kedudukan Ssu-ma Ch’ien




1.0  PENGENALAN.

Pensejarahan tradisional Negara China dalam zaman dinasti yang memerintah telah ditandai oleh beberapa orang tokoh yang menonjol terutamanya dalam bidang pensejarahan. Salah satu nama yang tidak asing itu ialah Ssu-ma Ch’ien, iaitu anak kepada Ssu-ma Tan. Ayahnya  merupakan seorang sejarawan rasmi negara China. Ssu-ma Ch’ien merupakan sejarawan yang mengasaskan pensejarahan China tradisional.[1] Ssu-ma Ch’ien mewarisi jawatan t’ai-shih atau ahli sejarawan agung daripada bapanya. Dalam karyanya yang berjudul Shih Chi yang lebih dikenali sebagai Catatan Sejarah, Ssu-ma Ch’ien telah memperlihatkan secara menyeluruh perkembangan sejarah China dari zaman Huang Ti sehingga ke abad pertama S.M.
Dalam esei ini, penulis akan membincangkan kedudukan Ssu-ma Ch’ien sebagai seorang sejarawan China. Ssu-ma Ch’ien bercita-cita untuk mengesan tindak-tanduk individu dan kejadian zaman kebelakangan dan menyiasat unsur-unsur yang menentukan kejayaan dan kegagalan serta kemunculan dan keruntuhan sesebuah kerajaan. Namun demikian, penulisan Shih chih lebih tertumpu kepada sejarah Dinasti Han seperti mana yang telah diwasiatkan oleh ayahnya. Selaras dengan tradisi “Ch’un ch’iu” yang menitikberatkan penilaian yang adil. Ssu-ma Ch’ien mempunyai kaedah penulisan dan penyelidikan tersendiri yang membezakan beliau dengan penulisan pensejarahan sebelumnya. Hal ini menyebabkan karya beliau mempunyai keistimewaan daripada sejarawan-sejarawan China yang lain. Namun, Ssu-ma Ch’ien juga tidak menolak atau mengenepikan bentuk pensejarahan yang wujud sebelum beliau, malah beliau telah menjadikan, serta merujuk kepada bentuk pensejarahan tersebut.


2.0  RIWAYAT HIDUP SSU-MA CH’IEN.
Ssu-ma Chien dilahirkan di wilayah Lung-men pada kira-kira 145 S.M. tetapi tidak terdapat catatan yang tepat mengenai tarikh kelahirannya itu, namun para pengkaji sejarah telah menganggarkan berdasarkan pencapaian-pencapaian dan juga kronologi perkhidmatan beliau terhadap Negara China. Dengan demikian didapati tarikh tersebut adalah sesuai dan munasabah. Bapa beliau iaitu Ssu-ma Tan, juga merupakan seorang sejarahwan rasmi, atau sejarawan istana, yang telah berkhidmat dengan Wangsa Han di antara tahun 140-160 S.M. Di samping menjadi sejarawan negara, bapanya juga menjalankan tugas sebagai ahli nujum yang kadang-kala disebut juga sebagai “ahli nujum diraja”. Sebenarnya jawatan sejarawan istana turut merangkumi tugas ahli nujum yang bertanggungjawab menjalankan kajian dalam bidang tersebut dan juga membuat serta mengaturkan takwim setiap tahun. Ssu-ma Tan telah meninggal dunia pada tahun 110 S.M. iaitu setelah berkhidmat dengan cemerlang selama lebih kurang 30 tahun kepada maharajanya. Dua tahun kemudian, anaknya Ssu-ma Chien telah dilantik menjadi sejarawan dan sekaligu menjadi ahli nujum rasmi bagi menggantikan ayah beliau yang telah meninggal dunia itu.[2] Walau bagaimanpun, Ssu-ma Ch’ien telah pun berkhidmat dengan istana beberapa tahun sebelum ayahnya meninggal dan pada tahun 111 S.M. beliau turut menyertai rombongan ketenteraan ke bahagian barat daya negara China. Setahun kemudian, beliau turut menyertai rombongan maharaja melawat Gunung Tai untuk melakukan upacara bagi menambahkan kekuasaan Wangsa Han pada masa itu.




