IDEOLOGI NEGARA MEIJI.
IDEOLOGI NEGARA MEIJI BRKEMBANG MENGIKUT POLA YANG
DITENTUKAN OLEH CENDIKIAWAN SERTA PEMIKIR SELAIN BIROKRAT KERAJAAN. DALAM
BIDANG SEJARAH PENGARUH KERAJAAN SANGAT KETARA SEKALI”. (Marius Jansen)
BINCANGKAN.
1.ISI KANDUNGAN.
1.0 PENGENALAN.
2.0 IDEOLOGI PEMBENTUKKAN NEGARA NEGARA
MEIJI.
2.1 IDEOLOGI “BUMMEI KAIKA” (KETAMADUNAN
DAN PENCERAHAN).
2.2 IDEOLOGI “FUKOKU KYOHEI” (KEKAYAAN
NEGARA),
(KEKUATAN TENTERA).
2.3 IDEOLOGI “RISHIN SHUSSE” (
MENCAPAI KEJAYAAN).
3.0 PERANAN CENDIKIAWAN, PEMIKIR DAN BIROKRAT KERAJAAN DALAM PERKEMBANGAN NEGARA MEIJI.
POLITIK.
3.1 KETENTERAAN.
3.2 SISTEM PENTADBIRAN DAN PERLEMBAGAAN
1889.
SOSIAL.
3.3 PENDIDIKAN.
EKONOMI.
3.4 PERTANIAN.
3.5 PERINDUSTRIAN DAN PERDAGANGAN.
4.0 PENGARUH KERAJAAN DALAM BIDANG SEJARAH.
4.1 PENUBUHAN BIRO SEJARAH.
4.2 JABATAN SEJARAH JEPUN.
5.0 PENUTUP.
LAMPIRAN.
1.0 Pengenalan.
Thongchai Winichakul merupakan sejarawan yang berasal Bangkok, Thailand.
Beliau merupakan seorang yang berketurunan Sino Thai. Beliau telah menamatkan
pembelajaran sarjana muda dalam bidang Seni di Thammasat University pada 1981. Kemudiannya
beliau melanjutkan pembelajarannya di Sydney pada 1984 sehingga 1988.Selepas
itu, beliau kembali ke Bangkok mengajar di Universiti Thammasat sehingga 1991.
Beliau kemudiannya dilantik penolong profesor di University of Wisconsin.
Beliau telah tinggal di Madison, dinaikkan pangkat Profesor Madya pada tahun
1995, dan profesor penuh pada tahun 2001 sebagai Professor
dalam Fakulti Sejarah di USA. Beliau merupakan seorang perintis idea baru dalam
memperkenalkan kaedah penulisan sejarah iaitu konsep “sejarah di celah”
khususnya di Asia Tenggara.
Hal ini berlaku kerana sejarah
nasional di Asia Tenggara hanya memfokuskan sumbangan daripada aspek politik
dalam proses pembinaan dan kemajuan sesebuah negara itu. Sumbangan politik yang
sering ditonjolkan dalam penulisan sejarah nasional adalah seperti pengasas
negeri-negeri, kebangkitan nasionalisme, pembinaan sistem politik, konflik dan
rebutan kuasa serta kedudukan dan pemerintahan raja. Sebagai contoh, di negara
Thailand yang mana kedudukan Raja Cholang longkun telah diangkat tinggi dan
diagung-agungkan oleh sejarah nasional yang berpendapat bahawa Raja Cholang
longkun ini telah banyak berjasa dalam perkembangan di Thailand. Walhal banyak
lagi perkara sebenar yang tersembunyi dan tidak dikaji oleh para sejarawan.
