bab 3 ciri-ciri penyelidikan sejarah
BAB 3
CIRI-CIRI PENYELIDIK SEJARAH
OBJEKTIF
- menjawap persoalan siapakah
penyelidik sejarah dan apakah kreteria-kreteria yang diambil kira sebagai
kelayakan seseorang yang ingin menjalankan penyelidikan sejarah.
- meneliti dan menganalisa
secara kritis beberapa ciri-ciri penting yang perlu dimiliki oleh penyelidik
sejarah.
- menilai betapa penting
ciri-ciri pengalaman dan latihan, penghayatan falsafah sejarah dan tatacara
penyelidikan sejarah dalam membantu seseorang penyelidik untuk mencapai
kesempurnaan penyelidikannya.
|
SIAPAKAH PENYELIDIK SEJARAH?
Persoalan pokok, siapakah penyelidik sejarah? menjadi
intipati khusus dalam perbincangan bahagian ini. Penyelidik sejarah ialah
seorang individu yang berusaha bersungguh-sungguh untuk melakukan penelitian
terhadap peristiwa-peristiwa masa lalu yang diminati dengan matlmat
menghasilkan sesuatu karya sejarah. Dalam menghasilkan sesuatu karya, seseorang
penyelidik sejarah tidak wajar langsung menulis atau menyalin idea-idea yang
diperolehi dari sumber-sumbernya. Sesuatu hasil karya sejarah itu akan
ditentukan nilainya oleh para pembaca, yang memiliki sikap curiga, dan
pentafsiran yang berbeza dengan penyelidik. Pembaca-pembaca akan mempertikaikan
hasil karyanya. Oleh itu, seorang penyelidik haruslah memiliki beberapa
kriteria-kriteria ataupun ciri-ciri penting untuk melayakannya menjadi seorang
penyelidik sejarah, yakni sebagai asas bukti kepada hasil penyelidikan yang
dibuat, yang boleh diterima dan diakui kebenarannya. Ciri-ciri tersebut adalah
seperti berikut;
1.
Kesedaran Sejarah
Kesedaran sejarah adalah merujuk kepada sikap dan cara
pemikiran seseorang individu melihat perubahan dalam masyarakatnya, khususnya
dari sudut sejarah. Menurut pendapat Louis Gotschalk, kesedaran sejarah adalah
satu usaha untuk memahami dan menghargai sikap masyarakat dahulu yang telah
mencapai pelbagai kemajuan dalam bidang kebudayaan dan cara hidup. Hakikatnya, tidak semua anggota masyarakat
mempunyai sikap dan pemikiran sejarah sedemikian dan tidak semua pula yang
dapat menghayati nilai sejarah. Justeru itu, usaha yang pragmatik perlu
dilakukan terlebih dahulu bagi membentuk sikap dan pemikiran sejarah dari
peringkat persekolahan hinggalah ke peringkat masyarakat umum. Pemikiran
merujuk kepada kegiatan mental seseorang yang waras bagi menghadapi dan
mengatasi sesuatu masalah ataupun bagi melaksanakan sesuatu rancangan dalam
hidupnya. Justeru itu, pemikiran sejarah juga merujuk kepada keupayaan
penghayatan mental yang lebih toleransi bagi seseorang untuk mengetahui,
memahami atau menilai yang mana satu pengetahuan dan kehidupan bagi pelbagai
budaya yang berbeza. Pendek kata, pemikiran sejarah dapat dianggap sebagai
keupayaan seseorang untuk memahami kejadian masa lampau dan pengalaman orang
lain.