3.0 ISU-ISU PERBINCANGAN.
Pada asasnya penulisan Shih Chi  itu adalah suatu karya pensejarahan yang telah dirancangkan oleh ayahnya, iaitu Ssu-Ma Tan. Ssu-ma Ch’ien hanya meneruskan kesinambungan cita-cita dan hasrat ayahnya. Malah Ssu-ma Tan, pada saat-saat beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir, telah mewasiatkan kepada anaknya agar meneruskan cita-citanya sebagai tanda ketaatannya kepada kedua ibu bapanya. Oleh sebab beliau ingin memenuhi wasiat ini jugalah, maka beliau sanggup menjalani hukuman yang sungguh memalukan serta mengguris hatinya. Walau bagaimanapun, bolehlah dikatakan bahawa sebahagian besar daripada Shih Chi itu merupakan hasil usaha Ssu-ma Ch’ien dan beliau jugalah yang kerap dianggap sebagai penyusun dan penulis karya pensejarahan tersebut yang sebenar.[3]

3.1 Ssu-ma Ch’ien Bapa Pensejarahan China Tradisional.
Beliau telah membentuk kaedah baru dalam pensejarahan China dan sejarawan pertama yang  menggunakan biografi , babak dan monograf dalam penulisan sejarah. Dalam penulisan biografi beliau bukan sahaja cuba mengungkapkan pendapatnya secara kritikal dan membuat pentafsirannya sendiri, malahan beliau secara tidak langsung telah cuba menceritakan tentang dirinya kepada pembaca. Jadi aspek biografi dalam Shih Chi sebenarnya turut menjelaskan tentang diri Ssu-ma Ch’ien sebagai sejarawan disamping unsur-unsur moral dan politik yang cuba diselitkannya. Hal ini, menunjukkan bahawa beliau bukan sahaja mempunyai kekuatan dalam menggambarkan atau memaparkan tentang segala perisiwa masa lalu malah berbakat dalam penulisan sejarah China.
Selain itu, Ssu-ma Ch’ien juga merupakan sejarawan yang mempunyai sikap yang kritikal terhadap penulisannya. Dalam pelbagai keadaan, beliau juga cuba untuk memperbaiki kesalahan sesetengah fakta, membuat analisis beliau sendiri dan mengkritik sumber-sumber yang dirujuknya walaupun ia hanyalah suatu perkara yang kecil. Misalnya, pada bahagian akhir biografi Li-I Chi, beliau telah membaiki kesalahan sumber lain tentang peristiwa sebenar Li menemui dan menasihati Maharaja Kao Tsu. Di samping itu, Ssu-ma Ch’ien akan menambahkan sumber-sumber sekiranya perlu dengan menggunakan pengalaman yang beliau peroleh atau melalui temu bual secara peribadi dengan tokoh-tokoh yang terlibat dalam sesuatu peristiwa tersebut.[4]