Oleh itu, esei ini akan
membincangkan mengenai konsep “sejarah di celah” sepertimana
diperjelaskan oleh Tongchai Winnichakul dalam peranannya yang menyumbang kearah
kemajuan penulisan sejarah di Asia Tenggara
2.0 Konsep “Sejarah Di Celah”.
2.1 Takrifan Konsep.
Sejarah di celah
merupakan sejarah yang tidak tercatat dalam sejarah nasional atau sejarah yang
terpinggir daripada naratif sejarah nasional. Hal ini demikian kerana sejarah
di celah ini merupakan sejarah yang berkaitan dengan kelompok minoriti di
sesebuah negara yang mana kewujudan mereka tidak mendapat perhatian daripada
kelompok majoriti yang menyebabkan sejarah mereka tidak mendapat perhatian
dalam penulisan sejarah nasional. Menurut Abu Talib Ahmad, konsep ini bermaksud
“the history of the locations and moments between being and not being a
nation, becoming and not becoming nation”.[1]
Konsep ini merupakan satu kaedah baru dimana ia menggantikan sejarah
kebangsaan. Tongchai juga menyuarakan bahawa Asia Tenggara perlulah
menghasilkan teori yang boleh diikuti masyarakat tempatan kerana terdapat
perbezaan yang besar dengan konsep dan budaya antara Asia Tenggara dan barat. “aimed
at the social science Research Council, has been that “the trump card” of
regional studies their detailed liguistic and cultural knowledge of specific
regions and peoples”.[2]
Thongchai juga mahu ahli sejarah membiasakan diri untuk menggunakan konsep
budaya tempatan dan konsep sains sosial dalam melakukan kajian mereka.
“... Interface with local
understanding is extremely important and must me studied”.[3]
Petikan ini jelas sekali menjelaskan bahawa pentingnya memahamai dan menguasai
kawasan yang hendak dikaji bagi mengelakkan masalah berat sebelah dalam
sesebuah sejarah.
2.2. Sejarah Margin.
Sejarah margin atau lebih
dikenali sebagai sejarah yang terpinggir atau disebalik tadbir atau sejarah
yang digelapkan oleh sejarah nasional. Pelbagai istilah yang boleh digunakan
untuk mengambarkan sejarah margin ini. Sejarah margin ini diklasifikasi
terbahagi kepada dua jenis pengkajian iaitu sejarah tempatan (local history)
dan sejarah nasional (national history). “... rediscovers a local
suppressed or bypassed by the national narrative”.[4]
Sejarah margin ini bertujuan untuk mengkaji bahagian sejarah yang tidak
dikaji oleh para sarjana. Hal ini kerana kebanyakkan kajian sejarah hanyalah
tertumpu kepada sejarah nasional dan selalunya sejarah tempatan tidak diambil
kira sebagai sesuatu yang penting.
2.2.1 Sejarah Tempatan.
“Local histories,instead
of being regarded as alternative are accomodated and intergrated into national
history”.[5]
Sejarah tempatan merupakan sejarah yang terpinggir dan tidak dianggap penting
sebagai alternatif ditempatkan dan disepadukan ke dalam sejarah negara. “we
should explore all the extremities where the domain of national history ends
and another history begins”.[6]
Pengkajian sejarah lebih teliti merangkumi isu budaya, agama, geografi dan
lain-lain faktor dimana sejarah itu berlaku. Melalui kaedah ini, kekurangan
sejarah nasional dapat dilihat dengan jelas. Menurut Thongchai, terdapat
beberapa kemungkinan yang boleh mencabar andaian mengenai intipati dengan
mengubah cara kita berfikir tentang naratif kebangsaan.
2.2.2 Sejarah Nasional.
“.... How nation came into
being through the political, economic process of nation building, or by
assuming the essence of a nation, such as core culture or by identification
with a race, homeland and so on”.[7]
Sejarah nasional kebiasaannya menceritakan tentang proses pembinaan sesebuah
negara itu yang berfaktakan aspek politik, ekonomi, dan andaian intipati
sesebuah negara seperti teras budaya, bangsa, tanah air dan sebagainya. “Nationhood
is always identified by a number of authentic essences, be it the genuine
culture, superior race, royal power or ancentry linked to a normative history”.[8]
Intipati kenegaraan itu sendiri kebiasaanya berkait rapat dengan keaslian
budaya, keunggulan bangsa, kuasa diraja ataupun jurai keturunan dalam sejarah
normatif. Kebiasaanya, penulisan sejarah nasional adalah berdasarkan logik dan
sudah ditakdirkan ataupun dirancang. “Most national histories are
telelogical narratives,stories or preordained destinations”.[9]
Oleh itu, banyak peristiwa sejarah tempatan yang penting telah digelapkan
walhal ia juga memainkan peranan penting dalam proses berlakunya sejarah itu
sendiri.
