KOSA KATA SEMBAH



1.0  PENGENALAN
Para penyelidik mendapati bahawa penggunaan perkataan Melayu telah digunakan pada abad kedua masihi lagi. Pada tahun 100 sehingga 150 Masihi, M. Ptolemy telah menggunakan istilah meleu-kolon dalam karyanya Geographike Sintaxis. Perkataan Melayu turut dikesan dalam kitab Hindu Purba yang berjudul Purana iaitu Malaya Dvipa yang merujuk kepada Pulau Sumatera. Perkataan Melayu turut dijumpai dalam tulisan China pada tahun 644 dan 645 Masihi. Tulisan tersebut menyatakan orang Mo-lo-yeu mengirim utusan ke negara China.

Ahmad Jelani Halami (2008), dalam karyanya Sejarah dan Tamadun Bangsa Melayu talah memetik kata-kata I-Tsing. I-Tsing telah menggunakan istilah Melayu dalam  perkataan Mo-lo-yu pada dua buah kerajaan di Sumatera yang dilawatinya pada tahun 675 Masihi. I-Tsing juga mencatatkan bahawa bahasa Melayu telah digunakan sebagai bahasa pengantar untuk mengajar bahasa Sanskrit dan agama Buddha.

Pengembara China ini telah membuktikan bahawa bahasa Melayu kuno telah menjadi bahasa lingua franca pada zaman Sriwijaya. Perkataan Melayu turut ditemui tertulis di belakang badan sebuah patung bertarikh 1286 Masihi yang ditemui di Padang Rocore di Sungai Batanghari di Sumatera Selatan. Dalam buku Sejarah Melayu, perkataan Melayu dikaitkan dengan sebatang sungai iaitu Sungai Melayu.

1.1 ASAL USUL BAHASA MELAYU
Untuk mengetahui asal usul sesuatu bahasa, kita perlu mengetahui tentang asal usul bangsa yang menggunakan bahasa tersebut. Walaupun beberapa kajian telah dijalankan tetapi masih tiada kata sepakat oleh ahli pengkaji tentang asal usul bangsa Melayu. Terdapat dua pendapat yang mengatakan tentang tempat asal bangsa Melayu iaitu dari kawasan Asia Tengah dan kawasan Nusantara.

1.1.1 ASIA TENGAH
Terdapat ahli pengkaji mengatakan bahawa bangsa Melayu datang dari kawasan Asia Tengah. Orang Melayu dikatakan berpindah dari utara ke selatan dan mereka dikatakan berasal dari selatan China. Penghijrahan mereka berlaku dalam dua kumpulan iaitu Melayu Proto dan Melayu Deutro. Peradaban orang Melayu Proto dikatakan lebih maju daripada Negrito. Orang Melayu Proto hidup berpindah-randah tetapi mereka pandai bercucuk tanam serta pandai membuat alat perhiasan. Pendapat ini telah diperkukuhkan oleh R. H Geldern pada tahun 1932. Beliau telah menemui kapak yang diperbuat daripada batu di sekitar hulu Sungai Brahmaputra, Irrawadi, Salween, Yangtze dan Hwang Ho. Geldern membuat  kesimpulan bahawa kapak tersebut dibawa dari Asia Tengah ke Kepulauan Melayu.

Melayu Deutro pula dikatakan datang dari daerah Yunan di selatan China. Mereka merupakan tamadun yang maju berbanding Melayu Proto. Mereka mahir membuat besi serta mahir dalam bidang astronomi dan pelayaran. Mereka hidup di tepi pantai kemudian tersebar ke seluruh kepulauan Melayu. Kedatangan mereka telah menyebabkan Melayu Proto berpindah ke kawasan pendalaman dan mereka inilah yang menjadi nenek moyang orang Asli. Melayu Deutro menetap di persisiran pantai dan membina penempatan berhampiran sungai dan lembah serta menjalankan aktivitti pertanian dan memburu binatang. J.R. Logan turut menbuat kajian berdasarkan adat resam dan mendapati bahawa wujud persamaan adat resam kaum Melayu dengan adat resam kaum Naga di daerah Burma. Persamaan ini teleh menunjukkan bahawa bahasa Melayu mempunyai hubungan dengan bahasa di Asia Tengah. Pendapat ini telah disokong oleh Asmah Haji Omar dari Malaysia dan Slametmuljana dari Indonesia. Walaubagaimanapun, kajian ini diragui.

1.1.2 Nusantara
Ahli pengkaji yang berpendapat bahawa bangsa Melayu berasal dari Nusantara menolak pendapat bahawa bangsa Melayu datang dari kawasan Asia Tengah. Para pengkaji telah menjalankan kajian dan mendapati bahawa bahasa-bahasa Nusantara sememangnya mempunyai hubungan kekerabatan, iaitu induk kepada bahasa-bahasa tersebut ialah bahasa Austronesia. C. A Mees mengkaji bahawa terdapat banyak persamaan dari segi perkataan, sistem imbuhan dan susunan tatabahasa. William Marsden, menunjukkan bahawa bahasa Melayu serumpun dengan bahasa Mikronesia, Melanesia dan Polinesia dan kesemua bahasa ini merupakan bahasa Austronesia. Kekerabatan ini tidak ditemui dalam bahasa AsiaTengah. John Crawford telah mengkaji perbandingan bahasa dan mendapati bahawa bahasa Melayu adalah dari kawasan Nusantara.

Kajian ini disokong lagi oleh kajian arkeologi kerana penemuan fosil manusia di Nusantara dan menunjukkan bahawa manusia telah lama mendiami kepulauan Melayu. Kajian mengenai tengkorak manusia juga menunjukkan bahawa usia tengkorak manusia di Nusantara lebih tua daripada usia tengkorak di Asia Tengah. Antara tengkorak yang terdapat di Nusantara ialah Pithecanthropus Mojokerta (670 000 tahun) dan Pithecanthropus Trinil (600 000 tahun) berbanding Perkinenses (Manusia Peking) yang ditemui di China yang berusia 550 000 tahun. Hal demikian menunjukkan bahawa, nenek moyang bangsa Melayu bukan berasal dari Asia Tengah tetapi dari Nusantara.