3.2  Ssu-Ma Ch’ien dianggap Sebagai Pengubah Ruang Lingkup dalam Pemikiran Cina.
Matlamat utamanya mengkaji bukan untuk menganggungkan bangsa sendiri tetapi untuk memberi tauladan dan pengajaran kepada generasi yang akan datang. Hal ini demikian kerana, terbukti melalui suntingan abad yang berkaitan dengan negerinya itu bukanlah untuk mengaggungkannya semata-mata. Namun, lebih penting daripada itu ialah untuk dijadikan iktibar betapa peristiwa-peristiwa masa lalu itu telah menunjukkan bahawa mereka yang jujur, taat , dan ikhlas dalam menjalankan tugas serta kehidupan dalam seharian mengikut ajaran keakhlakan. Walau bagaimanapun, mereka yang durjana telah menerima kecelakaan yang sejajar dengan kejahatan mereka.[5] Ertinya sejarah itu daripada satu segi, adalah pengetahuan yang memberikan pengajaran moral atau keakhlakan kepada seluruh masyarakat cina pada masa itu.
Selain itu, penulisannya adalah untuk membantu memanjangkan ingatan mereka demi kepentingan generasi akan datang. Antara motif penulisan mereka itu untuk membantu ingatan mereka dalam hal-hal melaksanakan upacara penyembahan raja-raja mereka terhadap roh-roh nenek moyang mereka dahulu.[6] Tetapi kebanyakan penulisan seperti ini bukanlah merupakan kajian sejarah yang sebenar, malah merupakan himpunan salah silah raja-raja dan putera-putera mereka daripada wangsa-wangsa seperti Hsia, Syang dan Chou. Kaedah ini digunakan sebelum kemunculan Ssu-ma Ch’ien dalam pengkaryaan sejarah supaya nilai-nilai spritual dan amalan tradisi maharaja dapat dikekalkan sehingga generasi akan datang.

3.3 Pengembaraan Ssu-ma Ch’ien.
Sebelum beliau menjawat jawatan sebagai sejarahwan istana, beliau telah banyak menghabiskan masa mudanya dengan mengembara ke seluruh pelosok negaranya. Pengembaraan ini kemudiannya terbukti sebagai pengalaman yang sangat berharga buat dirinya dalam usaha melaksanakan penulisan sejarahnya. Malah pengembaraan ini juga telah menyebabkan beliau kerap menyamakannya dengan Herodotus dari Halicarnassus sekurang-kurangnya dari segi pengalaman walaupun sama tidak dari segi isi kandungan karya pensejarahnya.[7] Melalui pengembaraan itu, ia telah mendapat pengalaman secara langsung mengenai geografi dan sejarah sesuatu tempat. Keadaan ini telah memudahkannya dalam memberikan gambaran yang jelas tentang latar belakang sesuatu peristiwa sejarah yang dituliskannya. Oleh itu, secara tidak langsung keadaan ini telah menjadikan beliau berupaya untuk menghasilkan sebuah karya sejarah yang bersifat objektif.
Tugasan pertama Ssu-ma Ch’ien setelah menerima jawatan sebagai sejarahwan istana ialah memperbaharui keseluruhan takwim China, bagi memenuhi perintah Maharaja Wu Ti yang bercita-cita mewujudkan suatu lembaran baharu bagi Wangsa Han. [8] Pada masa yang sama, Ssu-ma Ch’ien juga telah memulakan usaha menulis sejarah negaranya, iaitu sebagai memenuhi cita-cita ayahnya dahulu. Beliau sendiri merasakan bahawa sejarah masa lalu negaranya memang wajar dicatatkan demi kepentingan generasi yang akan datang. Tambahan pula negara China telah mencapai zaman kegemilangan bawah pemerintahan Maharaja Wu Ti. Oleh itu, wajarlah sejarahnya dicatat untuk dijadikan sebagai iktibar dan diketahui oleh orang pada kemudian hari.