2.3 Sejarah Penyetempatan.
Sejarah penyetempatan
merupakan satu konsep dimana ia menempatkan sesuatu perkara yang bukan pada
kedudukannya. Contohnya, kebanyakkan para sarjana Barat yang membuat kajian
mengenai sejarah di Asia Tenggara dimana mereka mentafsir sejarah tempatan
sesuka hati walhal mereka tidak mengetahui apakah maksud sebenar yang
disebaliknya. “Globalization cannot avoid translation, which involves the
appropriation and interpretation of the globalizing language in order to be
intelligible in local contex”.[10]
Sejarah di Asia Tenggara banyak kearah indianisasi sehingga terdapat para
sarjana awal yang mengkaji sejarah di Asia Tenggara ini beranggapan bahawa Asia
Tenggara pernah dijajah oleh India “Some earlier historian thought that
Southeast Asia was clonized by an imperial power from India”.[11]
Berbanding dengan para sejarawan tempatan dimana mereka lebih mengetahui isi
sesuatu budaya dan tindakan masyarakat yang dikaji.
“... the limit of
globalization are reached at those site where the global and the local collide
and where they produce affect, whether as synthesis, modification,
displacement, or in some form”.[12]
Sejarah penyetempatan berhubung kait dengan globalisasi dimana ia menjadi
terhad apabila wujudnya pertembungan budaya dan menghasilkan kesan sama ada
sebagai sintesis, pengubahsuaian, anjakan, atau dalam bentuk tertentu. Menurut
Homi Bhaba, keadaan ini membawa kepada gelombang perubahan apabila pertembungan
budaya dan penyetempatan berlaku seterusnya penghasilan budaya akan berlaku
melalui penterjemahan dan pengagihan yang melibatkan penghibridan dari saluran
dan sumber “.. Global-local are inseparable parts of the same process...”.[13]
Kebanyakkan hasil penulisan
sejarah yang dikaji oleh para sarjana barat adalah bersifat berat sebelah
ataupun global sentrik. Kepentingan dalam proses penyetempatan telah diabaikan
oleh sejarah nasional dan kajian global dimana ia memainkan peranan penting
dalam penyampaian sejarah itu secara menyeluruh. Para sarjana barat hanya
mentafsir sejarah tempatan yang dikajinya berdasakan teori-teori mereka dimana
ia memandang rendah budaya masyarakat tempatan kawasan yang dikaji dan dianggap
kolot. Menurut Thongchai, “ ... Global knowledge has its limits and wherever
one reaches those limit,local or area knowledge becomes necessary”.[14]
Hal ini menunjukkan bahawa kajian global mempunyai had-had tersendiri dimana sesudahnya
ia mencapai tahapnya, pengetahuan mengenai tempat ataupun kawasan yang dikaji
amatlah diperlukan. Oleh itu, O.W Wolter mnyifatkan Thongchai sebagai titik
perubahan dalam pengkajian sejarah di Asia Tenggara dimana ia “ ... making
the essential point that global forces are not irresistible and that their
interface with local understanding is extremely important and must be studied”.[15]
2.4 Sejarah Tanah Air dan Sejarah
Pascanasional.
Kebelakangan ini sejarah tanah
air dan sejarah pascanasional mendapat banyak perhatian dan tumpuan dalam
kalangan para sarjana tempatan dimana selama ini sejarah tanah air dan sejarah
pascanasional ini didominasi oleh kalangan para sarjana dari barat. Perkara ini
adalah disebabkan beberapa faktor yang mana ia menaikkan lagi semangat dan
minat dalam kalangan para sarjana tempatan bagi merungkai isi yang terdapat
dalam sejarah tanah air dan sejarah pascanasional. Antara faktor yang menaikkan
lagi semangat dalam kalangan para sarjana tempatan adalah kritikan daripada orientalis
barat terhadap sejarah di Asia Tenggara. “The call for the scolars of the
home is a result of an anticolonial and imperialist conscience that hopes to
correct situation”.[16]
Galakan sarjana tempatan dalam penulisan sejarah di Asia Tenggara adalah disebabkan
wujudnya perasaan anti kolonial dan anti imperialisma bagi memperbetulkan
keadaan.
