SOALAN NO. 4: PERANAN AGAMA BANYAK MEMPENGARUHI URUSAN KEHIDUPAN HARIAN SESEBUAH MASYARAKAT. BINCANGKAN BAGAIMANA ELEMEN AGAMA DAN KEPERCAYAAN BOLEH MEMPENGARUHI BUDAYA DI SESEBUAH TEMPAT.
1.0 Pendahuluan
Agama dan kepercayaan sememangnya
banyak mempengaruhi budaya di sesuatu tempat. Hal ini demikian kerana
kepercayaan agama merupakan satu elemen subsistem ideologi dan sesuatu agama
yang dianjurkan itu merupakan satu ungkapan elemen subsistem sosiologi (Getis.
A et al., 2014). Walaupun ada sebahagian daripada masyarakat yang tidak
mempunyai pegangan agama seperti mereka yang beraliran Marxisme atau Komunisme
namun kefahaman terhadap aliran Marxisme dan Komunisme itu turut mengikat cara
hidup mereka. Agama juga mampu memberi kefahaman tentang budaya masing-masing.
Sebagai contoh, seseorang itu tidak dapat memahami budaya masyarakat India
sekiranya dia tidak mempunyai pengetahuan terhadap agama Hindu dan sebagainya.
Perkataan budaya merupakan kata jamak dari kata
budhi dalam bahasa Indonesia-Malaysia dan dengan itu lahirlah perkataan
kebudayaan. Maka kebudayaan merujuk kepada segala hasil kerja manusia atau
hasil dari segala budi manusia (Kamarudin Salleh, 2006). Budaya boleh diertikan sebagai
sebuah tamadun atau peradaban. Manakala kebudayaan pula boleh dimaksudkan
sebagai keseluruhan cara hidup yang merangkumi cara bertindak, berkelakuan dan
berfikir serta segala hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau
kerohanian sesuatu masyarakat (Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, 2010). Di
samping itu, budaya juga merupakan keseluruhan sistem, gagasan, tindakan dan
hasil kerja manusia dalam rangka kehidupan masyarakat yang terhasil melalui
kaedah pembelajaran. Tindakan-tindakan yang dipelajari antaranya ialah cara
seseorang itu minum, makan, berpakaian, berbicara, bertani, bertukang dan
berkomunikasi dengan masyarakat sekeliling merupakan satu bentuk budaya
(Koentjaraningrat, 1987). Seterusnya, budaya juga merupakan warisan sosial sesuatu masyarakat, sistem
idea, nilai, kepercayaan, pengetahuan, norma dan adat yang dikongsi
bersama-sama oleh semua orang dalam sesebuah masyarakat (Abdul Rahman Ahmad
Hanafiah, 2004).
Selain
itu, budaya juga bersifat dinamik iaitu berubah dari semasa ke semasa dan
perubahan ini berlaku dalam bentuk persambungan (Wan Abdul Kadir Wan Yusof,
1983). Cara ini telah memperkayakan lagi kedudukan budaya itu sendiri. Sebagai
contoh, budaya Melayu telah banyak mengalami perubahan setelah Islam mula
bertapak di Tanah Melayu pada abad ke-7 masihi. Penyesuaian dan tokok tambah berlaku
dalam proses penerimaan agama Islam seterusnya membentuk kepelbagaian budaya
yang bersesuaian dengan agama Islam. Di samping itu, kebudayaan juga merupakan
tatacara hidup manusia yang menghasilkan satu bentuk kepercayaan, keyakinan,
adat, upacara-upacara, ikatan perkahwinan dan sebagainya. Kesemua aspek ini dipupuk sedikit demi sedikit dari tatacara
hidup para leluhur dalam sekelompok masyarakat pada suatu daerah atau negeri. Perpaduan
antara kedua-dua masyarakat yang berlainan agama juga turut memberi kesan
terhadap kebudayaan yang telah ada dan lahirlah suatu kebudayaan baru.
Sebagai contoh, agama Islam telah mengubah amalan berpakaian masyarakat Melayu.
