KOSA KATA SEMBAH
1.0
PENGENALAN
Para penyelidik mendapati bahawa penggunaan
perkataan Melayu telah digunakan pada abad kedua masihi lagi. Pada
tahun 100 sehingga 150 Masihi, M. Ptolemy telah menggunakan istilah meleu-kolon
dalam karyanya Geographike Sintaxis. Perkataan Melayu turut dikesan
dalam kitab Hindu Purba yang berjudul Purana iaitu Malaya Dvipa
yang merujuk kepada Pulau Sumatera. Perkataan Melayu turut dijumpai
dalam tulisan China pada tahun 644 dan 645 Masihi. Tulisan tersebut menyatakan
orang Mo-lo-yeu mengirim utusan ke negara China.
Ahmad Jelani Halami (2008), dalam karyanya
Sejarah dan Tamadun Bangsa Melayu talah memetik kata-kata I-Tsing. I-Tsing
telah menggunakan istilah Melayu dalam perkataan Mo-lo-yu pada dua buah
kerajaan di Sumatera yang dilawatinya pada tahun 675 Masihi. I-Tsing juga
mencatatkan bahawa bahasa Melayu telah digunakan sebagai bahasa pengantar untuk
mengajar bahasa Sanskrit dan agama Buddha.
Pengembara China ini telah membuktikan bahawa
bahasa Melayu kuno telah menjadi bahasa lingua franca pada zaman
Sriwijaya. Perkataan Melayu turut ditemui tertulis di belakang badan
sebuah patung bertarikh 1286 Masihi yang ditemui di Padang Rocore di Sungai
Batanghari di Sumatera Selatan. Dalam buku Sejarah Melayu, perkataan Melayu
dikaitkan dengan sebatang sungai iaitu Sungai Melayu.
1.1 ASAL USUL BAHASA MELAYU
Untuk mengetahui asal usul sesuatu bahasa,
kita perlu mengetahui tentang asal usul bangsa yang menggunakan bahasa
tersebut. Walaupun beberapa kajian telah dijalankan tetapi masih tiada kata
sepakat oleh ahli pengkaji tentang asal usul bangsa Melayu. Terdapat dua
pendapat yang mengatakan tentang tempat asal bangsa Melayu iaitu dari kawasan
Asia Tengah dan kawasan Nusantara.
1.1.1 ASIA TENGAH
Terdapat ahli pengkaji mengatakan bahawa
bangsa Melayu datang dari kawasan Asia Tengah. Orang Melayu dikatakan berpindah
dari utara ke selatan dan mereka dikatakan berasal dari selatan China.
Penghijrahan mereka berlaku dalam dua kumpulan iaitu Melayu Proto dan Melayu
Deutro. Peradaban orang Melayu Proto dikatakan lebih maju daripada Negrito.
Orang Melayu Proto hidup berpindah-randah tetapi mereka pandai bercucuk tanam
serta pandai membuat alat perhiasan. Pendapat ini telah diperkukuhkan oleh R. H
Geldern pada tahun 1932. Beliau telah menemui kapak yang diperbuat daripada
batu di sekitar hulu Sungai Brahmaputra, Irrawadi, Salween, Yangtze dan Hwang
Ho. Geldern membuat kesimpulan bahawa
kapak tersebut dibawa dari Asia Tengah ke Kepulauan Melayu.
Melayu Deutro pula dikatakan datang dari
daerah Yunan di selatan China. Mereka merupakan tamadun yang maju berbanding
Melayu Proto. Mereka mahir membuat besi serta mahir dalam bidang astronomi dan
pelayaran. Mereka hidup di tepi pantai kemudian tersebar ke seluruh kepulauan
Melayu. Kedatangan mereka telah menyebabkan Melayu Proto berpindah ke kawasan
pendalaman dan mereka inilah yang menjadi nenek moyang orang Asli. Melayu
Deutro menetap di persisiran pantai dan membina penempatan berhampiran sungai
dan lembah serta menjalankan aktivitti pertanian dan memburu binatang. J.R.
Logan turut menbuat kajian berdasarkan adat resam dan mendapati bahawa wujud
persamaan adat resam kaum Melayu dengan adat resam kaum Naga di daerah Burma.
Persamaan ini teleh menunjukkan bahawa bahasa Melayu mempunyai hubungan dengan
bahasa di Asia Tengah. Pendapat ini telah disokong oleh Asmah Haji Omar dari Malaysia
dan Slametmuljana dari Indonesia. Walaubagaimanapun, kajian ini diragui.
1.1.2 Nusantara
Ahli pengkaji yang berpendapat bahawa bangsa
Melayu berasal dari Nusantara menolak pendapat bahawa bangsa Melayu datang dari
kawasan Asia Tengah. Para pengkaji telah menjalankan kajian dan mendapati bahawa
bahasa-bahasa Nusantara sememangnya mempunyai hubungan kekerabatan, iaitu induk
kepada bahasa-bahasa tersebut ialah bahasa Austronesia. C. A Mees mengkaji
bahawa terdapat banyak persamaan dari segi perkataan, sistem imbuhan dan susunan
tatabahasa. William Marsden, menunjukkan bahawa bahasa Melayu serumpun dengan
bahasa Mikronesia, Melanesia dan Polinesia dan kesemua bahasa ini merupakan
bahasa Austronesia. Kekerabatan ini tidak ditemui dalam bahasa AsiaTengah. John
Crawford telah mengkaji perbandingan bahasa dan mendapati bahawa bahasa Melayu
adalah dari kawasan Nusantara.
Kajian ini disokong lagi oleh kajian
arkeologi kerana penemuan fosil manusia di Nusantara dan menunjukkan bahawa
manusia telah lama mendiami kepulauan Melayu. Kajian mengenai tengkorak manusia
juga menunjukkan bahawa usia tengkorak manusia di Nusantara lebih tua daripada
usia tengkorak di Asia Tengah. Antara tengkorak yang terdapat di Nusantara
ialah Pithecanthropus Mojokerta (670 000 tahun) dan Pithecanthropus
Trinil (600 000 tahun) berbanding Perkinenses (Manusia Peking) yang
ditemui di China yang berusia 550 000 tahun. Hal demikian menunjukkan bahawa,
nenek moyang bangsa Melayu bukan berasal dari Asia Tengah tetapi dari
Nusantara.