Bukti lain yang menunjukkan orang Melayu berasal dari Nusantara ialah dari sudut geografi. Nusantara dikatakan daratan yang luas yang dikenali sebagai Pentas Sunda dan Pentas Sahul. Daratan ini kemudian berpecah akibat pencairan glasier. Pencairan ini menyebabkan Pentas Sunda dan Pentas Sahul tenggelam dan kawasan yang tinggi menjadi pulau. Pentas Sunda berpecah menjadi Semenanjung Tanah Melayu, Pulau Sumatera, Pulau Jawa, Pulau Kalimantan dan pulau-pulau lain manakala Pentas Sahul menjadi benua Australia dan New Guinea. Pemisahan ini menyebabkan manusia berpindah dari satu daratan ke daratan yang lain. Hal demikian menbuktikan bahawa, perpindahan yang berlaku bukan dari Asia Tengah ke Nusantara tetapi penduduk asal Nusantara berpindah disebabkan proses geografi.

2.0 DEFINISI SEMBAH
1.         Sem.bah mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ke-4 (2005) merupakan pernyataan hormat dan khidmat             (dinyatakan dangan cara menangkupkan kedua-dua belah tangan, yang dikatakan juga menyusun sepuluh jari, lalu diangkat ke atas sampai ke bawah dagu, dan juga sampai ke atas dahi atau dengan menyentuh ibu jari ke hidung atau ke dahi).
2.         Kata atau perkataan yang ditujukan kepada orang yang dimuliakan: demikianlah    sembah hang tuah; berdatang sembah, datang seraya berkata dengan hormatnya.
3.         ber.sem.bah ialah berkata dengan hormat dan khidmat
4.         me.nyem.bah ialah menghormati dengan mengangkat sembah: setelah sembah tiga            kali di pintu keramat, ia lalu masuk; memuja (sesuatu sebagai tuhan atau dewa):  
           sembah tuhan; sembah berhala; sembah matahari; sembah patung;
5.         me.nyem.bah.kan ialah memberikan (menunjukkan) dengan hormat: sembah seekor         burung bayan kepada baginda; menghidangkan (mempertunjukkan).
6.         per.sem.bah.an ialah hadiah; pemberian (kepada orang yang terhormat): berjalan sambil menjunjung sembah yang terdiri atas buah-buahan.
7.         mem.per.sem.bah.kan ialah menyembahkan.



4.0   ETIMOLOGI KATA SEMBAH
            Bahasa Melayu telah dipengaruhi oleh bahasa Sanskrit akibat daripada pertembungan dengan masyarakat luar. Bahasa Sanskrit dapat meresap masuk ke dalam bahasa Melayu melalui aktiviti perdagangan dari India yang berulang-alik atau singgah di kepulauan Melayu. Kedatangan para pedagang India dan menyebarkan agama Hindu menyebabkan bahasa Sanskrit digunakan secara meluas. Kemasukan bahasa Sanskrit memberi kesan yang positif terhadap perkembangan bahasa Melayu. Bahasa Sanskrit telah menjadi asas pemodenan bahasa Melayu purba. Kebanyakan Batu Bersurat yang ditemui menggunakan bahasa Sanskrit kerana tidak cukup kata dalam bahasa Melayu kuno. Terdapat bahasa Sanskrit yang digunakan dari zaman dahulu sehingga sekarang. Antara salah satu perkataan bahasa sanskit yang masih digunakan sehingga ke hari ini ialah perkataan sembah. Sembah dalam bahasa Sanskrit bermaksud pemujaan. Penganut agama Hindu telah menggunakan perkataan sembah bagi memuja dewa Agung. Oleh itu, wujud perkataan sembahyang yang berasal daripada perkataan sembah bagi menyembah berhala yang bernama Hyang.
Kata sembah adalah perkataan Bahasa Melayu Klasik (BMK) yang tergolong dalam abad ke-17. Menurut Asmah Hj. Omar (1988), Bahasa Melayu Klasik (BMK) wujud sejak abad ke-13 hingga abad ke-17. Hal ini turut dijelaskan oleh Noriah Mohamed (1999), yang menyatakan bahawa untuk sampai ke kedudukan Bahasa Melayu Moden (BMM) sekarang ini, bahasa Melayu telah melalui beberapa peringkat perkembangan bahasa. Oleh itu, Teeuw dan Noriah Mohamed (1999), telah merumuskan bahawa terdapat sekurang-kurangnya empat peringkat bahasa tua yang telah wujud sebelum lahirnya bahasa Melayu sekarang. Carta aliran peringkat bahasa Melayu oleh Noriah Mohamed (1988),

Bahasa Melayu Purba (sebelum abad ke-7)
Bahasa Melayu (abad ke-7 hingga abad ke-13)
Bahasa Melayu Klasik (abad ke-13 hingga abad ke-17)
Bahasa Melayu Moden (abad ke-17 hingga abad ke-20)
Bahasa Melayu Sekarang ini
                                                            (Sumber: Noriah Mohamed 1988:43)