Dulunya, masyarakat Melayu tidak mementingkan amalan pemakaian yang menutup aurat,
namun setelah kedatangan Islam masyarakat Melayu mula berpakaian menutup aurat
kerana dalam ajaran Islam tidak menutup aurat dianggap satu dosa. Jelaslah bahawa agama sedikit sebanyak
mempengaruhi perubahan budaya di sesuatu tempat.
Selain itu, agama turut didefinisikan
sebagai kepercayaan kepada Tuhan dan sifat-sifat kekuasaan Tuhan serta
penerimaan ajaran dan perintah-Nya, kepercayaan kepada yang Maha Kuasa serta
kepercayaan kepada sesuatu dewa dan sebagainya yang dipuja disebabkan kekuasaan
yang luar biasa yang dimiliki oleh dewa tersebut (Kamus Dewan Bahasa Edisi
keempat, 2010). Di samping itu, kata agama berasal daripada bahasa Sanskrit
iaitu ‘a’ yang bermaksud tidak dan ‘gama’ yang bermaksud kacau. Dan apabila
patah perkataan itu digabungkan maka membawa maksud tidak kacau. Jadi, agama
sebenarnya berfungsi sebagai memelihara kewibawaan sekelompok masyarakat dan
hubungannya dengan Tuhan agar sentiasa seimbang dan sejahtera. Agama terdiri
daripada dua kategori iaitu agama samawi (agama langit) dan agama bumi (agama
budaya). Agama Samawi ini merupakan agama yang diperoleh melalui wahyu Illahi
iaitu agama Kristian, Yahudi dan Islam. Manakala agama Budaya pula timbul
akibat daripada daya fikir seseorang atau masyarakat iaitu agama Hindu, Buddha
dan kepercayaan yang lain.
Seterusnya, terdapat lima agama
terbesar di dunia, antaranya ialah agama Yahudi, Islam, Kristian, Hindunisme,
dan Buddhisme. Setiap agama utama ini mempunyai nilai kebudayaan campuran yang
unik dan memberi kesan terhadap landskap budaya di sesuatu tempat (Getis. A et
al., 2014). Agama Yahudi misalnya, merupakan
agama yang berasaskan kepada kepercayaan etnik. Hal ini demikian kerana berdasarkan faktor-faktor penentu antaranya
ialah Nabi Yaakob iaitu keturunan Bani Israel, Kitab Taurat, kepercayaan
tradisi dan agama. Kebanyakan penganut Yahudi mengikut peraturan dalam memilih
makanan seperti yang tertulis di dalam Kitab Taurat yang melarang campuran susu
dengan daging. Daging babi juga dilarang di makan dalam agama Yahudi. Makanan
yang disediakan harus mengikut undang-undang tersebut dan daging harus
disembelih oleh kaum Rabi. Anak lelaki juga perlu disunatkan ketika masih bayi
lagi seperti perjanjian Abraham dengan Tuhan. Sekiranya berlaku kematian, orang
Yahudi akan mengadakan satu minggu berkabung iaitu mereka akan membaca Kaddish.
Jelaslah di sini bahawa agama
sememangnya banyak mencorak budaya baru di sesuatu tempat kerana agama dan budaya
mempunyai perkaitan antara satu sama lain. Misalnya, pengambilan riba dianggap
berdosa sesama kaum Yahudi, tetapi dibenarkan kepada mereka yang bukan Yahudi.
Hal ini jelas menunjukkan betapa agama banyak mempengaruhi pertumbuhan budaya
dalam sesuatu masyarakat.
Seterusnya, agama Kristian
merupakan agama yang berasaskan kepada kehidupan, kematian, penyaliban dan kepercayaan terhadap Jesus. Tanda-tanda agama
Kristian terhadap lanskap budaya dapat dilihat di mana-mana sahaja dan bentuk
budaya itu mampu bertahan dengan lama. Sebagai contoh, semasa zaman Pra-Reformasi
Katolik Eropah, gereja menjadi pusat kepada komuniti setempat (Getis. A et al.,
2014). Selain itu, kedatangan agama
Kristian telah melahirkan satu bentuk perayaan yang dikenali sebagai Hari Kristmas.