Bukti lain yang menunjukkan orang Melayu berasal
dari Nusantara ialah dari sudut geografi. Nusantara dikatakan daratan yang luas
yang dikenali sebagai Pentas Sunda dan Pentas Sahul. Daratan ini kemudian
berpecah akibat pencairan glasier. Pencairan ini menyebabkan Pentas Sunda dan
Pentas Sahul tenggelam dan kawasan yang tinggi menjadi pulau. Pentas Sunda
berpecah menjadi Semenanjung Tanah Melayu, Pulau Sumatera, Pulau Jawa, Pulau
Kalimantan dan pulau-pulau lain manakala Pentas Sahul menjadi benua Australia
dan New Guinea. Pemisahan ini menyebabkan manusia berpindah dari satu daratan
ke daratan yang lain. Hal demikian menbuktikan bahawa, perpindahan yang berlaku
bukan dari Asia Tengah ke Nusantara tetapi penduduk asal Nusantara berpindah
disebabkan proses geografi.
2.0 DEFINISI SEMBAH
1. Sem.bah mengikut kamus
Dewan Bahasa Edisi Ke-4 (2005) merupakan pernyataan hormat dan khidmat (dinyatakan dangan cara menangkupkan kedua-dua belah tangan, yang dikatakan juga menyusun sepuluh jari, lalu diangkat ke atas sampai ke bawah dagu, dan juga sampai ke atas dahi atau dengan menyentuh ibu jari ke hidung atau ke dahi).
2. Kata atau perkataan yang ditujukan kepada orang yang dimuliakan: demikianlah
sembah hang tuah; berdatang sembah, datang seraya berkata dengan hormatnya.
3. ber.sem.bah ialah berkata dengan hormat dan khidmat
4. me.nyem.bah ialah menghormati dengan mengangkat sembah: setelah sembah tiga kali di pintu keramat, ia lalu masuk; memuja (sesuatu sebagai tuhan atau dewa):
4. me.nyem.bah ialah menghormati dengan mengangkat sembah: setelah sembah tiga kali di pintu keramat, ia lalu masuk; memuja (sesuatu sebagai tuhan atau dewa):
sembah tuhan; sembah berhala; sembah matahari; sembah patung;
5. me.nyem.bah.kan ialah memberikan (menunjukkan) dengan hormat: sembah seekor burung bayan kepada baginda; menghidangkan (mempertunjukkan).
5. me.nyem.bah.kan ialah memberikan (menunjukkan) dengan hormat: sembah seekor burung bayan kepada baginda; menghidangkan (mempertunjukkan).
6. per.sem.bah.an ialah hadiah; pemberian (kepada orang yang terhormat): berjalan sambil menjunjung sembah yang terdiri atas buah-buahan.
4.0
ETIMOLOGI KATA SEMBAH
Bahasa Melayu telah dipengaruhi oleh bahasa
Sanskrit akibat daripada pertembungan dengan masyarakat luar. Bahasa Sanskrit
dapat meresap masuk ke dalam bahasa Melayu melalui aktiviti perdagangan dari
India yang berulang-alik atau singgah di kepulauan Melayu. Kedatangan para pedagang
India dan menyebarkan agama Hindu menyebabkan bahasa Sanskrit digunakan secara
meluas. Kemasukan bahasa Sanskrit memberi kesan yang positif terhadap perkembangan
bahasa Melayu. Bahasa Sanskrit telah menjadi asas pemodenan bahasa Melayu
purba. Kebanyakan Batu Bersurat yang ditemui menggunakan bahasa Sanskrit kerana
tidak cukup kata dalam bahasa Melayu kuno. Terdapat bahasa Sanskrit yang
digunakan dari zaman dahulu sehingga sekarang. Antara salah satu perkataan bahasa sanskit yang
masih digunakan sehingga ke hari ini ialah perkataan sembah. Sembah
dalam bahasa Sanskrit bermaksud pemujaan. Penganut agama Hindu telah
menggunakan perkataan sembah bagi memuja dewa Agung. Oleh itu, wujud perkataan sembahyang
yang berasal daripada perkataan sembah bagi menyembah berhala yang
bernama Hyang.
Kata sembah adalah perkataan Bahasa
Melayu Klasik (BMK) yang tergolong dalam abad ke-17. Menurut Asmah Hj. Omar
(1988), Bahasa Melayu Klasik (BMK) wujud sejak abad ke-13 hingga abad ke-17.
Hal ini turut dijelaskan oleh Noriah Mohamed (1999), yang menyatakan bahawa
untuk sampai ke kedudukan Bahasa Melayu Moden (BMM) sekarang ini, bahasa Melayu
telah melalui beberapa peringkat perkembangan bahasa. Oleh itu, Teeuw dan
Noriah Mohamed (1999), telah merumuskan bahawa terdapat sekurang-kurangnya
empat peringkat bahasa tua yang telah wujud sebelum lahirnya bahasa Melayu
sekarang. Carta aliran peringkat bahasa Melayu oleh Noriah Mohamed (1988),




Bahasa Melayu Sekarang ini
(Sumber: Noriah Mohamed 1988:43)
Asmah Hj
Omar(1988), mengatakan penurunan bahasa dari generasi ke generasi tidak mungkin
mengalami perubahan, baik pada bunyinya, atau bentuk dan makna kata-kata tertentu,
ataupun pada susunan ayat. Di dalam BMM, perkataan sembah merupakan kata
kerja yang bermaksud memberi penghormatan kepada raja dan lain-lain dengan
menangkupkan kedua-dua telapak tangan serta menyusun jari dan mengangkatnya ke
atas hingga ke paras dagu ataupun dahi (
Kamus Dewan Edisi Ketiga, 1994). Fungsi sembah menurut Asmah Hj Omar (1988),
merupakan penggerak komunikasi di dalam
bahasa diraja. Dengan perkataan lain, sekiranya rakyat ingin menyampaikan
permakluman kepada raja maka rakyat tidak boleh terus menyampaikan permakluman
tersebut tanpa terlebih dahulu mengangkat sembah. Misalnya, ungkapan
ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik mohon diampun. Kajian terhadap sembah
yang dibuat oleh Roolvink(1956) dan kajian Syed Zainal Ariff (2001), kata sembah
kebanyakannya iaitu hampir seratus peratus berada dalam kumpulan atau kategori
1 (bentuk per-/ber- dengan makna yang sama dalam teks yang sama).
