendidikan yang tinggi.
Apabila
memasuki arena politik, kebanyakan ahli tentera akan menikmati kekayaan
masyarakat sehingga ia menimbulkan kemarahan ramai pihak. Sekitar 1950-an,
Sarit telah berusaha mengukuhkan pentadbiran. Antara usaha yang telah
dijalankan oleh beliau adalah membaikpulih sistem jalan raya, jenayah
dikurangkan, aktiviti pelacuran di bawah pengawasan undang-undang dan larangan
terhadap penjualan candu. Selain itu, perkhidmatan eletrik juga telah diperbaik
dan kajian terhadap bidang pertanian turut diperhebat. Bahkan kerajaan turut
mengambil berat tentang hal kemasukan pelajar ke pengajian tahap yang lebih
tinggi. Bilangan sekolah telah ditambah dan tahap kualiti pendidikan juga ditambahbaik.
Secara keseluruhan, pentadbiran Sarit adalah lebih baik dan hampir mencapai
tahap kualiti yang terbaik.
Perkembangan yang berlaku pada tahun
1960 sehinggalah tahun 1980-an adalah menggalakkan meskipun terdapat beberapa
masalah yang terjadi. Kebanyakan orang Cina telah mula dapat menerima Thailand
dan berlaku asimilasi antara orang Cina dan penduduk tempatan menerusi
perkahwinan dan sebagainya. Perubahan drastik Thailand terutama di sekitar
Bangkok meningkat dengan baik. Bahkan kawasan perkampungan turut berubah sama
sekali menjadi lebih moden dan maju. Kawasan jalan raya juga diselenggara dan
dibina dengan baik kerana ia menjadi laluan utama golongan tentera dan
integrasi penduduk kampung ke ekonomi nasional.[14]
4.0 WILAYAH SELATAN
THAILAND
4.1 Tahun 1948-1957
Pada peringkat
pentadbiran pertama pemerintahan Phibun, kebanyakan dasar yang dijalankan oleh
beliau mengundang rasa tidak puas hati terhadap golongan Islam di bahagian
selatan Thailand terutama Pattani. Antara polisi yang menjadi masalah adalah Rattaniyom dan bagi merungkaikan kemelut
tersebut, Phibun telah melantik Che
Abdullah Lang Putih sebagai Menteri Khusus di Kementerian Pelajaran. Beberapa
polisi telah digubal namun tidak banyak memberi kesan terhadap tiga wilayah
utama iaitu Pattani, Yala dan Narathiwat. Kebanyakan keistimewaan yang
dinikmati di utara Thailand tidak dinikmati oleh penduduk yang tinggal di
kawasan selatan. Penduduk di wilayah selatan berasa seolah-olah terpisah
daripada negara Thailand dan kebajikan mereka terabai. Beberapa siri
perundingan telah dijalankan bagi mencapai kata sepakat bagi menyelesaikan
kemelut di antara dua pihak tetapi masalah semakin serius pada tahun 1953,
majlis pengajian agama telah ditutup dan membuatkan ramai masyarakat Islam di
wilayah selatan menjadi marah. Perkara ini berlanjutan sehinggalah kerajaan
Phibun jatuh dan digantikan dengan Sarit Thanarat.[15]
4.2 Tahun 1957-1980
Sarit Thanarat telah
melakukan kudeta sehingga memaksa Phibun turun daripada pemerintahan.
Perlembagaan dan polisi telah diubah dan Sarit melihat institusi pondok sebagai
langkah berkesan bagi mengawal penduduk Islam di selatan Thailand. Pondok telah
diwajibkan untuk berdaftar dengan kerajaan. Peringkat awal, sistem pengajian
pondok diberi kebebasan dan sekitar tahun 1961, sukatan pelajaran mula
ditetapkan oleh kerajaan. Pada 1960-an.
Langkah
kerajaan adalah bertujuan bagi menyamaratakan bilangan penduduk Islam dan
Buddhis di kawasan tersebut. Pada tahun 1966, kerajaan telah dipegang oleh
Thanom. Beliau telah mengambil langkah drastik dengan mengharamkan penubuhan
pondok serta pondok sedia ada perlu ditukar menjadi sekolah. Bahasa rasmi perlu
menggunakan bahasa Thailand dan pelajar beragama Buddha bebas memasuki pondok
yang telah diubah menjadi sekolah itu. Perkara ini telah menyebabkan ramai
pihak tidak berpuas hati kerana daulat Islam seolah-olah tercemar dengan
tindakan beliau.
Tahun
1973 menjadi titik tolak kepada kerajaan Thai yang dipimpin oleh generasi muda
yang berusaha menuntut kemerdekaan dan hak yang adil daripada golongan
pemerintah. Antara kumpulan-kumpulan yang muncul adalah Pertubuhan Pembebasan
Kebangsaan Pattani, Barisan Revolusi Nasional dan Pertubuhan Pembebasan
Pattani. [16]
Selepas tahun 1975, masalah antara kedua-dua pihak masih berlarutan kerana bagi
masyarakat Pattani, agama Islam dan bangsa Melayu tidak dapat dipisahkan
daripada politik. Hak-hak mereka sebagai rakyat Thailand masih dinafikan dan
kemodenan hanya dinikmati oleh penduduk yang tinggal di wilayah utara khususnya
Bangkok.