3.4 Karya pensejarahan.
Sebagai sebuah karya pensejarahan, jika ditinjau daripada keadaan zahirnya sahaja, Shih Chi merupakan sebuah hasil penulisan yang sungguh mengagumkan. Menurut catatan beliau sendiri, karya pensejarahannya itu adalah terdiri daripada 130 bab dan mengandungi sebanyak 526 500 perkataan. Ia telah menggunakan sebanyak 700 000 huruf tulisan Cina yang dianggarkan bersamaan dengan 4000 halaman buku biasa dalam tulisan rumi.
Ssu-ma Ch’ien membahagikan karya pensejarahannya kepada lima bahagian iaitu Bab-Bab yang Asas, Jadual-Jadual Tertib-Tarikh, Penghuraian-Penghuraian, Keluarga-Keluarga Berketurunan, dan Memoir atau Riwayat Hidup. Bab-Bab yang Asas terdiri daripada 12 bab yang mengandungi catatan-catatan tentang peristiwa-peristiwa penting yang berlaku sejak awal sejarah negara China, iaitu ketika kerajaan-kerajaan masih berpecah, semasa berkembang seterusnya bersatu melalui kerajaan-kerajaan tiga wangsa yang dipelopori oleh maharaja-maharaja Wangsa Chin dan Han hinggalah ke zaman pemerintahan Maharaja Han Wu Ti.[9]
Ringkasnya karya pensejarahannya itu bukan sahaja menampakkan tentang ketebalan jumlah halamannya, bahkan yang lebih penting daripada itu ialah mengenai keluasan isi kandungannya. Ia seolah-olah menyerupai sebuah ensiklopedia dengan bahagian-bahagian yang telah dinyatakan, walaupun penyusunannya tidaklah berdasarkan susunan abjad seperti lazimnya bagi sesebuah ensiklopedia. Sesungguhnya Shih Chi itu adalah sebuah buku sejarah, tetapi keluasan maklumat sejarah yang diberikan itulah yang menyebabkan ia seakan-akan sama dengan sebuah ensiklopedia sejarah.

3.5 Latar belakang penulisan.
Penulisan Shi Chi dirancang dan dimulakan oleh bapa Ssu-ma Ch’ien, iaitu Ssu-ma Tan selaku t'ai-shih iaitu sejarawan agung Wu Ti. Ketika itu, Wangsa Han sedang berkembang pesat di bawah sebuah kerajaan autokratik pusat. Bagi bidang politik, Wu Ti telah meneruskan usaha Wen Ti untuk mengekalkan kuasa pemerintahannya dengan perintah yang ditujukan bagi melemahkan kuasa imarah feudal. Negara China dibahagikan kepada 13 buah wilayah yang setiapnya dikawal rapi oleh seorang t'zu-shih iaitu pesuruhjaya wilayah bagi memastikan ketaatsetiaan para hao-ch'iang iaitu keluarga yang berpengaruh dan shou-hsiang iaitu pegawai wilayah terhadap istana. Demi menambahkan pendapatan negara, beberapa cadangan Shuang Hong telah dikuatkuasakan. Hal ini termasuk mengambil alih kuasa monopoli mengecop mata wang logam, penjualan garam dan arak, perlombongan bijih besi dan peleburan tembaga. Rancangan pertanian dan tali air juga telah dilakukan dengan bersungguh-sungguh.[10] Bagi mencegah ancaman Hsiung-nu terhadap keselamatan wilayah sempadan China, Wu Ti telah menghantar ekspedisi raksasa ke barat laut China untuk memaksa musuhnya berundur ke sebelah utara gurun Gobi. Keadaan ini sekaligus telah menyebarluaskankan pengaruh politik dan ekonomi wangsa Han ke Asia Kecil. Selain itu, kekerasan juga telah digunakan untuk mendirikan pentadbiran Han di kawasan barat daya seperti Szechuan, Yunnan dan Kweichow. Sistem pemerintahan aristokratik Wu Ti juga telah diperkukuh dengan adanya falsafah Confucianisma sebagai falsafah politik kerajaan.