Disini boleh juga disimpulkan bahawa kata sembah
lebih banyak wujud dalam teks-teks sebelum abad ke-20 berdasarkan kajian yang
dibuat terhadap Taburan Kata Kerja (TKK) yang paling banyak bilangan, kata sembah
mendahului yang lain-lain contohnya kata buat, oleh, hamba, baik dan mulia.
Taburannya meluas meliputi kebanyakan teks yang dikaji. Melalui The Malay
Corcodance Project, kajian yang kami lakukan dalam all 70 prose and
texts, kata sembah dan ditambah dengan imbuhan per- dan ber-
tanpa menerima sebarang apitan atau akhiran adalah sebanyak 22 patah perkataan
sahaja berdasarkan teks yang telah kami pilih. Hal ini menunjukkan penggunaan
bilangan kata sembah telah digunakan oleh penulis terdahulu dari abad ke-17
lagi hingga sekarang. Perkataan sembah boleh digolongkan dalam BMK jika mengikut
kronologi peringkat bahasa Melayu oleh (Noriah Mohamed, 1988)
5.0
JANGKA MASA KAJIAN
Kami
telah mengkaji teks antara abad ke-17 hingga abad ke-20.
6.0
TEKS KAJIAN YANG DIPILIH
1) Hikayat Sri Rama, < 1633 Masihi (HSR)
2) Hikayat Tanah Hitu, < 1662 Masihi (HTH)
3) Hikayat Indraputera, 1700 Masihi (Ind)
4) Hikayat Ibrahim Adham (L), 1775 Masihi (IbrA)
5) Hikayat Raja Pasai, 1815 Masihi (Pasai)
6) Hikayat Sang Boma, 1850 Masihi (Boma)
7) Hikayat Bayan Budiman, 1850 (Bayan)
8) Misa Melayu, 1836 Masihi (Misa)
9)
Sejarah Melayu, 1808 Masihi (SM)
10)
Majlis, 1932-1935, (M)
11) Warta Malaya, 1931-1935 Masihi (WM)
7.0
KAEDAH KAJIAN
Dalam menganalisis kajian, kami telah menggunakan kaedah
berbantukan komputer untuk mencari teks pilihan. Teks yang kami pilih ialah
Hikayat Sri Rama (HSR), Hikayat Tanah Hitu (HTH) yang mewakili abad ke-17.
Seterusnya Hikayat Inderaputera(Ind), Hikayat Ibrahim Adham (Ibra) yang
mewakili abad ke-18. Misa Melayu( Misa), Hikayat Raja Pasai (Pasai), Hikayat
Sang Boma (Boma), Hikayat Bayan Budiman (Bayan) dan Sejarah Melayu (SM) yang
mewakili abad ke-19 dan Warta Malaya (WM) serta Majlis (M) yang mewakili abad ke-20.
Teks yang yang kami peroleh ialah daripada Malay Concordance Project
yang diusahakan oleh Dr. Ian Proudfoot yang bertugas di Australian National
University.
Kami telah diberi tugasan
untuk mengkaji penggunaan kosa kata sembah dalam teks-teks yang telah kami
pilih. Jadi, kami telah menjalankan kajian terhadap aspek morfologi. Dalam
aspek morfologi kami menfokuskan kepada konsep morfem dalam ‘sembah’,
bentuk kata iaitu kata tunggal dan kata terbitan, proses pembentukan kata bagi
kata sembah dan golongan kata bagi kata sembah. Dalam proses pembentukan kata
kami hanya menfokuskan kepada penggunaan imbuhan ber- dan ber- .Kaedah
perpustakaan juga turut digunakan untuk mendapatkan maklumat mengenai kajian
yang terdahulu yang berkaitan. Kami juga turut menggunakan kaedah internet
dalam menjalankan kajian ini.
8.0 KONSEP MORFOLOGI
Morfologi ialah bidang yang mengkaji struktur kata, binaan kata,
bentuk kata dan golongan kata. Struktur kata bermaksud susunan bentuk bunyi
ujaran atau lambang (tulisan) yang menjadi unit bahasa yang bermakna. Dalam
binaan kata, yang diteliti ialah unsur-unsur yang membina sesuatu kata.
Unsur-unsur yang membina kata ini dikenali sebagai morfem. Bentuk kata pula
merujuk kepada empat bentuk kata yang terdapat dalam bahasa Melayu iaitu bentuk
kata tunggal, kata terbitan, kata majmuk dan kata ganda. Golongan kata atau
kelas kata ialah proses menjeniskan kata dengan berpandukan kemiripan bentuk
atau fungsinya sama ada tergolong sebagai kata nama, kata kerja, kata adjektif
atau kata tugas.
Morfem ialah unsur yang membentuk kata. Istilah morfem dapat
diertikan sebagai unit terkecil dalam bahasa yang mempunyai fungsi gramatis.
Morfem terbahagi kepada morfem bebas dan morfem terikat. Morfem bebas ialah
morfem yang dapat berdiri dengan sendiri sebagai satu kata atau ayat minimum
manakala morfem terikat memerlukan morfem lain untuk membentuk kata.
8.1.
PENGGUNAAN MORFEM BEBAS DAN TERIKAT BAGI KOSA KATA SEMBAH DALAM TEKS YANG
DIPILIH.
Melalui kajian yang dijalankan
terhadap penggunaan kata sembah dalam karya-karya yang dipilih antara
abad ke-17 hingga abad ke-20 kami mendapati bahawa pengggunaan morfem bebas dan
terikat amat banyak. Dibawah ini disertakan jadual penggunaan morfem terikat
dan morfem bebas dalam karya-karya yang dipilih antara abad ke-17 hingga abad
ke-20.