Melalui pemikiran sejarah seseorang
penyelidik sejarah tidak terlalu bersikap futuristik sehingga melupakan
nilai-nilai budaya, estetika, moraliti dan maruah yang diwarisi sejak zaman
berzaman. Seseorang penyelidik sejarah sedar bahawa nilai-nilai ini amat
penting sekali untuk terus dihidupkan agar masyarakat umum dapat merenungnya
kembali menjadi pemangkin ke arah kesejahteraan hidup yang lebih selesa pada
masa ini dan masa depan. Antara nilai-nilai budaya yang boleh menjadi contoh di
sini ialah Tugu Negara, Stadium Merdeka dan Bangunan Sultan Abdul Samad di
Kuala Lumpur, serta Bandar Hilir di Melaka. Semuanya merupakan peninggalan
binaan atau monumen yang mencatatkan nilai tinggi terhadap lipatan sejarah
masyarakat Malaysia secara menyeluruh, iaitu yang terbentuk dengan budaya
kerjasama, toleransi, tolong-menolong, moraliti, maruah serta semangat
nasionalisme yang tinggi untuk memperolehi kemerdekan daripada penjajahan asing
pada masa lampau. Oleh yang demikian, dengan kesedaran atau pemikiran sejarah,
seseorang penyelidik dapat menilai ketinggian nilai kesejarahan pada binaan
atau monumen tersebut. Ini berbeza sekali dengan individu lain yang hanya
melihat binaan atau monumen tersebut sebagai satu lambang, produk pelancong
ataupun sekadar melengkapkan halaman aturcara rasmi negara seperti perayaan
‘Hari Kebangsaan’ yang kerapkali diadakan di Bangunan Sultan Abdul Samad.
2.
Kesarjanaan
Seseorang yang ingin menjadi
penyelidik harus mempunyai kesedaran mengenai sejarah sebagai satu disiplin
ilmu pengetahuan. Justeru itu, terbentuk suatu sikap yang berbeza sekali dari
sikap biasa yang dimiliki oleh orang ramai. Misalnya, orang ramai akan
menganggap sejarah itu suatu fenomena biasa sahaja. Mereka mungkin memanggil
fenomena tersebut sebagai ‘sesuatu yang berharga’, namun hakikatnya mereka
tidak pernah bertanyakan pada diri sendiri apakah yang dimaksud itu. Manakala
seorang penyelidik sejarah pula mempunyai keinginan yang tinggi bukan saja
untuk mengetahui malah bersikap kritikal terhadap sesuatu. Penyelidik mempunyai
sikap ingin meneliti dengan lebih luas lagi, lebih peka dan tajam
pemerhatiannya terhadap persekitaran dalam usahanya untuk mengetahui dan
memahami sesuatu.
Sikap
ingin tahu atau curiosity perlu ada
pada diri seseorang yang ingin menjadi penyelidik sejarah. Sikap ingin tahu ini
telah ditunjuk oleh tokoh bapa sejarah, Herodotus, sendiri. Sikap ingin tahu
inilah yang telah mendorong beliau untuk melawat banyak tempat dalam usahanya
untuk mencari maklumat. Selain dirinya sendiri, beliau turut menggolongkan kaum
pedagang Greek yang mempunyai sikap ingin tahu sebagai historia yang bermaksud ‘penyelidik’. Maka, sebagai seorang
penyelidik sejarah, sikap ingin tahu memain peranan penting dalam
penyelidikannya.
3.
Mempunyai kelulusan sejarah, latihan dan pengalaman
Sekadar sikap ingin tahu seseorang
itu adalah tidak cukup untuk melayaknya menjadi penyelidik sejarah. Seseorang
penyelidik sejarah perlu mengetahui dan memahami falsafah sejarah terlebih
dahulu. Pendek kata, penyelidik sejarah perlu memiliki ciri seseorang yang mempunyai kelulusan khusus dan
diiktiraf. Penyelidik wajar mempunyai kelulusan yang baik, terlatih dalam
pengetahuan falsafah, teori dan kaedah ilmu sejarah. Pengetahuan ini
membantunya untuk melaksanakan kerja-kerja penyelidikan secara berterusan.
Kelulusan
tidak akan mencukupi tanpa ada latihan dan pengalaman yang khusus pada diri
seseorang penyelidik sejarah. Latihan dan pengalaman ini amat penting sebagai
bekalan untuk memudahkan kerja-kerja seseorang penyelidik itu supaya hasil yang
diperolehi terbukti kebenarannya. Ciri-ciri ini juga akan dapat memberi
keyakinan kepada penyelidik untuk meneruskan penyelidikannya sehingga selesai.
Di dalam latihan tersebut, penyelidik telah diberi pengetahuan tentang disiplin
sejarah dan kaedah atau tatacara penyelidikan sejarah. Pengetahuan ini pastinya
akan dapat menjamin sesuatu penyelidikan itu dijalankan dengan lebih sempurna.