Asmah Hj Omar(1988), mengatakan penurunan bahasa dari generasi ke generasi tidak mungkin mengalami perubahan, baik pada bunyinya, atau bentuk dan makna kata-kata tertentu, ataupun pada susunan ayat. Di dalam BMM, perkataan sembah merupakan kata kerja yang bermaksud memberi penghormatan kepada raja dan lain-lain dengan menangkupkan kedua-dua telapak tangan serta menyusun jari dan mengangkatnya ke atas hingga  ke paras dagu ataupun dahi ( Kamus Dewan Edisi Ketiga, 1994). Fungsi sembah menurut Asmah Hj Omar (1988), merupakan  penggerak komunikasi di dalam bahasa diraja. Dengan perkataan lain, sekiranya rakyat ingin menyampaikan permakluman kepada raja maka rakyat tidak boleh terus menyampaikan permakluman tersebut tanpa terlebih dahulu mengangkat sembah. Misalnya, ungkapan ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik mohon diampun. Kajian terhadap sembah yang dibuat oleh Roolvink(1956) dan kajian Syed Zainal Ariff (2001), kata sembah kebanyakannya iaitu hampir seratus peratus berada dalam kumpulan atau kategori 1 (bentuk per-/ber- dengan makna yang sama dalam teks yang sama).
 Disini boleh juga disimpulkan bahawa kata sembah lebih banyak wujud dalam teks-teks sebelum abad ke-20 berdasarkan kajian yang dibuat terhadap Taburan Kata Kerja (TKK) yang paling banyak bilangan, kata sembah mendahului yang lain-lain contohnya kata buat, oleh, hamba, baik dan mulia. Taburannya meluas meliputi kebanyakan teks yang dikaji. Melalui The Malay Corcodance Project, kajian yang kami lakukan dalam all 70 prose and texts, kata sembah dan ditambah dengan imbuhan per- dan ber- tanpa menerima sebarang apitan atau akhiran adalah sebanyak 22 patah perkataan sahaja berdasarkan teks yang telah kami pilih. Hal ini menunjukkan penggunaan bilangan kata sembah telah digunakan oleh penulis terdahulu dari abad ke-17 lagi hingga sekarang. Perkataan sembah boleh digolongkan dalam BMK jika mengikut kronologi peringkat bahasa Melayu oleh (Noriah Mohamed, 1988)
5.0   JANGKA MASA KAJIAN
Kami telah mengkaji teks antara abad ke-17 hingga abad ke-20.

6.0   TEKS KAJIAN YANG DIPILIH
1)   Hikayat Sri Rama, < 1633 Masihi (HSR)
2)   Hikayat Tanah Hitu, < 1662 Masihi (HTH)
3)   Hikayat Indraputera, 1700 Masihi (Ind)
4)   Hikayat Ibrahim Adham (L), 1775 Masihi (IbrA)
5)  Hikayat Raja Pasai, 1815 Masihi (Pasai)
6)  Hikayat Sang Boma, 1850 Masihi (Boma)
7)  Hikayat Bayan Budiman, 1850 (Bayan)
8)   Misa Melayu, 1836 Masihi (Misa)
9) Sejarah Melayu, 1808 Masihi (SM)
10) Majlis, 1932-1935, (M)
11)  Warta Malaya, 1931-1935 Masihi (WM)

7.0 KAEDAH KAJIAN
Dalam menganalisis kajian, kami telah menggunakan kaedah berbantukan komputer untuk mencari teks pilihan. Teks yang kami pilih ialah Hikayat Sri Rama (HSR), Hikayat Tanah Hitu (HTH) yang mewakili abad ke-17. Seterusnya Hikayat Inderaputera(Ind), Hikayat Ibrahim Adham (Ibra) yang mewakili abad ke-18. Misa Melayu( Misa), Hikayat Raja Pasai (Pasai), Hikayat Sang Boma (Boma), Hikayat Bayan Budiman (Bayan) dan Sejarah Melayu (SM) yang mewakili abad ke-19 dan Warta Malaya (WM) serta Majlis (M) yang mewakili abad ke-20. Teks yang yang kami peroleh ialah daripada Malay Concordance Project yang diusahakan oleh Dr. Ian Proudfoot yang bertugas di Australian National University.
 Kami telah diberi tugasan untuk mengkaji penggunaan kosa kata sembah dalam teks-teks yang telah kami pilih. Jadi, kami telah menjalankan kajian terhadap aspek morfologi. Dalam aspek morfologi kami menfokuskan kepada konsep morfem dalam ‘sembah’, bentuk kata iaitu kata tunggal dan kata terbitan, proses pembentukan kata bagi kata sembah dan golongan kata bagi kata sembah. Dalam proses pembentukan kata kami hanya menfokuskan kepada penggunaan imbuhan ber- dan ber- .Kaedah perpustakaan juga turut digunakan untuk mendapatkan maklumat mengenai kajian yang terdahulu yang berkaitan. Kami juga turut menggunakan kaedah internet dalam menjalankan kajian ini.

8.0 KONSEP MORFOLOGI
Morfologi ialah bidang yang mengkaji struktur kata, binaan kata, bentuk kata dan golongan kata. Struktur kata bermaksud susunan bentuk bunyi ujaran atau lambang (tulisan) yang menjadi unit bahasa yang bermakna. Dalam binaan kata, yang diteliti ialah unsur-unsur yang membina sesuatu kata. Unsur-unsur yang membina kata ini dikenali sebagai morfem. Bentuk kata pula merujuk kepada empat bentuk kata yang terdapat dalam bahasa Melayu iaitu bentuk kata tunggal, kata terbitan, kata majmuk dan kata ganda. Golongan kata atau kelas kata ialah proses menjeniskan kata dengan berpandukan kemiripan bentuk atau fungsinya sama ada tergolong sebagai kata nama, kata kerja, kata adjektif atau kata tugas.

Morfem ialah unsur yang membentuk kata. Istilah morfem dapat diertikan sebagai unit terkecil dalam bahasa yang mempunyai fungsi gramatis. Morfem terbahagi kepada morfem bebas dan morfem terikat. Morfem bebas ialah morfem yang dapat berdiri dengan sendiri sebagai satu kata atau ayat minimum manakala morfem terikat memerlukan morfem lain untuk membentuk kata.
           