JADUAL 1.0: JUMLAH PENGGUNAAN MORFEM DALAM KARYA YANG DIPILIH
ANTARA ABAD KE-17 HINGGA ABAD KE-20
JUMLAH
PENGGUNAAN MORFEM
|
|||||
ABAD
|
PERKARA
HIKAYAT
|
MORFEM BEBAS
|
MORFEM
TERIKAT
|
||
CONTOH AYAT
|
BIL
|
CONTOH AYAT
|
BIL.
|
||
17
|
HSR
HTH
|
Rama
599:13 ....
dibunuh oleh segala hulubalang kera." Mendengar sembah bentara
kedua itu maka Indrajit pun terlalu amarah menengar ...
Hitu
10,VII ...
kerajaan, Zaman jadi pun demikian juga tiada mau sembah.
Apabila keduanya akan kerajaan, belum lagi kedangaran dalam ...
|
272
3
|
Rama
381:6 . Anila Anggada dari negeri Perjantaka itu
semuhanya dipersembahkan Anila Anggada kepada Sri
Rama. Maka Sri Rama pun .......
Hitu
59,XXV ...
Sinyora di Mundi* namanya. Di situlah tempat ia menyembah
berhalanya itu. Kemudian daripada itu maka belayar sehingga
|
203
2
|
18
|
IND
IbrA
|
Ind
83:35 .... di
tanah." Demi didengar Raja Dewa Lela Mengerna sembah
abantara itu, maka Raja Dewa Lela Mengerna pun terlalu amarah
IbrA
164:6 . Dan kedua
perkara: Apabila seorang orang berdatang sembah dahulu kepada
raja hendaklah periksai atasnya, jangan segera ...
|
117
51
|
Ind
182:29 . putri
Mengindra Sari Bunga. Maka dayang-dayang itu bersembahkan
burung bayan itu kepada tuan putri. Maka disambut tuan ...
IbrA
58:35 ... masuk,
segera suruh panggil." Maka wazir itu pun menyembah,
lalu keluar dengan beberapa ratus hulubalang sertanya ......
|
150
17
|
19
|
MM
Pasai
Boma
Bayan
SM
|
Misa
113:7 ......
Almarhum Haji Allah." Telah baginda mendengar sembah adinda
baginda demikian itu, maka baginda pun fikir dalam ......
Pasai
123:6 Sukara pun mengadap Sultan Ahmad, seraya
berdatang sembah akan hal musuh Majapahit itu sudah ia berkota, Maka
Sultan pun .
Boma
203:27 ...
raja-raja ini." Setelah Batara Krisna mendengar sembah Anggada
itu, maka hatinya berdebar-debar bercampur suka dengan .
Bayan
70:5 .. dia itu, dialah akan béta jadikan
suaminya.’ Maka sembah anak raja itu, ‘Ampun Tuanku Syah Alam, adalah
pekerjaan itu ...
SM
293:40 .. sangat negeri
ini." Maka tiadalah didengar baginda sembah adinda baginda dan
Bendahara itu, minta diperbuatkan juga ......
|
36
68
87
143
269
|
Misa
85:14 .....
dikurniai oleh duli baginda kepada segala yang berpersembah itu.
Hatta maka berapa lamanya di dalam berjaga-jaga itu,
Pasai
131:5 ......
kemenangannya seperti penunggul dan ufti dan persembah
sekalian negeri dan pulau dan tokong itu, terlalu sekali ...
.
Boma
84:10 . ia
banyak melihat bunga-bungaan berkaparan seperti bepersembahkan
baunya kepada Raden Samba Prawirajaya itu. Maka ia pun .
Bayan
98:5 oléh
Perdana Menteri rupa seorang puteri lagi, maka dipersembahkannya,
itu pun tiada juga dapat rupa seperti puteri yang .
SM
242:10 ... bahawa
Datuk Bendahara hendak derhaka. Orang kaya persembahkanlah
ke bawah Duli Yang Dipertuan, sudah ia berbuat takhta .
|
135
64
156
126
250
|
20
|
WM
M
|
-
M
10Dec34:1 ....
faedah-faedah pacal-pacal yang hina merakamkan sembah yang sedemikian,
pada masa diadakan jawatan-jawatan sukatan ....
|
-
14
|
WM
23Apr34:10 Ukabi, Penguasa South Seas
Rubber Company, telah mempersembahkan kepada
Sultanah satu gubahan bunga rose dan bunga .....
M
22Dec32:5 .... di
mana mereka bermastautin di situlah rajanya disembah dan
ditaati dan hingga sampai ajal mereka tidaklah mereka ....
|
1
13
|
8.2. PENGGUNAAN per- DAN ber-
Kami hanya memperincikan penggunaan imbuhan per- dan ber- dalam
teks yang dipilih bagi mengetahui jumlah penggunaan imbuhan tersebut pada
setiap abad yang dikaji. Namun demikian kami hanya mengkaji imbuhan tersebut
tanpa sebarang imbuhan apitan. Hal ini membolehkan kami mengetahui sekiranya
berlaku peningkatan atau pengurangan jumlah penggunaan imbuhan tersebut antara
abad ke-17 hingga abad ke-20.
Menurut Syed Zainal Arrif (2002), menyatakan awalan per- berfungsi penetap
dan pengubah golongan. Awalan per- boleh diimbuhkan kepada kata kerja, kata
adjektif, kata nama, ganti nama diri, dan kata bilangan. Semua awalan kata
kerja per- ialah transitif. Akhiran -kan ditambahkan kepada kata kerja dengan
awalan per- untuk menegaskan ciri transitif kata kerja tersebut tanpa
memberikan tambahan makna kepadanya. Selain itu, awalan kata kerja per- boleh
menerima -i dengan makna tertentu. Contoh perkataan dengan awalan kata kerja
per- membawa makna tertentu, seperti perbesar, peranak, peraku, dan persatu.
Namun kami hanya mengkaji penggunaan imbuhan per- dan ber- tanpa sebarang
apitan lain. Dibawah ini kami sertakan jadual penggunaan imbuhan antara abad ke-17
hingga abad ke-20.