Latihan, pengalaman dan pengetahuan menjadi asas yang kukuh kepada seseorang
penyelidik untuk menyelidiki sesuatu isu atau peristiwa yang hendak dikaji.
Dengan pengalaman yang dimiliki, sesuatu kerja penyelidikan dapat diperkemaskan
lagi dari segi corak dan strategi yang telah dirangka terlebih dahalu. Manakala
pengetahuan yang mendalam tentang falsafah sejarah dan juga tentang sesuatu
peristiwa masa lampau akan dapat membantu usaha-usaha penyelidikan dirancang
dan dikerjakan secara sistematik dan saintifik.
4.
Keupayaan Imaginasi yang baik
Imaginasi merujuk kepada proses kegiatan mental seseorang
yang waras bagi menghadapi dan mengatasi sesuatu masalah atau persoalan dalam
setiap perlaksanaan sesuatu rancangannya. Proses kegiatan mental ataupun
imaginasi ini merupakan tindakan pemikiran yang berlaku kepada setiap manusia
sepanjang waktu. Seorang penyelidik sejarah adalah berbeza dari seorang manusia
biasa kerana dia perlu sentiasa peka, tajam penelitiannya dan perlu mempunyai
perasaan ingin tahu (Curiosity)
terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekelilingnya. Seseorang penyelidik
sejarah perlu mempunyai pemikiran yang kritis apabila membuat penelitiannya.
Pendek kata, dia bukanlah seseorang yang kurang siuman atau gila.
Seseorang penyelidik sejarah
bukanlah sekadar seorang yang waras, malah beliau harus mempunyai keupayaan
atau daya imaginasi yang kuat. Oleh kerana sejarah adalah suatu peristiwa yang
sudah berlalu, tidak akan berlaku lagi atau tidak akan dilihat oleh sesiapa
lagi, ataupun peristiwa tersebut sudah lenyap dari ingatan, maka penyelidik
hanya boleh berhubung dengan peristiwa itu dengan kekuatan daya imaginasinya
sendiri. Dengan keupayaan ini, penyelidik sejarah dapat melakukan penelitiannya
dan menghasilkan karya yang bermutu tinggi. Ini tidak bermaksud, penyelidik
mengada-adakan cerita ataupun menimbulkan fakta-fakta yang palsu. Imaginasi
seorang penyelidik sejarah perlu berpandukan kepada bukti-bukti sejarah yang
sahih dan disampaikan dengan penuh kejujuran. Ini juga bermakna perkara-perkara
yang dibuat dan tujuan penyelidik adalah cukup sekadar untuk melaksanakan
penyelidikannya dan menjayakan penulisan sejarahnya.
Dalam penelitian sejarah, seseorang
penyelidik sejarah harus pandai menggunakan imaginasinya untuk membuat suatu frame work di dalam pemikirannya agar
tidak berlaku kekaburan fakta di dalam hasil penulisannya nanti. Keupayaan
imaginasi ini sesuai dan bertepatan dengan kenyataan Collingwood yang menyebut
bahawa semua sejarah adalah sejarah pemikiran. Misalnya, seseorang penulis
karya sejarah yang membuat dokumentari sejarah perlu memikirkan latar belakang,
pakaian, dialog, jenis muzik dan peralatan lain yang sesuai dengan zaman
tersebut, namun segala ini perlu berlandaskan kepada sumber yang sahih dan
sikap yang jujur.
5. Ketepatan
Prinsip asas penyelidikan sejarah adalah untuk mencapai
kebenaran sejarah. Justeru itu, cita-cita kebenaran sejarah hanya akan tercapai
apabila kerja-kerja dalam sepanjang proses penyelidikan dilakukan dengan tepat.
Ketepatan ini merujuk kepada sikap dan tingkah laku seseorang untuk memerhati
sesuatu dengan teliti dan kemudian akan menyatakan apa yang sebenar-benarnya
yang telah ditelitinya itu. Misalnya, kerja mencatat nama, tarikh dan pelbagai
lagi fakta sejarah daripada sumber-sumber yang diperolehi haruslah tepat.
6.