5.0 RUMUSAN
Jika dilihat secara keseluruhan,
tidak dinafikan bahawa pemerintahan tentera adalah jauh lebih baik daripada
pemerintahan sistem beraja Thailand. Walau bagaimanapun, sistem pemerintahan
beraja harus dipuji kerana berjaya mengekalkan kedaulatan dan kemerdekaan
Thailand. Kerajaan tentera telah cuba membawa masuk demokrasi dalam pentadbiran
dan juga melakukan pembaharuan demi pembaharuan ke atas Thailand.
Sepanjang tahun 1932 sehingga 1980-an,
sebenarnya keadaan politik tidak stabil sehingga berlakunya 15 kali rampasan
kuasa, 14 kali pilihanraya dan 13 perlembagaan. Walaupun begitu, pemerintahan
tentera dilihat berjaya menstabilkan ekonomi dan sosial masyarakat Thailand.
Namun, perkara tersebut dilihat hanya memihak kepada masyarakat yang berada di
utara Thailand. Segala pemodenan dan pembangunan tidak mengalir ke bahagian
selatan Thailand kerana masalah budaya, agama dan politik. Kesimpulannya,
tentera sememangnya merupakan elemen pemodenan yang bertanggungjawab membawa
pembaharuan dan pembangunan Thailand antara tahun 1946 sehingga 1980-an.
Walaupun pemodenan yang dilakukan adalah bersifat tertumpu ke arah pusat negara
tetapi perkara itu telah membuka mata ramai pihak kepincangan yang dimiliki
oleh kerajaan terdahulu.
BIBLIOGRAFI
Abu Talib Ahmad. Sejarah
Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991.
Corrine Phuangkasem. Thailand
and SEATO. Bangkok: Thai Watana Panich CO., LTD, 1973.
Girling, John L. S. Thailand, Society and Politics. Ithaca: Cornell University Press,
1981.
Hirsch, P. Devolopment
Dilemmas in Rural Thailand. Singapore: Oxford University Press, 1990.
James
C. Ingram. Economic Change In Thailand (1850-1970). California: Stanford
University
Press, 1983.
Kobkua
Suwannathat – Pian. Kings, Country, and Constitutions, Thailand’ s Political
Development, 1932-2000. London : Reotledge Curzon, Analysis of Thai Constitution,
Development, 1932-2000. London : Reotledge Curzon, Analysis of Thai Constitution,
2003.
McCargo, Duncan. Tearing
apart the land : Islam and legitimacy in Southern Thailand. Singapore: NUS Press, 2009.
Mokarapong, Thawatt. History of The Thai Revolution. Bangkok: Chalermnit, 1972.
Muhammad Halib & Tim Huxley. An Introduction To Southest Asian Studies.
London:
Tauris Academic Studies, London. 1996.
Suksamaran, Somboon. Military Elite in Thai Politics. Singapore: Institute of Southeast
Asian Studies, 1984.
Wyatt, David K. Thailand:
A Short History. Chiangmai: Silkworm Books, 1991.
Zakaria Haji Ahmad &
Harold Crouch. Military-Civilian
Relations in South-East Asia.
Singapore: Oxford University
Press, 1985.
[1] Abu Talib Ahmad, Sejarah
Tanah Besar Asia Tenggara (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991.
hlm 70-71.
[2] Zakaria
Haji Ahmad & Harold Crouch.
Military-Civilian Relations in South-East Asia. Singapore: Oxford
University Press, 1985. Hlm 295.
[3] Kobkua Suwannathat-Pian. Kings, Country and Constitutions:
Thailand’s Political Development.
New York: RoutledgeCurzon, 2003. Hlm.
12.
[4] Kobkua Suwannathat – Pian. Kings, Country, and Constitutions,
Thailand’ s Political Development, 1932-2000.
London : Reotledge Curzon, Analysis of Thai Constitution, 2003. Hlm. 14.
[7] Abu Talib Ahmad. Sejarah
Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991.
Hal. 226.
[8] Corrine Phuangkasem. 1973. Thailand and SEATO. Hlm 48- 49.
[9] Corrine Phuangkasem. 1973. Thailand and SEATO. Hlm 49.
[10] Hirsch, P. Devolopment Dilemmas in Rural Thailand. Singapore:
Oxford University Press, 1990. Hlm. 50.
[11] James C. Ingram. Economic Change In Thailand (1850-1970).
California: Stanford University Press, 1983. Hlm.
261.
[12] Muhammad Halib & Tim Huxley. An Introduction To Southest Asian Studies, London : Touris Academic
Studies. 1996. Hlm. 199.
[13] James C. Ingram. Economic Change in Thailand (1850-1970),
California: Standford University Press, 1983.
Hlm.
261.
[14] Wyatt, David K. Thailand: A
Short History. Chiangmai: Silkworm Books, 1991. Hlm. 290-297.
[15] John L. S. Girling, Thailand, Society and
Politics. Ithaca: Cornell University Press, 1981. Hlm. 23.
[16] Abu Talib Ahmad, Sejarah
Tanah Besar Asia Tenggara, Hlm. 289.
Ulasan
Catat Ulasan