Hari Kristmas ini diadakan bagi mengingati ulang tahun kelahiran Yesus. Di sini
jelas menunjukkan bahawa agama Kristian telah melahirkan satu bentuk budaya
iaitu perayaan Hari Kristmas bagi penganut agama Kristian. Di kawasan bandar besar
pula, gereja menjadi pusat berkumpul
untuk memuliakanTuhan di samping menjadi simbol ketakwaan dan tumpuan kehidupan
beragama. Seterusnya, agama
Islam pula merupakan agama yang universal yang tidak hanya membawa ajaran
tentang ibadah iaitu ajaran tentang solat, haji, puasa dan sebagainya tetapi Islam
juga membawa ajaran tentang kebudayaan yang sesuai dengan norma-norma yang
berlaku di dalamnya. Sehinggakan agama Islam banyak mempengaruhi budaya-budaya
terdahulu yang kebanyakan menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenarnya. Di samping itu, agama Hindu pula merupakan agama yang tertua di
dunia (Getis. A et al., 2014). Sesuai dengan perkembangannya,
hingga kini agama Hindu menjadi sebuah agama keselarasan yang memiliki
kedamaian universal serta memandang setiap individu atau manusia sebagai satu
keluarga besar. Kitab utama agama Hindu ialah Weda yang merupakan ungkapan
prinsip-prinsip universal yang dianggap tertua yang berkait rapat dengan nilai
moral serta spiritual yang global. Kuil-kuil, tempat-tempat suci, upacara
ritual dan sebagainya telah menandakan landskap budaya dalam
masyarakat Hindu. Landskap budaya kemudiannya diselitkan dengan simbol-simbol
agama yang merupakan sebahagian daripada satu pengalaman budaya (Getis. A et al.,
2014).
Di samping itu, agama Buddha pula menjunjung
tinggi nilai-nilai moral dalam kehidupan penganutnya. Nilai-nilai moral ini
dikenal sebagai Pancasila. Antaranya
ialah Panatipata veramani Sikkapadan samadiyami (Aku bertekad akan
menghindarkan diri daripada melakukan pembunuhan terhadap makhluk hidup),
Adinnadana Veramani Sikkhapadam Samadiyami (Aku bertekad akan menghindarkan
diri daripada melakukan pencurian), Musavada Veramani Sikkhapadam Samadiyami (Aku
bertekad akan melatih diri daripada melakukan perbuatan yang bertentangan
dengan tatasusila), Kamesu Micchacara Veramani Sikhapadam (Aku bertekad akan
menghindari diri daripada melakukan perbuatan dusta) dan Surameraya
Majjapamadatthana Veramani Sikkhapadam Samadiyami (Aku bertekad akan
menghindari diri daripada makan atau minum sesuatu yang memudaratkan). Selain
nilai-nilai moral di atas, agama Buddha juga amat menjunjung tinggi karma
sebagai sesuatu yang berpegang pada prinsip sebab dan akibat. Oleh itu, jelas
menunjukkan bahawa agama Hindu banyak mempengaruhi cara hidup penganutnya
melalui prinsip-prinsip yang dikemukan dalam Pancasila dan cara hidup ini
merupakan sebahagian daripada budaya.
Ringkasnya, dalam kehidupan manusia, agama dan budaya mempunyai
saling perkaitan antara satu sama lain kerana kedua-duanya jelas tidak dapat
berdiri dengan sendiri. Agama sebagai pedoman hidup manusia yang diciptakan
oleh Tuhan bagi menjalani kehidupannya. Sedangkan kebudayaan sebagai kebiasaan
tatacara hidup manusia yang diciptakan oleh manusia itu sendiri daripada hasil
daya cipta yang diberikan oleh Tuhan. Agama banyak mempengaruhi kebudayaan
dalam satu kelompok masyarakat, suku atau bangsa. Oleh itu, agama sememangnya
banyak mempengaruhi pembentukan sesuatu budaya dalam kalangan masyarakat.