JADUAL 2.0 : JUMLAH PENGGUNAAN IMBUHAN per- DAN ber- MENGIKUT KARYA
YANG DIPILIH PADA ABAD 17
IMBUHAN
|
HIKAYAT
|
CONTOH AYAT
|
BILANGAN
|
Per-
|
HSR
HTH
|
Rama
79:3 Sardula
dan Kemedakata. Maka dipersembahkannya surat persembah Bahagadata
pada raja kedua itu. Maka disuruh raja baca surat
-
|
4
-
|
Ber-
|
HSR
HTH
|
-
-
|
-
-
|
JUMLAH
|
4
|
JADUAL 2.1: JUMLAH PENGGUNAAN IMBUHAN per- dan
ber- MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH PADA ABAD KE-18
Imbuhan
|
Hikayat
|
Contoh
Ayat
|
Bilangan
|
PeR-…
BeR-…
|
Ind
IbrA
Ind
IbrA
|
Ind
171:46 .... itu
datang mengadap Dewi Lakpurba serta membawa persembah berbagai-bagai
segala kerang-kerangan. Maka kata Dewi .......
-
-
IbrA
56:25 ... besarnya batu
kepala patik sekalian, maka berani bersembah kata yang
diperbola ke bawah duli yang dipertuan yang maha ..
|
1
-
-
1
|
JUMLAH
|
2
|
JADUAL 2.2: JUMLAH PENGGUNAAN IMBUHAN per- DAN ber- MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH PADA ABAD KE-19 DAN KE-20.
JUMLAH
PENGGUNAAN IMBUHAN per- DAN ber-
|
|||||||
19
|
20
|
||||||
Imbuhan
|
Hikayat
|
Contoh ayat
|
Bil.
|
Imbuhan
|
Hikayat
|
Contoh ayat
|
Bil.
|
per-
|
Pasai
Boma
Bayan
SM
MM
|
Pasai
131:5 ...... kemenangannya
seperti penunggul dan ufti dan persembah sekalian negeri dan pulau dan
tokong itu, terlalu sekali ....
-
-
SM
267:31 ..... ke Kopak, maka
baginda pun turunlah ke kenaikan persembah batin Cedan, dendang
bersayap panjang empat belas; kekayuhan
Misa
104:8 .. selangnya, maka Raja Bendahara pula membayar kaul persembah
air mandi ke bawah duli yang maha mulia Sultan Iskandar. ....
|
1
-
-
10
5
|
per-
|
WM
|
-
|
-
|
ber-
|
Pasai
Boma
Bayan
SM
MM
|
-
-
-
-
-
|
-
-
-
-
-
|
ber-
|
M
|
-
|
-
|
Jumlah
|
16
|
0
|
Melalui penelitian kami, kami mendapati bahawa penggunaan imbuhan ber-
langsung tidak digunakan dalam teks yang dipilih melainkan imbuhan awalan ber-
itu menerima apa-apa apitan lain bagi menyampaikan maksudnya dengan lebih jelas.
8.3.
GOLONGAN KATA
Selain itu, kami
turut mengkaji penggolongan kata atau kelas kata. Penggolongan kata merupakan
satu proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk dan fungsi
dengan anggota lain atau golongan yang sama. Penggolongan kata penting kerana
kita dapat meletakkan maksud tertentu dalam ayat. Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga
(2008), menyatakan perkataan dalam sesuatu bahasa dapat digolongkan ke dalam
golongan tertentu berdasarkan kriteria, misalnya kriteria struktur fonologi
atau bunyi, kriteria struktur morfem, kriteria sintaksis dan kriteria semantik.
Penggolongan kata boleh juga disebut sebagai kelas kata, kategori kata dan
jenis kata. Perkataan dalam bahasa
Melayu bersifat berubah-ubah iaitu mengikut fungsinya dalam ayat. Justeru itu
kita perlu mempelajari konsep penggolongan kata dengan betul agar boleh
membezakan mengikut kelas kata tersebut.
Dalam membincangkan tajuk penggolongan kata bahasa Melayu, terdapat
perbezaan pendapat yang dikemukakan oleh para cendekiawan dan ahli bahasa pada
zaman awal pengkajiannya dengan pengkaji-pengkaji selepasnya. Antara pengkaji bahasa
Melayu yang terkenal di negara kita ialah Pendita Za'aba melalui hasil
penulisannya bertajuk “Pelita Bahasa Melayu”. Beliau telah menyusun rumus-rumus
atau undang-undang berbahasa yang menjadi sumber rujukan bukan sahaja kepada
para pelajar malah guru-guru hingga kini. Usaha-usaha ini diperhalusi dan
diperbaiki lagi oleh ahli bahasa selepasnya seperti Prof. Emeritus Datuk Dr.
Nik Safiah Karim dan rakan-rakannya melalui bukunya Tatabahasa Dewan.
Terdapat perbezaan dalam menggolongkan perkataan Bahasa Melayu yang
dikemukan oleh sasterawan negara dan pemikir era 40-an ini iaitu Za'aba dengan
penggolongan perkataan yang terdapat dalam Buku Tatabahasa Dewan tulisan Prof
Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim dan rakan-rakannya. Antara perbezaannya
termasuklah dari segi pembahagian golongan perkataan-perkataan itu dan
istilah-istilah yang digunakannya.
Penggolongan perkataan dikelaskan oleh Za'aba dapat dibahagikan
kepada lima jenis iaitu kata nama,
kata perbuatan, kata sifat, kata sendi
dan kata seruan. Tatabahasa Dewan pula membahagikannya kepada empat golongan
iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif serta kata tugas.
Oleh itu, kami telah memilih untuk menggunakan kelas kata yang
diutarakan dalam tatabahasa dewan dalam membuat kajian terhadap teks-teks yang
dipilih. Di bawah ini kami sertakan jadual mengenai kelas kata bagi kata nama
dan kata kerja. Berdasarkan hikayat yang telah dikaji kami mendapati bahawa
tiada pengguna kata adjektif dan kata tugas bagi kosa kata sembah dalam
karya-karya tersebut.
JADUAL 3.0 : KELAS KATA BAGI KATA KERJA DAN KATA NAMA MENGIKUT
HIKAYAT YANG DIPILIH PADA ABAD KE 17
HIKAYAT
|
CONTOH
HIKAYAT
|
KELAS KATA
|
HSR
HTH
|
Rama 331:2
......-kata. Sekarang orang itu hamba suruhkan pergi bersembahkan
buah mempelam pada maharaja Jayasinga raja segala ........