Selain itu, kekukuhan ekonomi
di rantau Asia Tenggara juga merupakan faktor yang menggalakkan lagi semangat
ataupun maruah serta keyakinan para sarjana tempatan di rantau ini. Keyakinan
dalam kalangan para sarjana tempatan bertambah dengan adanya badan Southeast
Asian Studies Regional Exchange Program (SEASREP) serta ASEAN untuk menjadi
salah satu badan besar dan menyegarkan kembali sarjana tempatan dalam jangka
masa panjang.
Menurut Wolter, “Cites
intellectual reasons for Southeast Asian hisrtory to be written by Southeast
Asians, argruing taht there is a peciliar historical consciousness in the
region such that its people would write history in their own way”.[17]
Pengkaji dan para sarjana tempatan haruslah dihasilkan melalui cara dan kaedah
yang tersendiri. Konsep dari barat hanyalah mencemarkan lagi pengetahuan asli
tulen. “...Western concepts are pinpointed as the agents of contamination to
what would otherwise be genuine indigenous knowledge”.[18]
Hal ini kerana konsep serta pandangan daripada barat adalah jelas sekali tidak
bersesuaian dengan masyarakat tempatan di Asia Tenggara. Sebagai contoh
sepertimana yang berlaku di Thailand, idea daripada barat tidak bersesuaian
dengan masyarakat Thailand dan para intelek Thailand. Hal ini telah berlansung
di Thailand dalam jangka masa yang panjang. “Sometimes a history by the home
historian is,ipso facto, taken to be an antidote to Orientalism”.[19]
Menurut Ileto, kadangkala sejarah tanah air ini dijadikan penawar bagi pihak
orientalis ataupun “ipso facto” dalam kritikannya keatas sarjana barat di
sejarah Philiphina.
3.0 Siapakah yang sepatutnya menulis “sejarah di celah”?
Menurut Abu Talib Ahmad, “…two underlying assumptions that usually
lend authority to the home scholar: first, faith in the higher value of being a
native scholar, and second the allegedly pristine nature of indigenous
knowledge”.[20] Perkara ini menjelaskan bahawa “home scolar” merupakan individu yang paling layak menulis sejarah di celah dimana
mereka memiliki pengetahuan asli seperti pengetahuan sedia ada tempatan
dan mempunyai kelebihan semula jadi. Persoalan ini juga turut dipersoalkan oleh
Tongchai iaitu “We simply cannot measure the level or the quality of being
by any rational means”.[21]
Tongchai menerangkan bahawa pengetahuan asli dan kelebihan semulajadi dalam
kalangan sarjana tempatan tidak boleh diukur kerana ia merupakan sesuatu yang
sedia ada.
“Home scolar”
merupakan orang yang layak mengkaji sejarah tempatan kerana memahami
sensitiviti budaya dan memiliki kemahiran tempatan. Sarjana tempatan yang lebih memahami budaya, bahasa, dan pakar
dalam mengkaji sesuatu budaya tempatan di Asia Tenggara. Hal demikian dapat
dilihat dalam kenyataan seperti “an
assumption that a native scholar has an innate edge, is a politically correct
authority, or enjoys a natural privilege in studying his or her own culture and
history, in contrast to a foreigner, is nonsense”.[22]
“A home scholar may have some advantages in his or her intimacy with the
local language. but this is intrinsic nor given…On the contrary, the belief in
such an intrinsic quality is a delusion that could lead to native blindness”.[23]
“Home scolar” juga lebih layak untuk menulis “sejarah
di celah” kerana persepsi sentrik yang berbeza dengan sejarawan barat dari segi
persepsi kepekaan bahasa dan sensitiviti budaya. Sarjana barat tidak mempunyai
pengetahuan asli dimana mereka “native blindness” dalam budaya dan adat
masyarakat tempatan di Asia Tenggara.