2.0 Kajian kes: Bagaimana agama Islam dan
kepercayaan mempengaruhi sesuatu budaya dalam kelompok etnik Palau’ di Kampung Bangau-Bangau
di Semporna, Sabah.
Saya memilih kelompok
etnik Palau’ di Semporna, Sabah kerana masyarakatnya berlatar belakangkan
budaya yang tersendiri yang jarang diperhalusi dalam kehidupan masyarakat moden
hari ini. Oleh itu, saya akan menyingkap tentang kehidupan masyarakat Palau’ sebelum
dan selepas kedatangan Islam yang telah mengubah aspek-aspek budaya tertentu
yang merangkumi corak petempatan, sistem atau amalan beragama dan kepercayaan
tradisi, sistem pendidikan, status kehidupan dan corak pekerjaan, adat
perkahwinan, adat kematian, amalan berpakaian, makanan dan perayaan.
3.0 Objektif
kajian
Tujuan kajian adalah untuk
mengenal pasti bagaimana agama dan kepercayaan mampu mempengaruhi budaya di
sesuatu tempat terutamanya dalam kelompok masyarakat Palau’ di Semporna, Sabah.
Selain itu, saya dapat mengenal pasti budaya-budaya yang terhasil disebabkan
pengaruh agama Islam seperti perubahan corak petempatan, kepercayaaan tradisi,
amalan agama, sistem pendidikan, status kehidupan, adat perkahwinan, adat
kematian, amalan berpakaian, amalan pemakanan dan perayaan.
4.0 Latar
belakang kajian.
Kampung Bangau-Bangau
merupakah salah sebuah kampung yang berada dalam Daerah Semporna yang terletak
di Pantai Timur Sabah. Daerah Semporna ini mempunyai keluasan sebanyak 442 batu persegi atau 113, 412 hektar ( 282, 880
ekar ) dan terbahagi kepada dua kawasan iaitu Tanah Besar Semporna dan Kawasan
Pulau yang dikenali sebagai Pulau Bum-Bum dan pulau-pulau sekitarnya. Menariknya mengenai Daerah
Semporna ini dikelilingi oleh 49 buah pulau. Keindahan alam sekitar dan sebahagian
pulaunya dikelilingi terumbu karang telah menjadikannya sebuah destinasi
pelancongan yang terunggul di rantau ini. Daerah Semporna juga berhampiran dengan sempadan perairan
antarabangsa iaitu Filipina dan Indonesia. Nama Semporna berasal daripada perkataan
Simporna yang bermaksud tempat untuk berehat. Nama Simporna ini diberi oleh
seorang gabenor Inggeris iaitu W.M. Crocker apabila beliau dan beberapa orang
rakannya termasuklah seorang pedagang Cina yang bernama Toonah menemui daerah
tersebut pada pertengahan tahun 1887 (Halina Sendera Mohd. Yakin, 2006). Di
samping itu, masyarakat Bajau merupakan golongan majoriti penduduk di
Semporna. Menurut bancian penduduk pada
tahun 2000 penduduk di Semporna berjumlah seramai 90, 000 orang termasuk mereka
yang bukan warganegara. Di bawah ini disediakan peratusan penduduk di Semporna.