Rama 381:6 . Anila Anggada dari negeri Perjantaka itu semuhanya dipersembahkan Anila Anggada kepada Sri Rama. Maka Sri Rama pun .......
Hitu 59,XXV ... Sinyora di Mundi* namanya. Di
situlah tempat ia menyembah berhalanya itu. Kemudian daripada
itu maka belayar sehingga .
Hitu 10,VII ... kerajaan, Zamanjadi pun demikian juga tiada mau sembah.
Apabila keduanya akan kerajaan, belum lagi kedangaran dalam ...
|
KK
KK
KK
KK
|
JADUAL 3.1: JUMLAH PENGGUNAAN KATA NAMA DAN KATA KERA MENGIKUT
KARYA YANG DIPILIH PADA ABAD 17
Hikayat
|
Kata Nama
|
Kata Kerja
|
Jumlah
|
HSR
|
1
|
518
|
519
|
HTH
|
-
|
5
|
5
|
JADUAL 3.2: KELAS KATA BAGI KATA KERJA DAN
KATA NAMA MEGIKUT HIKAYAT YANG DIPILIH PADA ABAD KE-18
Abad
|
Hikayat
|
Contoh
Ayat
|
Kelas Kata
|
18
|
Hikayat
Inderaputera
|
Ind 154:49 .... maka tuan putri Mengindra Seri Bulan pun datang menyembah ayahanda bunda
baginda. Maka baginda laki istri pun memeluk
|
kk
|
Ind 140:6 ..... Negeri Samantabranta itu habis
dimakannya. Maka dipersembahkan orang pada Raja Tulela Syah akan hal bota itu. Maka ....
|
kk
|
||
Hikayat
Ibrahim ibn Adham (long version)
|
IbrA 164:6 . Dan kedua perkara: Apabila seorang orang berdatang sembah dahulu kepada
raja hendaklah periksai atasnya, jangan segera ...
|
kk
|
|
IbrA 148:39 . akan anaknya seorang kepada Allah taala; demikian sembahnya Nabi Allah Musa "Ya Rabbi! Ya Sayidi! Ya Maula! Ya
Tuhanku!
|
kk
|
JADUAL 3.3: JUMLAH PENGGUNAAN KATA NAMA DAN
KATA KERJA MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH BERDASARKAN ABAD KE-18
ABAD KE-18
|
|||
Hikayat
|
KN
|
KK
|
Jumlah
|
IbrA
|
0
|
87
|
87
|
Ind
|
0
|
278
|
278
|
Jumlah
|
0
|
365
|
365
|
JADUAL 3.4: KELAS KATA BAGI KATA KERJA DAN KATA NAMA HIKAYAT MEGIKUT
YANG DIPILIH PADA ABAD 19 DAN ABAD 20
17
|
Hikayat
|
Contoh Ayat
|
Kelas Kata
|
19
|
MM
Pasai
Boma
SM
|
Misa
85:14 ..... dikurniai
oleh duli baginda kepada segala yang berpersembah itu.
Hatta maka berapa lamanya di dalam berjaga-jaga
Pasai
14:1 ..... yang hidup
daripada perang itu berhimpunlah ia menyembah anak raja kedua
itu bersama-sama dalam negeri itu. Maka ....
Boma
161:5 ... segala
orang pertapaan itu pun datanglah membawa persembahan
segala buah-buahan. Maka Raden Samba Prawira pun banyak ...
SM
128:12 . Cina pun
sembuhlah, dan baginda bersumpah tiada mau disembah oleh
segala anak cucu raja Ujung Tanah datang sekarang. Maka .
|
KK
KK
KN
KK
|
20
|
WM
M
|
WM
23Apr34:10 Ukabi, Penguasa South Seas Rubber Company,
telah mempersembahkan kepada Sultanah satu
gubahan bunga rose dan bunga .....
M
22Dec32:5 .... di
mana mereka bermastautin di situlah rajanya disembah dan
ditaati dan hingga sampai ajal mereka tidaklah mereka ....
|
KK
KK
|
JADUAL 3.5: JUMLAH PENGGUNAAN KATA NAMA DAN KATA KERJA MENGIKUT
KARYA YANG DIPILIH BERDASARKAN ABAD 19 DAN ABAD 20
ABAD
|
|||||||
19
|
20
|
||||||
Hikayat
|
KN
|
KK
|
Jumlah
|
Hikayat
|
KN
|
KK
|
Jumlah
|
Pasai
|
-
|
148
|
148
|
WM
|
-
|
1
|
1
|
Boma
|
1
|
272
|
273
|
M
|
6
|
21
|
27
|
Bayan
|
7
|
284
|
291
|
||||
SM
|
8
|
538
|
546
|
||||
MM
|
62
|
115
|
177
|
9.0 CONTOH AYAT DAN BENTUK DERIVATIF TEKS PILIHAN
Bentuk
Derivasi atau Derivatif ialah cara pembentukan kata yang memperlihatkan
penambahan afiks memberikan perubahan makna dan atau memperlihatkan golongan
kata yang berbeza dengan kata akar atau kata dasar (O’Grady & De Guzman,
2009).
JADUAL 4.0: CONTOH AYAT BENTUK DERIVATIF
DAN TEKS PILIHAN.
Bentuk Derivatif Dan Teks Pilihan
|
Contoh Ayat
|
·
“bepersembahkan”yang
memperlihatkan perubahan makna dari “memberitahu
sesuatu” kepada “mempersembahkan” yang
menunjukkan “mempertaruhkan sesuatu”.
|
Pasai
139:11 ... ke darat sekaliannya mengadap Sang Nata, serta bepersembahkan
perihalnya daripada permulaannya datang kepada .........