8.1. PENGGUNAAN MORFEM BEBAS DAN TERIKAT BAGI KOSA KATA SEMBAH DALAM TEKS YANG DIPILIH.
           
            Melalui kajian yang dijalankan terhadap penggunaan kata sembah dalam karya-karya yang dipilih antara abad ke-17 hingga abad ke-20 kami mendapati bahawa pengggunaan morfem bebas dan terikat amat banyak. Dibawah ini disertakan jadual penggunaan morfem terikat dan morfem bebas dalam karya-karya yang dipilih antara abad ke-17 hingga abad ke-20.
JADUAL 1.0: JUMLAH PENGGUNAAN MORFEM DALAM KARYA YANG DIPILIH ANTARA ABAD KE-17 HINGGA ABAD KE-20
JUMLAH PENGGUNAAN MORFEM
ABAD

     PERKARA           

HIKAYAT
MORFEM BEBAS
MORFEM TERIKAT
CONTOH AYAT
BIL
CONTOH AYAT
BIL.
17
HSR








HTH
Rama 599:13 .... dibunuh oleh segala hulubalang kera." Mendengar sembah bentara kedua itu maka Indrajit pun terlalu amarah menengar ...

Hitu 10,VII ... kerajaan, Zaman jadi pun demikian juga tiada mau sembah. Apabila keduanya akan kerajaan, belum lagi kedangaran dalam ...

272










3


Rama 381:6 . Anila Anggada dari negeri Perjantaka itu semuhanya dipersembahkan Anila Anggada kepada Sri Rama. Maka Sri Rama pun .......

Hitu 59,XXV ... Sinyora di Mundi* namanya. Di situlah tempat ia menyembah berhalanya itu. Kemudian daripada itu maka belayar sehingga

203










2

18
IND








IbrA

Ind 83:35 .... di tanah." Demi didengar Raja Dewa Lela Mengerna sembah abantara itu, maka Raja Dewa Lela Mengerna pun terlalu amarah

IbrA 164:6 . Dan kedua perkara: Apabila seorang orang berdatang sembah dahulu kepada raja hendaklah periksai atasnya, jangan segera ...

117









51




Ind 182:29 . putri Mengindra Sari Bunga. Maka dayang-dayang itu bersembahkan burung bayan itu kepada tuan putri. Maka disambut tuan ...


IbrA 58:35 ... masuk, segera suruh panggil." Maka wazir itu pun menyembah, lalu keluar dengan beberapa ratus hulubalang sertanya ......

150









17
19
MM








Pasai








Boma








Bayan




                     



SM
Misa 113:7 ...... Almarhum Haji Allah." Telah baginda mendengar sembah adinda baginda demikian itu, maka baginda pun fikir dalam ......

Pasai 123:6  Sukara pun mengadap Sultan Ahmad, seraya berdatang sembah akan hal musuh Majapahit itu sudah ia berkota, Maka Sultan pun .

Boma 203:27 ... raja-raja ini." Setelah Batara Krisna mendengar sembah Anggada itu, maka hatinya berdebar-debar bercampur suka dengan .

Bayan 70:5 .. dia itu, dialah akan béta jadikan suaminya.’ Maka sembah anak raja itu, ‘Ampun Tuanku Syah Alam, adalah pekerjaan itu ...

SM 293:40 .. sangat negeri ini." Maka tiadalah didengar baginda sembah adinda baginda dan Bendahara itu, minta diperbuatkan juga ......


36








68







87








143








269
Misa 85:14 ..... dikurniai oleh duli baginda kepada segala yang berpersembah itu. Hatta maka berapa lamanya di dalam berjaga-jaga itu,


Pasai 131:5 ...... kemenangannya seperti penunggul dan ufti dan persembah sekalian negeri dan pulau dan tokong itu, terlalu sekali ...
.

Boma 84:10 . ia banyak melihat bunga-bungaan berkaparan seperti bepersembahkan baunya kepada Raden Samba Prawirajaya itu. Maka ia pun .


Bayan 98:5  oléh Perdana Menteri rupa seorang puteri lagi, maka dipersembahkannya, itu pun tiada juga dapat rupa seperti puteri yang .

SM 242:10 ... bahawa Datuk Bendahara hendak derhaka. Orang kaya persembahkanlah ke bawah Duli Yang Dipertuan, sudah ia berbuat takhta .



135








64










156













126













250
20
WM








M
-








M 10Dec34:1 .... faedah-faedah pacal-pacal yang hina merakamkan sembah yang sedemikian, pada masa diadakan jawatan-jawatan sukatan ....

-









14
WM 23Apr34:10  Ukabi, Penguasa South Seas Rubber Company, telah mempersembahkan kepada Sultanah satu gubahan bunga rose dan bunga .....

M 22Dec32:5 .... di mana mereka bermastautin di situlah rajanya disembah dan ditaati dan hingga sampai ajal mereka tidaklah mereka ....


1









13



8.2. PENGGUNAAN per- DAN ber-
Kami hanya memperincikan penggunaan imbuhan per- dan ber- dalam teks yang dipilih bagi mengetahui jumlah penggunaan imbuhan tersebut pada setiap abad yang dikaji. Namun demikian kami hanya mengkaji imbuhan tersebut tanpa sebarang imbuhan apitan. Hal ini membolehkan kami mengetahui sekiranya berlaku peningkatan atau pengurangan jumlah penggunaan imbuhan tersebut antara abad ke-17 hingga abad ke-20.
Menurut Syed Zainal Arrif (2002), menyatakan awalan per- berfungsi penetap dan pengubah golongan. Awalan per- boleh diimbuhkan kepada kata kerja, kata adjektif, kata nama, ganti nama diri, dan kata bilangan. Semua awalan kata kerja per- ialah transitif. Akhiran -kan ditambahkan kepada kata kerja dengan awalan per- untuk menegaskan ciri transitif kata kerja tersebut tanpa memberikan tambahan makna kepadanya. Selain itu, awalan kata kerja per- boleh menerima -i dengan makna tertentu. Contoh perkataan dengan awalan kata kerja per- membawa makna tertentu, seperti perbesar, peranak, peraku, dan persatu. Namun kami hanya mengkaji penggunaan imbuhan per- dan ber- tanpa sebarang apitan lain. Dibawah ini kami sertakan jadual penggunaan imbuhan antara abad ke-17 hingga abad ke-20.
JADUAL 2.0 : JUMLAH PENGGUNAAN IMBUHAN per- DAN ber- MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH PADA ABAD 17
IMBUHAN
HIKAYAT
CONTOH AYAT
BILANGAN
Per-
HSR