SEMPORNA: PERATUSAN
PENDUDUK PADA TAHUN 2000
Kaum
|
Peratusan
Penduduk di Semporna pada Tahun 2000 (%)
|
Bajau
|
80%
|
Kadazan
|
0.53
%
|
Murut
|
0.04%
|
Melayu
|
3.10%
|
Cina
|
0.91%
|
Bumiputera
lain
|
6.29%
|
Lain-lain
|
9.13%
|
(Sumber: Dipetik daripada Buku Budaya dan
Pemikiran dalam Masyarakat
Global)
Melalui statistik yang dikemukan
jelas menunjukkan Kaum Bajau merupakan penduduk majoriti di Semporna. Kampung
Bangau-Bangau ini telah didiami oleh masyarakat Palau’ yang sebenarnya
merupakan satu rumpun daripada pelbagai suku kaum yang tergolong dalam istilah
Bajau khususnya Bajau Laut (Yap Beng Liang, 1993). Golongan Palau’ ini kebanyakannya
berasal dari Kepulauan Sulu (Selatan Filipina) kemudian menetap di Kampung
Bangau-Bangau. Berdasarkan pengamatan saya, didapati penduduk di kampung
tersebut masih lagi mengamalkan adat resam dan budaya tradisional yang ditinggalkan oleh nenek moyang mereka
dahulu. Adat dan budaya tradisional tersebut seakan telah sebati dengan
kehidupan mereka seharian. Agama Islam mula tersebar di negeri Sabah pada
abad ke-10 berikutan kedatangan kapal dagang Arab dari Mendoro iaitu satu
kawasan di Kepulauan Sulu yang terletak tidak jauh dari Sabah. Namun begitu,
pada awal abad ke-15 penduduk tempatan mula menerima dan memeluk agama Islam
(Harlina Sendera Mohd. Yakin, 2006). Seterusnya, masyarakat Palau’ di Kampung Bangau-Bangau
yang telah memeluk Islam mengidentifikasikan diri mereka sebagai ‘Samal Islam’
yang bermaksud Muslim Bajau. Sebelum memeluk agama Islam, kelompok ini adalah pagan
iaitu tidak mempunyai pegangan agama. Namun setelah kedatangan Islam,
aspek-aspek budaya mula ditransformasikan berdasarkan pengaruh Islam itu
sendiri. Di bawah ini disertakan peta Kampung Bangau-Bangau:
Rajah 1: Lokasi Kampung Bangau-Bangau di Semporna, Sabah.
5.0 Pengaruh
agama dan kepercayaan terhadap budaya di Kampung Bangau-Bangau
5.1 Corak
Penempatan
Masyarakat di Kampung Bangau-Bangau
membina petempatan di atas air yang berdekatan dengan daratan dan sehingga ke
hari ini mereka masih membina rumah-rumah di atas air yang dihubungkan antara
satu sama lain dan disambungkan terus ke daratan oleh jambatan atau titian kayu
kecil. Masyarakat Islam Bajau ini mula
mendirikan rumah di atas air sejurus selepas menerima ajaran Islam daripada
seorang Khatib yang meminta mereka supaya mendirikan rumah di atas air bagi
memudahkan amalan beragama seperti solat limat waktu (Halina Sendera Mohd.
Yakin, 2006). Sebelum kedatangan agama Islam Masyarakat Palau’ tinggal di dalam
perahu. Masyarakat ini masih dengan cara hidup pagan. Ringkasnya, apabila Islam
mula menyusup masuk ke dalam masyarakat ini maka sedikit sebanyak corak
petempatan yang dibina selama ini mulai berubah.
Rajah
2: Corak petempatan Masyarakat Palau’ di Semporna, Sabah.
5.2
Amalan beragama dan kepercayaan tradisi
Sebelum mengenali Islam,
masyarakat Palau’ merupakan golongan yang mempercayai dan mengamalkan
kepercayaan animisme seperti pemujaan dan kepercayaan kepada benda-benda
tahayul, ghaib, jin, upacara pemujaan
roh nenek moyong dan sebagainya. Sebagai contoh, kepercayaan tradisi masyakat Palau’
iaitu ‘magpatulak’ yang bermaksud upacara menolak perahu. Upacara ini diadakan oleh
mereka yang baru ingin menbina perahu untuk tujuan mencari nafkah. Dalam
upacara ini, pemilik perahu tersebut hendaklah mengelilingi pulau kerana
menurut kepercayaan masyarakat ini si pemilik perahu tersebut akan terhindar
daripada malapetaka atau sebarang penyakit ganjil ke atas diri mereka. Di
samping itu, masyarakat Palau’ akan memuja jin pada setiap bulan mengambang di
kawasan pokok-pokok yang besar dan rendang. Namun setelah kedatangan Islam
dalam kalangan masyarakat Palau’ sedikit demi sedikit amalan animisme tersebut terhakis. Tetapi, amalan
memuja roh lelulur nenek moyang atau upacara ‘Bag Omboh’ masih terus
dipraktikkan sehingga kini. Upacara pemujaan roh lelulur nenek moyang ini
dilaksanakan setiap bulan Ogos hingga September (Halina Sendera Mohd. Yakin,
2006).