3.6 Kaedah penyelidikan.
Sedikit sebanyaknya Ssu-ma Ch’ien ada melakukan penyelidikan bagi menghasilkan karya yang besar itu. Beliau sendiri menyatakan tentang usaha mengumpulkan teks-teks serta dokumen-dokumen dari zaman silam dan juga zaman beliau sendiri bagi kegunaannya menghasilkan karya itu.[11] Sebenarnya ia memang berpeluang berbuat demikian, kerana sebahagian daripada tugasnya, mula-mula sebagai Sejarawan Istana atau ahli nujum diraja dan kemudian Setiausaha Istana, adalah juga menerima dan menyimpan dokumen-dokumen negara yang dianggap penting untuk diabadikan. Selain itu, kedudukannya itu juga memberikan peluang yang luas untuk memeriksa serta membaca dokumen-dokumen sejarah yang telah dikekalkan oleh beberapa wangsa sebelum Wangsa Han itu, iaitu sebagai khazanah budaya yang telah dikumpulkan oleh sejarawan istana masing-masing. Walaupun kebanyakanya telah musnah akibat peperangan dan persengketaan, terutamanya pada ketika kemunculan Wangsa Chin dan kemudiannya Han, yang kedua-duanya berusaha menyatukan kerajaan-kerajaan feudal China dibawah kekuasaan mereka, ataupun akibat daripada " peristiwa membakar buku " pada zaman Wangsa Chin tetapi bahan-bahan yang masih kekal dan boleh digunakan telah menjadi salah satu sumber oleh Ssu-ma Ch’ien dengan sewajarnya. Misalnya catatan-catatan mengenai sejarah sebelum zaman Wangsa Chin, beliau terpaksa bergantung kepada dua atau tiga sumber yang terkenal, seperti Tsao Chuan ataupun Komplot negeri-negeri yang Berperang itu, dan adakalanya beliau terpaksa melengkapkan catatannya dengan memuatkan legenda dan cerita-cerita rakyat yang popular.[12]

3.7  Falsafah dan pendekatan Ssu-ma Ch’ien.
            Shih Chi mempunyai dua objektif yang nyata, iaitu untuk mengkaji hubungan t’ien dengan masyarakat manusia, dan menyelidik sebab berlakunya perubahan dalam sejarah sejak zaman kuno sehingga wangsa Han. Sehubungan dengan konsep t’ien atau t’ien tao, tidak dinafikan bahawa Ssu-ma Ch’ien masih didokong pemikiran mistik zaman silam yang merupakan satu sistem spekulasi metafizikal dan kosmologikal. Namun begitu, beliau turut memperlihatkan beberapa isu pokok yang menunjukkan beliau sebagai seorang sejarawan yang kritis. Pertama, berkaitan dengan pengertian alam semesta dan pergerakanya. Beliau telah mengintegrasikan fikiran aliran Tao dengan Confucianisme kung-yang ying iaitu mengutamakan chi sebagai asal usul pengerak semulajadi alam semesta. Beliau juga turut menyangkal dakwaan Kerajaan Han yang beranggapan bahawa unsur-unsur ketuhanan berfungsi sebagai penggerak sejarah. Sebagai seorang ahli sejarawan yang meluhurkan ketulenan fakta, beliau telah mengutuk gurunya, Tung Chung-shu, yang mencadangkan teori tentang pengaruh bertimbal balik antara cakerawala dengan manusia demi memantapkan pemerintahan Wu Ti.
            Ssu-ma Ch’ien telah meningkatkan Confucianisme sebagai falsafah politik kerajaan Wu Ti pada tahun 135 S.M.[13] Beliau membincangkan perkembangan Confucianisme yang diasaskan oleh Confucius hingga ke pemerintahan Wu Ti dalam bab ke-61 yang bertajuk Ju-lin Lien-chuan atau riwayat hidup sarjana-sarjana Confucian. Dalam bab ini, beliau telah mengetengahkan contoh Perdana Menteri T’ien Fen dan P’ing-ching Hou yang merupakan sarjana Confucian yang bijak berpura-pura dalam perlaksanaan untuk mempengaruhi Wu Ti, bagi mengutuk para cendekiawan yang menyeleweng daripada Confucianisme yang sebenar.[14] Oleh itu, bertitik tolak dari falsafah sejarah yang mengutamakan peranan manusia dalam pergerakan sejarah yang sentiasa berubah, maka Ssu-ma Ch’ien telah mencatatkan perkembangan sejarah China dengan pendekatan dan susunan berbentuk biografi raja dan golongan istana.
3.8 Dijatuhkan hukuman Kasi.
Pada waktu beliau sedang mengusahakan rangka penulisannya, beliau telah terlibat dalam suatu peristiwa yang menyebabkan kemurkaan Maharaja Wu Ti terhadapnya. Peristiwa itu berlaku disebabkan beliau membela sahabatnya yang bernama Li Ling, seorang pemimpin tentera yang telah gagal dalam menentang pemberontakan. Kegagalan itu telah menyebabkan Li Ling ditawan oleh pemberontak, tetapi Ssu-ma Ch’ien membelanya dengan mengatakan bahawa Li Ling menyerah diri dalam keadaan terpaksa. Namun, Maharaja tidak menerima hujah-hujah beliau dan menganggapnya sebagai menjatuhkan air muka baginda, iaitu kesalahan yang besar. Biasanya, hukuman pancung sampai mati akan dijatuhkan keatas pesalah kesalahan yang besar. Tetapi dalam hal Ssu-ma Ch’ien, hukuman yang dikenakan ialah hukuman kasi, iaitu dengan memotong kemaluannya dengan sebilah pisau tajam. 