Boma
174:12 ........ dan rakyatnya serta dengan alat senjatanya mempersembahkan
nyawanya kepada Batara Krisna. Serta Batara Krisna ....
|
·
“bersembahan”(HBB)
dalam hikayat ini memperlihatkan “perbuatan
saling sembah” dan memperlihatkan perubahan makna“persembahan”(MM)
yang menunjukkan “memberi hadiah”.
|
Bayan
265:21 ......... oléh Raja Ghair Malik itu. Setelah sudah bersembahan,
maka Raja Afrit pun memberi anugerah akan Anta Boga emas
Misa
174:18 ..... | Sekalian penghulu petang dan pagi , Membawa persembahan
berbagai-bagai , Kampit dan nyiur berpuluh rangkai , Sirih
|
|
SM
267:14 . Syah pun santaplah, dua tiga suap, lalu sudah, maka dipersembahkan
air persantap oleh Seri Nara Diraja. Setelah baginda ...
Rama
348:11 .... segala kata maharaja Jayasinga itu sekaliannya dipersembahkannya
kepada Sri Rama. Maka Sri Rama pun amarah ..........
|
10.0 BENTUK DERIVATIF per- DAN ber-
Melalui kajian yang dijalankan oleh Syed Zainal Arif bin Syed
Jamaluddin (2002), terdapat empat bentuk derivatif sembah yang dijumpai.
Keempat-empat bentuk tersebut adalah seperti berikut:
1)
Persembah
2)
Persembahan
3)
Bersembahkan
4)
Mempersembah
Setelah beliau meneliti, beliau mendapati bahawa derivatif bersembahkan
tidak lagi digunakan pada abad ini.
JADUAL 5.0: BENTUK DERIVATIF per- DAN ber-
KARYA
|
BENTUK DERIVATIF
per- dan ber-
|
JUMLAH
|
HTH (abad ke
-17)
|
-
|
-
|
IbrA (L) (abad
ke-18)
|
IbrA
54:13 ...
masuklah mengadap baginda Sultan [Aulia] Ibrahim bepersembahkan
hal kota itu,] demikian sembahnya "Ya tuhanku Syah .....
IbrA
56:25 ...
besarnya batu kepala patik sekalian, maka berani bersembah
kata yang diperbola ke bawah duli yang dipertuan yang maha .
|
8
2
|
Ind (abad
ke-18)
|
Ind
171:46 .... itu datang
mengadap Dewi Lakpurba serta membawa persembah
berbagai-bagai segala kerang-kerangan. Maka kata Dewi .......
Ind
182:29 . putri Mengindra Sari Bunga. Maka dayang-dayang
itu bersembahkan burung bayan itu kepada tuan
putri. Maka disambut tuan ...
|
22
2
|
MM( abad
ke-19)
|
Misa
160:21 .......
kerang berpuluh gantang. | Sekaliannya rata dipersembah
belaka , Semuanya jap seorang seraga , Sampailah ia hamba
*Tiada imbuhan bersembah dalam Misa Melayu
|
119
|
Pasai (abad
ke-19)
|
Pasai
69:5 . itu. Maka sampailah orang membawa
khabar itu, maka dipersembahkannya daripada
permulaannya datang kepada kesudahannya ....
*Tiada imbuhan bersembah dalam Hikayat Raja Pasai
|
37
|
Boma (abad ke
19)
|
Boma
179:24 .
segeralah disambut oleh Patih Sang Suranata, lalu dipersembahkan
kepada Batara Krisna. Setelah sudah dibacanya. maka ...
Boma 82:9 ... baunya
ditiup-tiup oleh angin, seperti orang yang bersembahkan
baunya kepada Raden Samba Prawirajaya, dan Begawan Anggi
|
70
1
|
Bayan (abad
ke 19)
|
Bayan 102:15 .... diberikannya
kepada patik.’ Maka peta itu pun dipersembahkan
dayang-dayang kepada Tuan Puteri itu. Maka oléh Tuan ...
Bayan 265:21 ......... oléh Raja Ghair Malik itu. Setelah sudah bersembahan,
maka Raja Afrit pun memberi anugerah akan Anta Boga emas .
|
61
1
|
SM (abad
ke-19)
|
SM 267:14 . Syah pun
santaplah, dua tiga suap, lalu sudah, maka dipersembahkan
air persantap oleh Seri Nara Diraja. Setelah baginda ...
*Tiada penggunaan imbuhan bersembah dalam Sejarah Melayu
|
166
|
WM (abad
ke-20)
|
-
|
-
|
M (abad
ke-20)
|
M 12Dec32:5 ... di dalam
Majlis Legislative Council itu, tetapi dipersembahkan pula
dihadapan Sir Samuel Wilson sedang pihak yang lain
*tiada imbuhan bersembah dalam Majlis
|
8
|
Berdasarkan jadual diatas dapat dibuktikan bahawa penggunaan derivatif
per dan ber- semakin berkurang antara abad ke 17 hingga abad ke-20..Malah dalam
karya yang kami pilih pada abad ke-20 iaitu Warta Malaya hanya wujud satu
perkataan ‘sembah’ dan Majlis hanya mempunyai 27 perkataan ‘sembah’.
Penggunaan derivatif per- dan ber- banyak digunakan pada abad ke17 hingga abad ke 18 berdasarkan
karya-karya yang kami pilih. Selain itu, kami juga dapat mengenalpasti
sekiranya kosa kata ‘sembah’ bergabung dengan imbuhan per- dan
ber- akan mewujudkan kelas kata nama dan kelas kata kerja. Shellabear (1899) juga
turut mengatakan bahawa imbuhan ber- dan per- dalam BMK hanya boleh diimbuhkan
dengan kata nama dan kata kerja. Imbuhan ber- sebenarnya berfungsi sebagai
penetap golongan bagi kata kerja.
Seperti yang kita tahu
bahawa kosa kata sembah merupakan kata kerja. Sekiranya kosa kata
sembah itu bergabung dengan imbuhan ber- ia tidak akan mengubah
maksud perkataan tersebut. Dalam kontek BMM, Asmah (1993), Hashim ( 1993) dan
Nik Safiah et al. (2004), menyatakan bahawa awalan ber- menggalas dua fungsi
morfologi yang utama iaitu sebagai penetap dan pengubah golongan. Penghasilan
kata terbitan melalui proses pengimbuhan ber- dengan kata sembah
yang merupakan kata kerja tidak melibatkan sebarang perubahan golongan kelas
kata. Dari segi makna, awalan ber- dalam
kata kerja terbitan ini mendukung tiga maksud tertentu yang ditentukan oleh
kata dasarnya, iaitu “melakukan perbuatan X”, “perbuatan X yang melibatkan atau
mengenai diri sendiri( refelksi) dan “saling melakukan perbuatan X.”
ketiga-tiga makna ini bertepatan dengan pengertian ber- yang dikemukan oleh (Shellabear,1899)
dan (Winstedt,1993).