5.3
Sistem pendidikan
Sebelum kedatangan Islam,
masyarakat Palau’ tidak mementingkan pendidikan. Justeru tahap pendidikan pada
waktu itu sangat rendah. Masyarakat Palau’ beranggapan bahawa kehidupan adalah
suatu perkara yang amat mudah. Sistem pendidikan mula diserapkan dalam
kehidupan masyarakat Palau’ pada pertengahan abad ke-20 iaitu pada sekitar
tahun 1960-an dengan kewujudan rumah-rumah kayu yang didirikan di atas air
(Halina Sendera Mohd. Yakin, 2006). Semenjak itu masyarakat Palau’ dikatakan
mula belajar mengaji al-quran dan membaca. Ibu bapa juga mula mengambil
inisiatif menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah kerajaan. Akibat dari
kesedaran pendidikan yang dibawa dalam ajaran Islam menunjukkan ramai generasi
muda di Kampung Bangau-Bangau terdiri daripada golongan terpelajar dan
bekerjaya.
5.4
Status kehidupan dan corak pekerjaan
Corak pekerjaan masyarakat Palau’
pula bersumberkan kepada aktviti menangkap ikan dengan menggunakan peralatan
tradisi. Mereka tidak mementingkan kemewahan asalkan mereka dapat meneruskan
kehidupan mereka. Kehidupan mereka boleh diibaratkan kais pagi makan pagi kais
petang makan petang. Namun setelah mengenali Islam masyakat Palau’ percaya
bahawa Tuhan mahu setiap umatnya memajukan diri dalam kehidupan sehari-harian.
Lantas, daripada saranan Islam itu masyarakat Palau’ berusaha mengubah
kehidupan mereka ke arah yang lebih moden. Ringkasnya, status kehidupan
masyarakat Palau’ di kampung Bangau-Bangau semakin maju berbanding dengan zaman
nenek moyang mereka dahulu.
5.5
Adat Perkahwinan
Sebelum masyarakat Palau’ memeluk
agama islam, mereka akan berkahwin di atas perahu yang dihias cantik. Hantaran
yang diberikan kepada pengantin perempuan biasanya berbentuk keperluan harian
seperti ubi kayu, tepung, gula dan bagi yang berkemampuan sebuah perahu akan dijadikan
hantaran perkahwinan. Sewaktu upacara perkahwinan terdapat pantang larang yang
wajib diikuti oleh pasangan pengantin. Antaranya ialah pengantin perempuan tidak
dibenarkan keluar daripada perahu selama tiga hari sebelum majlis perkahwinan
berlangsung kerana dibimbangi akan ditimpa malapetaka. Mempelai akan duduk
bersila di atas perahu dengan mengadap para pengunjung. Setelah memeluk islam,
adat perkahwinan masyarakat Palau’ diselaraskan dengan ajaran Islam khususnya
dalam upacara akad nikah. Di samping itu, beberapa adat orang Melayu turut
dijalankan antaranya ialah merisik, meminang, menghantar hantaran perkahwinan, mas
kahwin dan sebagainya. Cuma yang membezakan masyakat Palau’ dengan masyarakat Melayu
ialah mereka tidak mengamalkan malam berinai seperti yang diamalkan kaum
Melayu.
Rajah3: Majlis perkahwinan
masyarakat Palau
5.6
Adat kematian
Apabila berlaku sesuatu kematian,
mayat akan dimandikan di atas perahu dengan menjirus air biasa atau air laut ke
atas badan mayat yang sedang berada dalam posisi berbaring. Mayat tersebut
tidak perlu disembahyangkan dan terus dikafan dengan kain putih atau kain yang
pelbagai warna kecuali kain hitam sahaja. Menurut kepercayaan mereka kain hitam
hanya akan membawa kesengsaraan kepada
si mati. Setelah itu, mayat akan dikebumikan di pulau-pulau yang berhampiran.