“Their homegrown knowledge
creates a particular market or audience that has not faced serious critical
challenges”.[24]
Sarjana barat merupakan orang yang paling layak menulis sejarah di tanah air
mereka sendiri dimana mereka mampu menghasilkan sebuah sejarah yang berkualiti
secara terperinci berbanding sarjana barat yang boleh dikatakan sambil lewa
dengan menganggap sesebuah peristiwa itu tidak penting.
4.0 Kelemahan sejarah Nasional.
Konsep yang diperkenalkan oleh Tongchai ini adalah untuk memperbetulkan
kembali keadaan sejarah nasional khususnya di rantau Asia Tenggara dimana ia
hanya melibatkan golongan yang menang. Manakala golongan yang kalah ataupun
terpinggir tidak dapat perhatian. “We may think of
a history of a nation's people from the margins, how ethnic religious
minorities are positioned with the construction of citizenship, of
discrimination, exclusion, and suppression of various kinds of minorities”.[25] Penyataan ini
telah menunjukkan keadaan golongan minoriti yang sering dipinggir.
Kebanyakkan sejarah negara
adalah merupakan kisah teleologikal dan cerita destinasi yang telah ditakdirkan
oleh pihak tertentu dimana ia mementingkan sesebuah pihak sedangkan peristiwa
yang sebenar-benarnya tidak didedahkan. Hal ini kerana kebanyakkan sejarah di
Asia Tenggara ditulis oleh bukan dalam kalangan sarjana tempatan. “The home
scholars generally have better opportunities to hone their senstivities to
detect the process, moments, and location of cultural ecounters...”.[26]
Para sarjana tempatan lebih mengetahui dan mempunyai kelebihan dalarm memahami
situasi dalam masyarakat mereka berbanding para sarjana barat yang hanya
menilai melalui pandang global dan bersifat eurosentrik.
5.0 Sejauh manakah konsep “Sejarah Di Celah” mampu meningkatkan
kemajuan pengajian sejarah di Asia Tenggara?.
“ ... also able to break up
the false desicion of academic labor”.[27]
Dengan terciptanya teori baru oleh Tongchai, pandangan dan konsep sejarah yang
terdapat di Asia Tenggara dapat diperbetulkan
kerana selama ini sejarah ditulis oleh golongan sarjana barat yang menulis
mengikut teori dan kaedah mereka semata-mata. Banyak peristiwa sejarah lain
yang turut memainkan peranan dalam sejarah tempatan itu sendiri. Perkara ini
disebabkan sarjana tempatan lebih mengetahui dan memahami mengenai perspektif
masyarakat tempatan dengan mempunyai kelebihan “indigenous knowledge”
iaitu pengtahuan asli.
Seterusnya, konsep sejarah di
celah ini dapat meletakkan sejarah tempatan atau sejarah yang terpinggir
sebagai sejarah yang penting. “... cultivate suffient depth of regional
knowledge to be qualified and anxious to play more than amarginal role in a
centre affairs”.[28]
Konsep ini menekankan kepentingan sejarah yang terpinggir daripada naratif
kebangsaan sebagai sesuatu yang penting dan perlu diambil kira dan perlulah
diusahakan kembali serta dikembangkan sebagai sebuah sejarah yang penting dalam
tanah air di rantau Asia Tenggara ini.
Tambahan pula, sejarah di
celah ini juga mampu meningkatkan pengkajian sejarah di Asia Tenggara dalam
kalangan sarjana tempatan. “They could be confident and ambitious enough to
make theoretical contribute as well”.[29]
Keyakinan dalam kalangan para sarjana tempatan serta kebolehan yang dimiliki
oleh mereka mampu meningkatkan pengkajian sejarah di Asia Tenggara. “ ... expertise
in local matters with particular language and cultural sensitivity,into
advantages for theorization” .[30]
Perkara ini adalah disebabkan mereka mempunyai kelebihan dalam memahami bahasa
dan budaya masyarakat tempatan sendiri.
6.0 Kesimpulan.
Teori baru yang dipeerkenalkan
oleh Tongchai Winichakul ini amatlah memberi kesan serta impak yang mendalam
dalam kalangan para sarjana tempatan diaman ia memberi sinar baru dalam
pengkajian sejarah di Asia Tenggara ini. Selama ini para sarjana tempatan
hanyalah bergantung kepada teori-teori yang dibawa oleh kalangan para sarjana
barat kerana tiada penciptaan teori baru dalam kalangan para sarjana tempatan.