HTH
Rama 79:3  Sardula dan Kemedakata. Maka dipersembahkannya surat persembah Bahagadata pada raja kedua itu. Maka disuruh raja baca surat

-
4









-
Ber-
HSR
HTH
-
-
-
-
JUMLAH


4

JADUAL 2.1: JUMLAH PENGGUNAAN IMBUHAN per- dan ber- MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH PADA ABAD KE-18
Imbuhan
Hikayat
Contoh Ayat
Bilangan
PeR-…





BeR-…
Ind



IbrA

Ind
IbrA
Ind 171:46 .... itu datang mengadap Dewi Lakpurba serta membawa persembah berbagai-bagai segala kerang-kerangan. Maka kata Dewi .......
-


-

IbrA 56:25 ... besarnya batu kepala patik sekalian, maka berani bersembah kata yang diperbola ke bawah duli yang dipertuan yang maha ..


1



-

-

1
JUMLAH


2







JADUAL 2.2: JUMLAH PENGGUNAAN IMBUHAN per- DAN ber- MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH PADA ABAD KE-19 DAN KE-20.
JUMLAH PENGGUNAAN IMBUHAN per- DAN ber-
19
20
Imbuhan
Hikayat
Contoh ayat
Bil.
Imbuhan
Hikayat
Contoh ayat
Bil.
per-






















Pasai









Boma

Bayan

SM










MM





Pasai 131:5 ...... kemenangannya seperti penunggul dan ufti dan persembah sekalian negeri dan pulau dan tokong itu, terlalu sekali ....

-

-

SM 267:31 ..... ke Kopak, maka baginda pun turunlah ke kenaikan persembah batin Cedan, dendang bersayap panjang empat belas; kekayuhan

Misa 104:8 .. selangnya, maka Raja Bendahara pula membayar kaul persembah air mandi ke bawah duli yang maha mulia Sultan Iskandar. ....

1









-

-


10










5
per-
WM
-
-
ber-
Pasai
Boma
Bayan
SM
MM

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


ber-
M
-
-
Jumlah


16



0

Melalui penelitian kami, kami mendapati bahawa penggunaan imbuhan ber- langsung tidak digunakan dalam teks yang dipilih melainkan imbuhan awalan ber- itu menerima apa-apa apitan lain bagi menyampaikan maksudnya dengan lebih jelas.
8.3. GOLONGAN KATA
            Selain itu, kami turut mengkaji penggolongan kata atau kelas kata. Penggolongan kata merupakan satu proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk dan fungsi dengan anggota lain atau golongan yang sama. Penggolongan kata penting kerana kita dapat meletakkan maksud tertentu dalam ayat. Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga (2008), menyatakan perkataan dalam sesuatu bahasa dapat digolongkan ke dalam golongan tertentu berdasarkan kriteria, misalnya kriteria struktur fonologi atau bunyi, kriteria struktur morfem, kriteria sintaksis dan kriteria semantik. Penggolongan kata boleh juga disebut sebagai kelas kata, kategori kata dan jenis kata.  Perkataan dalam bahasa Melayu bersifat berubah-ubah iaitu mengikut fungsinya dalam ayat. Justeru itu kita perlu mempelajari konsep penggolongan kata dengan betul agar boleh membezakan mengikut kelas kata tersebut.
Dalam membincangkan tajuk penggolongan kata bahasa Melayu, terdapat perbezaan pendapat yang dikemukakan oleh para cendekiawan dan ahli bahasa pada zaman awal pengkajiannya dengan pengkaji-pengkaji selepasnya. Antara pengkaji bahasa Melayu yang terkenal di negara kita ialah Pendita Za'aba melalui hasil penulisannya bertajuk “Pelita Bahasa Melayu”. Beliau telah menyusun rumus-rumus atau undang-undang berbahasa yang menjadi sumber rujukan bukan sahaja kepada para pelajar malah guru-guru hingga kini. Usaha-usaha ini diperhalusi dan diperbaiki lagi oleh ahli bahasa selepasnya seperti Prof. Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim dan rakan-rakannya melalui bukunya Tatabahasa Dewan.
Terdapat perbezaan dalam menggolongkan perkataan Bahasa Melayu yang dikemukan oleh sasterawan negara dan pemikir era 40-an ini iaitu Za'aba dengan penggolongan perkataan yang terdapat dalam Buku Tatabahasa Dewan tulisan Prof Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim dan rakan-rakannya. Antara perbezaannya termasuklah dari segi pembahagian golongan perkataan-perkataan itu dan istilah-istilah yang digunakannya.
Penggolongan perkataan dikelaskan oleh Za'aba dapat dibahagikan kepada lima jenis  iaitu kata nama, kata  perbuatan, kata sifat, kata sendi dan kata seruan. Tatabahasa Dewan pula membahagikannya kepada empat golongan iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif serta kata tugas.
Oleh itu, kami telah memilih untuk menggunakan kelas kata yang diutarakan dalam tatabahasa dewan dalam membuat kajian terhadap teks-teks yang dipilih. Di bawah ini kami sertakan jadual mengenai kelas kata bagi kata nama dan kata kerja. Berdasarkan hikayat yang telah dikaji kami mendapati bahawa tiada pengguna kata adjektif dan kata tugas bagi kosa kata sembah dalam karya-karya tersebut.
JADUAL 3.0 : KELAS KATA BAGI KATA KERJA DAN KATA NAMA MENGIKUT HIKAYAT YANG DIPILIH PADA ABAD KE 17
HIKAYAT
CONTOH HIKAYAT
KELAS KATA
HSR








HTH
Rama 331:2 ......-kata. Sekarang orang itu hamba suruhkan pergi bersembahkan buah mempelam pada maharaja Jayasinga raja segala ........