Mayat tersebut akan dikebumikan bersama-sama barang berharganya. Semasa upacara
pengebumian, bacaan mantera yang berunsur benda-benda ghaib akan dilaksanakan
(Halina Sendera Mohd. Yakin, 2006). Namun
setelah memeluk islam, adat-adat kematian ini mula diselaraskan dengan ajaran
Islam. Upacara penyembahyang dan pemandian mayat adalah sesuatu yang diwajibkan
sekiranya si mati adalah beragama Islam. Namun begitu, unsur-unsur animisme
masih lagi dapat dilihat melalui penggunaan artifak seperti perahu kecil yang
diletakkan di atas kubur si mati dan juga lukisan-lukisan yang dilukis di atas
batu nisan.
5.7Amalan
berpakaian
Sebelum kedatangan Islam,
masyarakat Palau’ tidak mementingkan konsep aurat dalam kehidupan mereka.
Wanita Palau’ gemar berkembang manakala golongan lelaki pula hanya menggunakan
cawat untuk menutup kemaluan mereka. Kanak-kanak Palau’ pula lebih selesa
berbogel. Pernah satu ketika dahulu mereka hanya menggunakan karung atau
daun-daun yang dikumpul untuk dijadikan pakaian. Namun kini, disebabkan
pengaruh agama Islam dalam kalangan masyarakat Palau’ pakaian mereka tidak
banyak perbezaan dengan masyarakat tempatan yang lain. Status kehidupan yang
semakin baik dan kesedaran tentang cara berpakaian mengikut lunas-lunas Islam
telah mengubah penampilan mereka.
5.8
Makanan
Makanan asasi masyarakat Palau’
ialah ubi kayu dan juga hidupan laut. Masyarakat Palau’ pada masa dahulu tidak makan segala jenis
binatang yang disembelih disebabkan kepercayaan mereka yang melarang mereka
membunuh binatang. Di samping itu, mereka juga tidak mengemari buah-buahan
kerana dibimbangi mengandungi racun yang berbahaya. Setelah mereka menerima
Islam masyarakat Palau’ mula makan daging binatang yang halal disembelih. Ini
sekaligus mengubah amalan pemakanan masyarakat Palau’ (Halina Sendera Mohd.
Yakin, 2006). Jelaslah bahawa pengaruh agama Islam telah membawa perubahan
dalam menu makanan harian mereka.
5.7
Perayaan
Masyarakat Palau’ sebelum
kedatangan Islam mereka tidak mempunyai sebarang perayaan rasmi. Mereka hanya
mengadakan pertandingan lumba perahu khususnya pada musim tengkujuh iaitu pada
masa angin kuat kerana cuaca pada masa tersebut menyukarkan mereka menjalankan
aktiviti laut. Setelah mereka mendalami Islam barulah mereka merayakan Hari
raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha dan perayaan lain yang diamalkan oleh
orang Islam.
Rajah 4: Pertandingan lumba
perahu
6.0
Dapatan kajian
Kajian ini mendapati apabila masyarakat
Bajau menerima agama Islam, mereka
secara tidak langsung telah mengubah cara hidup mereka agar selari dengan
kehendak ajaran Islam. Antara cara hidup mereka yang berubah ialah corak
petempatan sistem atau amalan beragama, sistem pendidikan, adat kematian, adat
perkahwinan, amalan pemakanan, cara berpakaian serta perayaan. Berdasarkan
jadual di bawah menunjukkan bahawa masyarakat tempatan telah mengalami
perubahan dari segi budayanya disebabkan oleh pengaruh agama Islam.