Tidak dapat dinafikan bahawa konsep ini memang mampu meningkatkan kemajuan
pengajian Asia Tenggara dengan kemunculan satu konsep yang baru. Konsep ini
telah memberikan satu gambaran dan pandangan yang baru terhadap dunia pengajian
Asia Tenggara dan dengan konsep ‘sejarah di celah’ inilah yang dapat mewujudkan
satu konsep yang dihasilkan mengikut acuan sendiri bukanlah hanya menjadi
pengikut kepada teori barat sahaja. Dengan terciptanya teori oleh Tongchai
Winichakul ini, secara tidak langsung ia memberi suntikan semangat dalam
kalangan sarjana tempatan untuk mengkaji dan mendalam serta mencipta
teori-teori lain dimana ia dapat meningkatan lagi kemajuan pengkajian sejarah
di Asia Tenggara.
BIBLIOGRAFI.
Abu Talib. 2005. Tamadun Jepun. Dewan Bahasa dan Pustaka
Kuala Lumpur.
Chitoshi Yanaga. 1966. Japan Since Perry. McGraw-Hill Book
Company, Inc. USA.
Conrad Schirokauer. 1993. A Brief History of Japanese
Civilization. Harcourt Brace & Company.
H. D. Harootunian. 1970. Toward Restoration: The Growth of
Political Consciousness in Tokugawa Japan.University
of California Press, Berkeley Los Angeles London.
Johannes Hirschmeier. 1968. The Origins of Entrepreneurship in
Meiji Japan. Great Britain
by Oxford University Press, London. USA.
John Whitney Hall. 1968. Japan From Prehistory to Modern Times.
Lowe & Brydone (Printer) Ltd.,
London.
Marius B. Jansen. 1961. Sakamoto Ryoma and The Meiji Restoration.
Princeton University Press,
Princeton, New Jersey.
Marius B. Jansen. The Making of
Modern Japan. The Belknap Press of Harvard University
Press, Cambridge, Massachusetts London, England.
Mark Ravina. 2004. The Last Samurai: the Life and Battles of
Saigo Takamori. John wiley
& Sons Inc. Canada.
[1] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in Southeast Asian History, Athens & Singapura. 2003. Hlm. 11.
[2] O.W.Wolters. History, Culture, and Region in Southeast Asian
Perspectives. Cornell University Ithaca. New York. 1999. Hlm 207.
[3] O.W.Wolters, History, Culture, and Region in Southeast Asian
Perspectives, Cornell University Ithaca, New York, 1999. Hlm 207.
[4] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 10.
[5] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 11.
[6] Ibid, Hlm. 11.
[7] Ibid, Hlm. 10.
[8] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 12.
[9] Ibid, Hlm. 10.
[10] Ibid, Hlm. 13.
[11] Abu Talib Ahmad & Tan
liok Ee (Peny.), New Terrains in Southeast Asian History, Athens &
Singapura, 2003. Hlm. 13.
[12] Ibid, Hlm. 14.
[13] Ibid, Hlm. 15.
[14] O.W.Wolters, History, Culture, and Region in Southeast Asian
Perspectives, Cornell University Ithaca, New York, 1999. Hlm 207.
[15] Ibid, Hlm. 207.
[16] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 18.
[17] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003, Hlm. 19.
[18] Ibid, Hlm. 19.
[19] Ibid, Hlm. 19.
[20] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003, Hlm. 19.
[21] Ibid, Hlm. 20.
[22] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 20.
[23] Ibid, Hlm. 20.
[24] Ibid, Hlm. 21.
[25] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.), New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 12.
[26] Ibid, Hlm. 23.
[27] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.). New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 24.
[28] O.W.Wolters, History, Culture, and Region in Southeast Asian
Perspectives, Cornell University Ithaca, New York, 1999. Hlm 214.
[29] Abu Talib Ahmad & Tan liok Ee (Peny.). New Terrains in
Southeast Asian History, Athens & Singapura, 2003. Hlm. 24.
[30] Ibid, Hlm. 24.
Ulasan
Catat Ulasan