Rama 381:6 . Anila Anggada dari negeri Perjantaka itu semuhanya dipersembahkan Anila Anggada kepada Sri Rama. Maka Sri Rama pun .......


Hitu 59,XXV ... Sinyora di Mundi* namanya. Di situlah tempat ia menyembah berhalanya itu. Kemudian daripada itu maka belayar sehingga .

Hitu 10,VII ... kerajaan, Zamanjadi pun demikian juga tiada mau sembah. Apabila keduanya akan kerajaan, belum lagi kedangaran dalam ...

KK



KK




KK



KK

JADUAL 3.1: JUMLAH PENGGUNAAN KATA NAMA DAN KATA KERA MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH PADA ABAD 17
Hikayat
Kata Nama
Kata Kerja
Jumlah
HSR
1
518
519
HTH
-
5
5

JADUAL 3.2: KELAS KATA BAGI KATA KERJA DAN KATA NAMA MEGIKUT HIKAYAT YANG DIPILIH PADA ABAD KE-18
Abad
Hikayat
Contoh Ayat
Kelas Kata
18
Hikayat Inderaputera
Ind 154:49 .... maka tuan putri Mengindra Seri Bulan pun datang menyembah ayahanda bunda baginda. Maka baginda laki istri pun memeluk
kk
Ind 140:6 ..... Negeri Samantabranta itu habis dimakannya. Maka dipersembahkan orang pada Raja Tulela Syah akan hal bota itu. Maka ....
kk
Hikayat Ibrahim ibn Adham (long version)
IbrA 164:6 . Dan kedua perkara: Apabila seorang orang berdatang sembah dahulu kepada raja hendaklah periksai atasnya, jangan segera ...
kk
IbrA 148:39 . akan anaknya seorang kepada Allah taala; demikian sembahnya Nabi Allah Musa "Ya Rabbi! Ya Sayidi! Ya Maula! Ya Tuhanku!

kk

JADUAL 3.3: JUMLAH PENGGUNAAN KATA NAMA DAN KATA KERJA MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH BERDASARKAN ABAD KE-18
ABAD KE-18
Hikayat
KN
KK
Jumlah
IbrA
0
87
87
Ind
0
278
278
Jumlah
0
365
365

JADUAL 3.4: KELAS KATA BAGI KATA KERJA DAN KATA NAMA HIKAYAT MEGIKUT YANG DIPILIH PADA ABAD 19 DAN ABAD 20
17
Hikayat
Contoh Ayat
Kelas Kata
19
MM











Pasai







Boma      








SM





Misa 85:14 ..... dikurniai oleh duli baginda kepada segala yang berpersembah itu. Hatta maka berapa lamanya di dalam berjaga-jaga

Pasai 14:1 ..... yang hidup daripada perang itu berhimpunlah ia menyembah anak raja kedua itu bersama-sama dalam negeri itu. Maka ....

Boma 161:5 ... segala orang pertapaan itu pun datanglah membawa persembahan segala buah-buahan. Maka Raden Samba Prawira pun banyak ...

SM 128:12 . Cina pun sembuhlah, dan baginda bersumpah tiada mau disembah oleh segala anak cucu raja Ujung Tanah datang sekarang. Maka .

KK







KK







KN








KK








20
WM








M
WM 23Apr34:10  Ukabi, Penguasa South Seas Rubber Company, telah mempersembahkan kepada Sultanah satu gubahan bunga rose dan bunga .....

M 22Dec32:5 .... di mana mereka bermastautin di situlah rajanya disembah dan ditaati dan hingga sampai ajal mereka tidaklah mereka ....


KK








KK

JADUAL 3.5: JUMLAH PENGGUNAAN KATA NAMA DAN KATA KERJA MENGIKUT KARYA YANG DIPILIH BERDASARKAN ABAD 19 DAN ABAD 20
ABAD
19
20
Hikayat
KN
KK
Jumlah
Hikayat
KN
KK
Jumlah
Pasai
-
148
148
WM
-
1
1
Boma
1
272
273
M
6
21
27
Bayan
7
284
291




SM
8
538
546




MM
62
115
177










9.0 CONTOH AYAT DAN BENTUK DERIVATIF TEKS PILIHAN
Bentuk Derivasi atau Derivatif ialah cara pembentukan kata yang memperlihatkan penambahan afiks memberikan perubahan makna dan atau memperlihatkan golongan kata yang berbeza dengan kata akar atau kata dasar (O’Grady & De Guzman, 2009).
JADUAL 4.0: CONTOH AYAT BENTUK DERIVATIF DAN TEKS PILIHAN.
Bentuk Derivatif Dan Teks Pilihan
Contoh Ayat
  • beper-…kan (Hikayat Raja Pasai) dan memper- kan (Hikayat Sang Boma)
·         bepersembahkan”yang memperlihatkan perubahan makna dari “memberitahu sesuatu” kepada “mempersembahkan” yang menunjukkan “mempertaruhkan sesuatu”.
Pasai 139:11 ... ke darat sekaliannya mengadap Sang Nata, serta bepersembahkan perihalnya daripada permulaannya datang kepada .........

Boma 174:12 ........ dan rakyatnya serta dengan alat senjatanya mempersembahkan nyawanya kepada Batara Krisna. Serta Batara Krisna ....

  •  ber-…an (Hikayat Bayan Budiman) dan per-…an (Misa Melayu)
·         bersembahan”(HBB) dalam hikayat ini memperlihatkan “perbuatan saling sembah dan memperlihatkan perubahan makna“persembahan”(MM) yang menunjukkan “memberi hadiah”.
Bayan 265:21 ......... oléh Raja Ghair Malik itu. Setelah sudah bersembahan, maka Raja Afrit pun memberi anugerah akan Anta Boga emas

Misa 174:18 ..... | Sekalian penghulu petang dan pagi , Membawa persembahan berbagai-bagai , Kampit dan nyiur berpuluh rangkai , Sirih

  •  diper-…kan(Sejarah Melayu) dan diper…kannya(Hikayat Seri Rama).
  • dipersembahkan” memperlihatkan “perbuatan memberikan sesuatu” dan memperlihatkan perubahan makna perkataan “dipersembahkannya” yang menunjukkan “perbuatan menyampaikan sesuatu”.