4.0 ANALISIS.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa penulisan sejarah atau pensejarahan amat dipengaruhi oleh suasana politik dan sosial yang wujud apabila sesebuah karya itu dikarang serta persepsi dan pendirian penulis turut dicorakkan oleh keadaan persekitarannya atau pemikirannya. Penulisan merupakan satu cara yang paling berkesan untuk menyampaikan idea, pemikiran, kritikan, maklumat dan pendapat terhadap sesuatu perkara yang mencakupi pelbagai bidang samada berkaitan masyarakat, agama, politik, bangsa dan negara. Tidak dinafikan pula untuk memilih dan mentafsir sumber-sumber bagi penulisan Shih chih, Ssu-ma Ch’ien sudah tentu akan menghadapi hal yang sama. Namun, beliau telah mencontohi jejak Confucius untuk menetapkan beberapa peraturan dalam penulisan sejarahnya. Satu lagi prinsip yang diamalkan oleh Ssu-ma Ch’ien ialah berkaitan dengan pemilihan penggunaan bukti yang bijaksana mengikut relevan kepentingannya. Tambahan pula, dengan keazamanya untuk mencontohi Ch’un ch’ui yang mengetengahkan prinsip keadilan agar sejarah boleh dipersembahkan sebagai pedoman kepada pihak pemerintah dan rakyat jelata.
Kedudukan Ssu-ma Ch’ien sebagai seorang sejarawan dalam Wangsa Han sememangnya dipandang tinggi oleh ramai sejarawan ulung dunia. Karya shih chi yang diasaskan oleh Ssu-ma Ch’ien telah membuka lembaran yang baru kepada sejarawan-sejarawan China yang lain. Melalui pengaplikasian penulisan pensejarahan beliau telah mendorong kelahiran sejarawan yang agung selepasnya walaupun karya sejarah mereka tidak setanding dengan karya sejarah Shih Chi yang dihasilkan oleh Ssu-ma Chi’en.




5.0 KESIMPULAN.
Kesimpulannya, berdasarkan motif-motif penulisan Ssu-ma Ch’ien dan kaedah penulisan karyanya Shih Chih menekankan penulisan ilmiah terhadap pemilihan dan pentafsiran buktinya yang dikumpul daripada sumber bertulis dan lisan. Ssu-ma Ch’ien sememangnya seorang sejarawan yang unggul sepanjang zaman pemerintahan Dinasti Han. Selaras dengan tradisi chun chiu, pengadilan moral diperaktikkan seluas-luasnya berdasarkan adanya bukti yang kukuh agar matlamat mendukung penulisan Shih Chih tercapai.
Oleh itu, seperti mana yang telah dikatakan oleh B.Watson dalam bukunya Grand Historian of China. Gelaran Ssu-ma Ch’ien sebagai bapa pensejarahan tradisional Cina adalah pencapaian yang hebat hasil daripada pengorbanannya demi melaksanakan wasiat bapanya dalam menghasilkan sebuah karya pensejarahan yang bernilai untuk generasi akan datang. Oleh itu, sejarawan agung ini telah membuka satu lembaran baharu kepada sejarawan moden dalam menghasilkan penulisan sejarahnya.