Kejujuran
Kejujuran adalah ciri yang amat
perlu ada pada diri seseorang penyelidik sejarah. Seseorang penyelidik itu
tidak boleh mengenepikan matlamat dan semangat untuk mencapai kebenaran
sejarah. Kejujuran penyelidik amat mustahak ketika berhadapan dengan peristiwa-peristiwa
masa lalu dan ketika mencatat fakta tidak kira apakah perasaan penyelidik
ketika itu. Seorang penyelidik sejarah tidak akan berdiam diri sahaja apabila
berhadapan dengan hal-hal yang tidak benar malah tidak pula takut untuk
menyebut apa saja yang benar mengikut aturan bahawa tidak wujud prasangka sama
ada secara memihak atau perseteruan
dalam diri penyelidik. Keadaan ini diperjelaskan oleh Barzun (1977) yang
mengatakan, jika seseorang penyelidik tidak mencatat apa yang benar dengan
penuh ketulusan hatinya, maka penyelidik itu menjadikan keputusan sesuatu
peristiwa yang direkodkan itu sebagai tidak sah. Seseorang penyelidik sejarah
sepatutnya berusaha mencari atau mencungkil kebenaran dalam sesuatu peristiwa
sejarah.
Seorang penyelidik sejarah harus
mencontohi peranan seorang peguam dan hakim di mahkamah, iaitu perlu mengetahui
segala bukti-bukti yang ada sebelum membuat apa-apa keputusan. Sudah menjadi
kebiasaan sesuatu realiti itu dicampur-adukkan, namun penyelidik
bertanggunggjawab untuk mengasingkannya. Di sini penyelidik bertindak umpama
seorang hakim ataupun juri, dan bukan pula seperti seorang peguam bela. Peguam
bela hanya akan mengemukakan fakta-fakta yang menyebelahi anak guamannya
sahaja. Manakala hakim dan juri melihat segala fakta dengan tidak berkecenderungan menyebelahi mana-mana pihak.
Untuk mengelak dari bersikap bias, fakta-fakta harus meliputi segala aspek
selaras dengan kejujuran dan keobjektifan pengadilan yang
dipertanggungjawabkan. Sikap prasangka tidak harus dibiar menyelubungi
pertimbangan dalam meneliti sesuatu fakta. Pendek kata, seseorang penyelidik
sejarah harus mendisiplinkan diri bagi memastikan proses penyelidikannya
mengikut lunas bidang ilmu sejarah.
7. Ketelitian
Seseorang yang ingin menjadi penyelidik sejarah perlu
mempunyai ciri ketelitian atau sikap berhati-hati dalam usaha untuk mengetahui
keadaan sebenar-benarnya sesuatu peristiwa, yakni kebenaran sejarah. Selaras
dengan pesanan bapa sejarawan moden, Leopold Von Ranke yang mengatakan usaha
penyelidikan haruslah menghasilkan sejarah ‘seperti sebenar-benarnya berlaku’.
Oleh kerana setiap peristiwa sejarah mempunyai keunikan tersendiri, satu usaha
penyelidikan yang berhati-hati harus dilakukan dengan bersungguh-sungguh.
Dengan memiliki sikap teliti dalam
proses penyelidikan, seseorang penyelidik itu akan dapat menghasilkan satu
sejarah yang boleh diyakini oleh masyarakat tanpa menimbulkan kesangsian kepada
fakta yang disampaikannya. Sikap teliti ini telah ditunjukkan oleh Herodotus
ketika melakukan pengambaraannya semata-mata mahu menyelidik tamadun Yunani
khususnya untuk menyempurnakan penyelidikannya mengenai Perang Parsi.
Ketelitian yang ditunjukkan oleh beliau dalam mencatat dan menganalisa setiap
sudut sejarah tamadun Yunani telah menyebabkan karya beliau bertajuk “Perang
Parsi’ berjaya menggambarkan keadaan seperti sebenar-benarnya peristiwa itu berlaku.
8. Kesabaran, Ketenangan
dan Ketegaran
Di samping ciri teliti, seseorang penyelidik haruslah
mempunyai sikap rajin dan semangat kegigihan yang tinggi dalam proses
penyelidikannya. Ini berkait rapat dengan keperluan ciri-ciri kesabaran,
ketenangan dan ketegaran yang perlu dimiliki bagi meneruskan penyelidikannya
agar tidak terbantut separuh jalan sahaja. Ciri-ciri telah ditunjukkan oleh
sejarawan berbangsa Itali, Benedetto Croce walau semasa hidupnya beliau banyak
menghadapi pelbagai masalah, namun beliau akhirnya berjaya menghasilkan
karya-karya sejarahnya.