SM 267:14 . Syah pun santaplah, dua tiga suap, lalu sudah, maka dipersembahkan air persantap oleh Seri Nara Diraja. Setelah baginda ...
Rama 348:11 .... segala kata maharaja Jayasinga itu sekaliannya dipersembahkannya kepada Sri Rama. Maka Sri Rama pun amarah ..........




10.0 BENTUK DERIVATIF per- DAN ber-
Melalui kajian yang dijalankan oleh Syed Zainal Arif bin Syed Jamaluddin (2002), terdapat empat bentuk derivatif sembah yang dijumpai. Keempat-empat bentuk tersebut adalah seperti berikut:
1)      Persembah
2)      Persembahan
3)      Bersembahkan
4)      Mempersembah
Setelah beliau meneliti, beliau mendapati bahawa derivatif bersembahkan tidak lagi digunakan pada abad ini.
JADUAL 5.0: BENTUK DERIVATIF per- DAN ber-
KARYA
BENTUK DERIVATIF per- dan ber-
 JUMLAH
HTH (abad ke -17)
-
-
IbrA (L) (abad ke-18)
IbrA 54:13 ... masuklah mengadap baginda Sultan [Aulia] Ibrahim bepersembahkan hal kota itu,] demikian sembahnya "Ya tuhanku Syah .....


IbrA 56:25 ... besarnya batu kepala patik sekalian, maka berani bersembah kata yang diperbola ke bawah duli yang dipertuan yang maha .

8





2
Ind (abad ke-18)
Ind 171:46 .... itu datang mengadap Dewi Lakpurba serta membawa persembah berbagai-bagai segala kerang-kerangan. Maka kata Dewi .......

Ind 182:29 . putri Mengindra Sari Bunga. Maka dayang-dayang itu bersembahkan burung bayan itu kepada tuan putri. Maka disambut tuan ...

22




2
MM( abad ke-19)
Misa 160:21 ....... kerang berpuluh gantang. | Sekaliannya rata dipersembah belaka , Semuanya jap seorang seraga , Sampailah ia hamba

*Tiada imbuhan bersembah dalam Misa Melayu


119
Pasai (abad ke-19)



Pasai 69:5 . itu. Maka sampailah orang membawa khabar itu, maka dipersembahkannya daripada permulaannya datang kepada kesudahannya ....

*Tiada imbuhan bersembah dalam Hikayat Raja Pasai

37
Boma (abad ke 19)







Boma 179:24 . segeralah disambut oleh Patih Sang Suranata, lalu dipersembahkan kepada Batara Krisna. Setelah sudah dibacanya. maka ...

Boma 82:9 ... baunya ditiup-tiup oleh angin, seperti orang yang bersembahkan baunya kepada Raden Samba Prawirajaya, dan Begawan Anggi

70




1
Bayan (abad ke 19)







Bayan 102:15 .... diberikannya kepada patik.’ Maka peta itu pun dipersembahkan dayang-dayang kepada Tuan Puteri itu. Maka oléh Tuan ...

Bayan 265:21 ......... oléh Raja Ghair Malik itu. Setelah sudah bersembahan, maka Raja Afrit pun memberi anugerah akan Anta Boga emas .
61



1
SM (abad ke-19)






SM 267:14 . Syah pun santaplah, dua tiga suap, lalu sudah, maka dipersembahkan air persantap oleh Seri Nara Diraja. Setelah baginda ...

*Tiada penggunaan imbuhan bersembah dalam Sejarah Melayu
166
WM (abad ke-20)

-
-
M (abad ke-20)
M 12Dec32:5 ... di dalam Majlis Legislative Council itu, tetapi dipersembahkan pula dihadapan Sir Samuel Wilson sedang pihak yang lain
*tiada imbuhan bersembah dalam Majlis

8

Berdasarkan jadual diatas dapat dibuktikan bahawa penggunaan derivatif per dan ber- semakin berkurang antara abad ke 17 hingga abad ke-20..Malah dalam karya yang kami pilih pada abad ke-20 iaitu Warta Malaya hanya wujud satu perkataan ‘sembah’ dan Majlis hanya mempunyai 27 perkataan ‘sembah’. Penggunaan derivatif per- dan ber- banyak digunakan pada abad  ke17 hingga abad ke 18 berdasarkan karya-karya yang kami pilih. Selain itu, kami juga dapat mengenalpasti sekiranya kosa kata ‘sembah’ bergabung dengan imbuhan per- dan ber- akan mewujudkan kelas kata nama dan kelas kata kerja. Shellabear (1899) juga turut mengatakan bahawa imbuhan ber- dan per- dalam BMK hanya boleh diimbuhkan dengan kata nama dan kata kerja. Imbuhan ber- sebenarnya berfungsi sebagai penetap golongan bagi kata kerja.
 Seperti yang kita tahu bahawa kosa kata sembah merupakan kata kerja. Sekiranya kosa kata sembah itu bergabung dengan imbuhan ber- ia tidak akan mengubah maksud perkataan tersebut. Dalam kontek BMM, Asmah (1993), Hashim ( 1993) dan Nik Safiah et al. (2004), menyatakan bahawa awalan ber- menggalas dua fungsi morfologi yang utama iaitu sebagai penetap dan pengubah golongan. Penghasilan kata terbitan melalui proses pengimbuhan ber- dengan kata sembah yang merupakan kata kerja tidak melibatkan sebarang perubahan golongan kelas kata.  Dari segi makna, awalan ber- dalam kata kerja terbitan ini mendukung tiga maksud tertentu yang ditentukan oleh kata dasarnya, iaitu “melakukan perbuatan X”, “perbuatan X yang melibatkan atau mengenai diri sendiri( refelksi) dan “saling melakukan perbuatan X.” ketiga-tiga makna ini bertepatan dengan pengertian ber- yang dikemukan oleh (Shellabear,1899) dan (Winstedt,1993).