11.0 EVOLUSI ROOLVINK
JADUAL 6.0: HUBUNGAN per- dan ber- berdasarkan Roolvink(1965)
Kelas Kata
Kerja
|
Ciri-Ciri
|
I
|
per- dan ber-
dengan makna yang sama
|
II
|
per- dan ber-
dengan makna yang berbeza
|
II
|
Per- sahaja
yang muncul tanpa ber-
|
SUMBER: ROOLVINK(1965)
datang bersembah demikian itu. Maka titah baginda, "Hai
Mangkubumiku yang ....
Tuah
517:4 temannya
mengangkut emas dalam gedung itu
dibawanya persembah kepada raja. Setelah baginda melihat emas
sudah hadir .......
Laksamana bersembah demikian itu, maka baginda pun terlalu
sukacita, seraya .....
Tuah
52:33 ... maka Raden Wira Nantaja pun sudah
lengkap segala persembah: anjing perburuan dua ekor berantai emas dan
tombak .........
persembah dan mengerahkan orangnya hina-dina kecil besar membawa
gajah
12.0 Kesimpulan
Pada
abad ke-17 hingga abad ke-20, kami mendapati bahawa kosa kata sembah
yang hadir dalam teks tersebut hanya mengalami satu sahaja penggandaan iaitu
dalam Hikayat Bayan Budiman. Selebihnya kosa kata sembah banyak mengalami
proses pengimbuhan bagi meluaskan maknanya. Kebanyakan kata sembah
dalam teks terdiri daripada morfem bebas iatu sebanyak 1060 perkataan manakan
bagi morfem terikat yang diikuti kata sembah hanya berjumlah
sebanyak 1117 perkataan. Ini menunjukkan bahawa antara abad ke-17 hingga abad
ke-18 kosa kata sembah masih kurang mengalami proses perluasan
makna. Di samping itu, melalui kajian yang kami jalankan terhadap aspek golongan
kata bagi kata sembah dalam teks yang dipilih kami mendapati bahawa kata nama
bagi kata sembah kurang digunakan iaitu sebanyak 142 perkatan
manakala bagi golongan kata kerja penggunaannya sebanyak 1974 perkataan.
Oleh
itu, kami berharap kajian ke atas teks HSR, HTH, Ind, IbrA, Pasai, Boma, Bayan,
SM, MM, WM dan M sedikit sebanyak dapat menambahkan pemahaman dan pengetahuan
tentang aspek morfologi untuk generasi hari ini terpilih untuk rujukan pengkaji
bahasa dan generasi hari ini. Kajian seperti ini diperlukan memandangkan bahasa
Melayu seperti juga bahasa lain yang hidup akan sentiasa mengalami perubahan
dan perkembangan dalam hayat sesuatu bahasa.
13.0
Rujukan
Asmah Haji Omar. (1988). Susur
Galur Bahasa Melayu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Asmah Haji
Omar. (1988). Malay-English. Kuala Lumpur: Arenabuku.
Asal Usul Bahasa Melayu. Diambil
pada 2, Mei, 2014 daripada http://norhayatikarim.blogspot.com/p/asal-usul-bahasa-melayu.html
Cumming. S., (1991). Functional
Change: The Case of Malay Constituent Order. Berlin. Mouton de Gruyter.
Definisi Sembah. Diambil pada 2,
Mei, 2014 daripada http://artikata.com/arti-349923-sembah.html
Noriah Mohamed. (1999). Sejarah sosiolinguistik bahasa Melayu lama.
Universiti Sains Malaysia : Penerbit Universiti Sains Malaysia
Noriah Mohamed. (1998).
Sosiolinguistik Bahasa Melayu di Malaysia. Universiti Sains Malaysia: Penerbit
Universiti Sains Malaysia.
Pusat Rujukan Persuratan Melayu.
Diambil pada 2, Mei, 2014 daripada http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=sembah&d=10
Pengaruh Bahasa Sanskrit dalam Bahasa Melayu. Diambil pada 2, Mei,
2014 daripada http://ba-cemerlangbahasadansastera.blogspot.com/2011/02/pengaruh-bahasa-sanskrit- dalam-bahasa.html
Radiah Yusoff, 1995. “Satu Kajian Transitiviti dan Ergativiti dalam
Bahasa Melayu”. Tesis Sarjana Sastera. Universiti Sains Malaysia.
Radiah Yusoff., Noriah Mohamed., & Nor’aini Ismail. (2010).
Konsep Asas Pilihan Linguistik. Kuala
Lumpur: Scholarmind Publishing.
Syed Zainal Ariff bin Syed Jamaludiin. Kajian Perbandingan Darjah
Transitiviti Awalan PER- DAN BER- DALAM BAHASA MELAYU. Diambil pada 2, Mei,
2014 daripada
http://jurnalbahasa.dbp.my/wordpress/wp-content/uploads/2014/08/4-Kajian-perbandingan.pdf
Syed Zainal Arrif Jamaluddin. (2002). Kelas Kata Kerja Imbuhan per-
/ber-/memper- Berdasarkan Teks Abad ke-17 hingga Abad ke-20. Satu Antara Kajian
Roolvink (1965) dengan Kajian Penulis (2000)” dalam Dewan bahasa. Hlm. 44,
Januari 2002
Syed Zainal Ariff Syed Jamaluddin, 2005. The Evolution of Malay
Affixes. Pulau Pinang. Universiti Sains Malaysia.
Shellabear, W.
G. (1899). A Practical Malay Grammar. Singapore: Methodist
Publishing House.
Winstedt, R. O.
(1913). Malay Grammar. Oxford: Claredon Press.
Ulasan
Catat Ulasan