6.0 BIBLIOGRAFI.
Abdul Rahman Haji Ismail, 1983, China Tradisional Pensejarahan , Pusingan Wangsa dan          Proses Pencinaan, Penerbit Tak Berkala Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan No. 3,      Universiti Sains Malaysia.

Abd. Rahman Haji Ismail, 2001, China : Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.                                                                              

Arba’iyah Mohd Noor, 2002, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala Lumpur : Dewan      Bahasa dan Pustaka.

Fitzgerald, C. P.,  1961, China: A short cultural history (3rd. ed.),New York: Praeger.

Hirth, F., 1969, The ancient history of China to the end of the Chou dynasty, New York: The         Columbia university press.

Muhd Yusof Ibrahim, 1971, Pengertian Sejarah, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Muhd Yusof Ibrahim, 2000, Ilmu Sejarah Falsafah, Pengertian dan Kaedah, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka.

Muhd Yusof Ibrahim & Mahayudin Haji Yahaya, 1988, Sejarah dan Pensejarahan:          Ketokohan dan Karya, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

R. Suntharalingam, 1985, Pengertian Kepada Sejarah, Kuala Lumpur : Merican and Sons.

Tan Kim Hong, 1998, dalam Abu Talib Ahmad & Cheah Boon Kheng (ed.),   Isu-isu         pensejarahan: Ssu-ma Chien dan Penulisan Sejarah Sezaman, Pulau Pinang :         Universiti Sains Malaysia.

Watson, B., 1958, Ssu-ma Ch'ien: Grand historian of China, New York : Columbia                       University Press.



[1] Burton Watson, Ssu-ma Ch’ien: The Grand Historian of China, New York, Columbia University Press, 1963, hlm. 40.

[2] Burton Watson, Ssu-ma Ch’ien: The Grand Historian of China, hlm. 41.
[3] Tan Kim Hong, dalam Abu Talib Ahmad & Cheah Boon Kheng (ed.), Isu-isu Pensejarahan: Ssu-ma Chien dan Penulisan Sejarah Sezaman, Pulau Pinang : Universiti Sains Malaysia,1998, hlm. 97.
[4] Arbaiyah Mohd Nor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm. 206.
[5] Muhd Yusof  Ibrahim, Sejarawan dan Pensejarahan: Ketokohan dan Karya, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988, hlm. 74.
[6] Muhd Yusof  Ibrahim, Sejarawan dan Pensejarahan: Ketokohan dan Karya, hlm. 76.
[7] F. Hirth, The Ancient History Of China To The End Of The Chou Dynasty, New York, The Columbia University Press, 1969, hlm. 6.

[8] Muhd Yusof Ibrahim, Sejarawan dan Pensejarahan: Ketokohan dan Karya, hlm. 72.
[9] Muhd Yusof Ibrahim, Sejarawan dan Pensejarahan: Ketokohan dan Karya, hlm. 78.
[10] Tan Kim Hong, dalam Abu Talib Ahmad & Cheah Boon Kheng (ed.),  Isu-isu Pensejarahan: Ssu-ma Chien dan Penulisan Sejarah Sezaman, hlm. 100.
[11] C.P. Fitzgerald, China: A short Cultural History (3rd. ed.), New York, Praeger, 1961, hlm. 213.

[12] Muhd Yusof Ibrahim, Sejarawan dan Pensejarahan: Ketokohan dan Karya, hlm. 80.
[13] Setelah kemangkatan Maharani Balu Tou yang berhaluan ideology politik Taoisme.
[14] Teori ini merupakan satu cantuman antara aliran intelek ying-yang dan lima unsur Confucianisme yang menyifatkan kejadian sejarah sebagai takdir atau keinginan Tuhan.

Ulasan

Catatan Popular