11.0 EVOLUSI ROOLVINK
JADUAL 6.0: HUBUNGAN per- dan ber- berdasarkan Roolvink(1965)
Kelas Kata Kerja
Ciri-Ciri
I
per- dan ber- dengan makna yang sama
II
per-  dan ber-  dengan makna yang berbeza
II
Per- sahaja yang muncul tanpa ber-
SUMBER: ROOLVINK(1965)
Kelas kata 1: Tuah 498:19  maha mulia patik junjung." Maka bentara pun
datang bersembah demikian itu. Maka titah baginda, "Hai Mangkubumiku yang ....
Tuah 517:4  temannya mengangkut emas dalam gedung itu
dibawanya persembah kepada raja. Setelah baginda melihat emas sudah hadir .......

Kelas kata II: Tuah 161:23 .. dengan tikam anak Melaka itu?" Setelah
Laksamana bersembah demikian itu, maka baginda pun terlalu sukacita, seraya .....

                   Tuah 52:33 ... maka Raden Wira Nantaja pun sudah lengkap segala persembah: anjing perburuan dua ekor berantai emas dan tombak .........

Kelas III: Tuah 92:24 ...-besar bunyi bedil itu. Maka ia pun berlengkaplah
persembah dan mengerahkan orangnya hina-dina kecil besar membawa
gajah

12.0 Kesimpulan
Pada abad ke-17 hingga abad ke-20, kami mendapati bahawa kosa kata sembah yang hadir dalam teks tersebut hanya mengalami satu sahaja penggandaan iaitu dalam Hikayat Bayan Budiman. Selebihnya kosa kata sembah banyak mengalami proses pengimbuhan bagi meluaskan maknanya. Kebanyakan kata sembah dalam teks terdiri daripada morfem bebas iatu sebanyak 1060 perkataan manakan bagi morfem terikat yang diikuti kata sembah hanya berjumlah sebanyak 1117 perkataan. Ini menunjukkan bahawa antara abad ke-17 hingga abad ke-18 kosa kata sembah masih kurang mengalami proses perluasan makna. Di samping itu, melalui kajian yang kami jalankan terhadap aspek golongan kata bagi kata sembah dalam teks yang dipilih kami mendapati bahawa kata nama bagi kata sembah kurang digunakan iaitu sebanyak 142 perkatan manakala bagi golongan kata kerja penggunaannya sebanyak 1974 perkataan.
Oleh itu, kami berharap kajian ke atas teks HSR, HTH, Ind, IbrA, Pasai, Boma, Bayan, SM, MM, WM dan M sedikit sebanyak dapat menambahkan pemahaman dan pengetahuan tentang aspek morfologi untuk generasi hari ini terpilih untuk rujukan pengkaji bahasa dan generasi hari ini. Kajian seperti ini diperlukan memandangkan bahasa Melayu seperti juga bahasa lain yang hidup akan sentiasa mengalami perubahan dan perkembangan dalam hayat sesuatu bahasa.
























13.0 Rujukan

Asmah Haji Omar. (1988). Susur Galur Bahasa Melayu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Asmah Haji Omar. (1988). Malay-English. Kuala Lumpur: Arenabuku.
Asal Usul Bahasa Melayu. Diambil pada 2, Mei, 2014 daripada http://norhayatikarim.blogspot.com/p/asal-usul-bahasa-melayu.html
Cumming. S., (1991). Functional Change: The Case of Malay Constituent Order. Berlin. Mouton de Gruyter.
Definisi Sembah. Diambil pada 2, Mei, 2014 daripada http://artikata.com/arti-349923-sembah.html
Noriah Mohamed. (1999). Sejarah sosiolinguistik bahasa Melayu lama. Universiti Sains Malaysia : Penerbit Universiti Sains Malaysia
Noriah Mohamed. (1998). Sosiolinguistik Bahasa Melayu di Malaysia. Universiti Sains Malaysia: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Diambil pada 2, Mei, 2014 daripada http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=sembah&d=10
Pengaruh Bahasa Sanskrit dalam Bahasa Melayu. Diambil pada 2, Mei, 2014 daripada http://ba-cemerlangbahasadansastera.blogspot.com/2011/02/pengaruh-bahasa-sanskrit- dalam-bahasa.html
Radiah Yusoff, 1995. “Satu Kajian Transitiviti dan Ergativiti dalam Bahasa Melayu”. Tesis Sarjana Sastera. Universiti Sains Malaysia.
Radiah Yusoff., Noriah Mohamed., & Nor’aini Ismail. (2010). Konsep Asas Pilihan  Linguistik. Kuala Lumpur: Scholarmind Publishing.
Syed Zainal Ariff bin Syed Jamaludiin. Kajian Perbandingan Darjah Transitiviti Awalan PER- DAN BER- DALAM BAHASA MELAYU. Diambil pada 2, Mei, 2014 daripada http://jurnalbahasa.dbp.my/wordpress/wp-content/uploads/2014/08/4-Kajian-perbandingan.pdf
Syed Zainal Arrif Jamaluddin. (2002). Kelas Kata Kerja Imbuhan per- /ber-/memper- Berdasarkan Teks Abad ke-17 hingga Abad ke-20. Satu Antara Kajian Roolvink (1965) dengan Kajian Penulis (2000)” dalam Dewan bahasa. Hlm. 44, Januari 2002
Syed Zainal Ariff Syed Jamaluddin, 2005. The Evolution of Malay Affixes. Pulau Pinang. Universiti Sains Malaysia.
Shellabear, W. G. (1899). A Practical Malay Grammar. Singapore: Methodist Publishing      House.
Winstedt, R. O. (1913). Malay Grammar. Oxford: Claredon Press.







Ulasan

Catatan Popular