9. Minat
Secara umumnya, minat adalah satu ciri yang harus dimiliki
oleh seseorang penyelidik. Minat boleh dijadikan sebagai pendukung kepada
sesseorang penyelidik untuk menyelesai dan menghasilkan sesuatu penyelidikan.
Tanpa minat kemungkinan besar sesuatu penyelidikan tidak akan dapat diteruskan
dan jika pun terus dilakukan tetapi hasil penyelidikan itu tidak akan sempurna.
10. Motif
Ciri ini juga haruslah ada pada diri seseorang penyelidik
sejarah. Kewujudan motif dalam penyelidikan akan secara tidak langsung dapat
menarik minat penyelidik untuk membuat sesuatu penyelidikan dengan
bersungguh-sungguh. Namun setiap penyelidik biasanya mempunyai motif yang
berbeza-beza. Misalnya, Urwah, seorang sejarawan Islam mempunyai motif untuk
menulis dan menyelidiki Al-Quran. Sementara, sejarawan China, Ssu Ma Chien pula
mempunyai motif merekod peristiwa-peristiwa sejarah untuk tujuan memberi
pengajaran dan teladan kepada raja-raja dan negarawan-negarawan tentang
contoh-contoh kelakuan yang baik atau sebaliknya.
Dengan wujudnya
motif penyelidikan akan dapat membantu penyelidik secara tidak langsung
menanamkan minatnya terhadap subjek dan permasalahan kajian sama ada bagi
memuaskan hati ataupun penyelidik sendiri inginkan hasil sejarahnya itu akan
menjadi panduan dan ikhtibar kepada generasi akan hadapan.
Soalan-soalan Penilaian
1. Apakah yang dimasudkan dengan ‘kesedaran
sejarah’?
2. Sikap ingin tahu atau curiosity perlu ada pada diri seseorang penyelidik sejarah,
jelaskan?
3. Selain daripada sikap kesarjanaan, apakah
kelayakan lain bagi seseorang yang ingin membuat penelitian sejarah?
4. Apakah sekadar mempunyai mental yang waras
itu cukup bagi seseorang yang hendak membuat penelitian sejarah?
5. Seorang penyelidik boleh berperanan
seumpana seorang peguam bela dan juga seorang hakim, bagaimana?
6. Apakah yang dimasudkan oleh Ranke apabila
menyebut ‘seperti sebenarnya berlaku’?
7. Apakah sikap yang telah diamalkan oleh
Herodutos semasa menghasil karyanya berjudul Perang Parsi?
8. Apakah prinsip utama yang harus dipegang
oleh seorang penyelidik untuk mencapai kebenaran sejarahnya?
9. Dalam menghadapi segala rintangan dalam
sesuatu penelitian sejarah, apakah yang harus diamalkan oleh seseorang
penyelidik?
10. Setiap kegiatan penyelidikan sejarah harus
mememiliki minat dan motif, jelaskan?
Bahan Bacaan Asas
Barzun, J. & Graff, H.F. 1970. The Modern Researcher. New York:
Harcourt Brace & World Inc.
Colliingwood, R.G. 1966. The Idea of History. London: Oxford
University Press.
Elton, G.R., 1970. The Practice of History. Sydney: Sydney
University Press.
Garragham, G.J. 1957. A Guide to Historical Methode. New York:
Fordham University Press.
Gottschalk, L. 1975. Pengertian Sejarah: Penghantar Methode
Sejarah. (terj.) Jakarta: Yayasan Penerbitan Universitas Indonesia.
Kent, S. 1967. Writing History. New York: Meredith Publishing Company.
Mohd. Yusof Ibrahim. 1986. Pengertian Sejarah: Beberapa Perbahasan
Mengenai Teori dan Kaedah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Yusof Ibrahim &
Mahayuddin Hj. Yahaya. 1988. Sejarawan
dan Persejarahan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nugroho Notosusanto. 1971. Norma-norma Dasar Penelitian dan Penulisan
Sejarah. Jakarta: Pusat Sejarah Arbi.
Sidi Gazalba. 1966. Penghantar Sejarah Sebagai Ilmu.
Jakarta: Bharatara Karya Aksara.
Ulasan
Catat Ulasan