SABAH:
TABURAN KEKERAPAN PERUBAHAN BUDAYA BAGI MASYARAKAT PALAU’
Taburan Kekerapan perubahan
budaya bagi masyarakat Palau’ di Sabah
|
||
Kekerapan
Skala
|
Bilangan
Responden
|
Peratus
(%)
|
Sangat
bersetuju
|
6
|
60%
|
Sangat
tidak bersetuju
|
-
|
-
|
Bersetuju
|
2
|
20%
|
Tidak
bersetuju
|
-
|
-
|
Tidak
Pasti
|
2
|
20%
|
Oleh itu, kajian rawak yang
dijalankan menunjukkan masyarakat Palau’ sangat bersetuju bahawa agama Islam
banyak membawa perubahan budaya dalam kehidupan mereka.
7.0
Rumusan
Ringkasnya, pengaruh agama Islam
merupakan satu peringkat baru dalam perkembangan budaya masyarakat Palau’
khususnya dari aspek sosial. Ajaran Islam yang sederhana ini telah menjadi daya
penarik kepada penduduk tempatan untuk mendalami agama ini. Pengaruh agama
Islam dalam kelompok etnik masyarakat Palau’
telah mengubah hampir keseluruhan cara hidup mereka agar selari dengan ajaran
Islam. Hal ini demikan kerana, setelah Islam mula menerjah masuk ke dalam
masyarakat Palau’ sedikit demi sedikit amalan animisme terhakis dalam kehidupan
mereka. Jadi, ini terbukti bahawa agama Islam telah mempengaruhi budaya
setempat dalam kalangan masyarakat Palau’. Agama Islam bukan setakat membicarakan soal
ketaatan kepada Tuhan semata-mata tetapi turut membawa kepelbagaian budaya yang
selari dengan ajarannya seperti, seni bina bangunan, sistem pendidikan, sistem
ekonomi dan sebagainya.
Rujukan
Abdul Rahman Ahmad Hanafian. (2004).
Komunikasi Budaya: Dari Alam Rahim Ke Alam Barzakh. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Dilema Bajau
Semporana dan Sejarah Migrasi.
Diambil pada 1 Mei, 2014, daripada http://www.sabahdaily.com/2010/07/dilema-bajau-semporna-dan-sejarah.html.
Getis, A., Bjelland, M., &
Getis, V. (2014). Introduction to
Geography: Fourteenth Edition.
New York: McGraw-Hill Education.
Halina Sendera Mohd. Yakin.
(2006). Pengaruh Islam dalam Transformasi Identiti Budaya Kelompok Etnik Palau’
di Semporna Sabah: Satu Tinjauan Awal. Oleh Wan Abd. Hamid Wan Teh & Anisah
Zainal Abidin (Eds), Budaya dan Pemikiran
dalam Masyarakat Global Malaysia dan China (pp.246-267). Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamarudin Salleh. (2006). Agama
dan Budaya: Kefahaman dan Amalan Masyarakat Melayu dan Cina Malaysia. Oleh Wan
Abd. Hamid Wan Teh & Anisah Zainal Abidin (Eds), Budaya dan Pemikiran dalam Masyarakat Global Malaysia dan China
(pp.455-481). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus
Dewan Edisi Keempat. (2010).
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Koentjaraningrat. (1990). Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: PT
Ranaka Cipta.
Sosial
Budaya. Diambil pada 1 Mei, 2014,
daripada http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/budaya/6-sosio-budaya.html
Syahada
Menjejaki Masyarakat Bajau Laut (PELAHU) Di Semporna (n.d). Diambil pada 30 April,
2014, daripada http://www.islam.gov.my/%E2%80%9Csyahadah%E2%80%9D-menjejaki-masyarakat-bajau-laut-pelahu-di-semporna
Wan Abdul Kadir Wan Yusof.
(1983). Pertumbuhan Budaya Popular Masyarakat Melayu Bandaran Sebelum Perang
Dunia Kedua. Oleh Mohd. Taib Osman &
Wan Kadir Yusoff (Eds), Kajian Budaya dan
Masyarakat Di Malaysia (pp 53-107). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Yap Beng Liang. (1993). Orang Bajau Pulau Omadal: Aspek-aspek
Budaya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ulasan
Catat Ulasan