BAB 1: PENGENALAN PENGAJARAN MIKRO
*PRINSIP PENGAJARAN MIRKO-OMARDIN ASHAARI
BAB 1: PENGENALAN PENGAJARAN MIKRO
Pengertian pengajaran miko
Pengajaran mikro adalah untuk
mempraktikan sebahagian kecil daripada keseluruhan kegiatan sesuatu pengajaran.
Pengajaran mikro juga merupakan satu kaedah latihan mengajar yang dilakukan
secara praktik dan telah dipermudahkan pencapaiannya. Di samping itu,
pengajaran mikro juga merupakan satu teknik latihan untuk membantu guru-guru
pelatih menjadi lebih berkesan dan berwibawa dalam bidang pengajaran.
Pengertian pengajaran
Ee Ah Meng (1989) pengajaran
merupakan suatu system aktiviti yang ditujukan kepada pelajar untuk mendapatkan
perubahan gerak balas.
Asmah hj Omar (1989) pengajaran
merupakan proses komunikasi yang meliputu segala kegiatan dan keadaan yang
menimbulkan dan menghasikan tindak balas
Pengertian pembelajaran
Pembelajaranmerupakan perubahan
tingkah laku yang tetap dan berlaku hasil pengalaman dan latihan yang
diteguhkan oleh guru.
Proses pengajaran
Glaser (1962) menyatakan bahawa
proses pengajaran merangkumi 4 komponen. Antaranya ialah objektif pengajaran,
pengetahuan sedia ada, kaedah mengajar dan juga penilaian. Proses pengajaran
melibatakan perancangan, penyampaian dan penilaian.
Saiz kelas
Bilangan pelajar yang terlibat dalam
pengajaran mikro adalah kecil dan seseorang guru itu akan mengajar sekumpulan
kecil pelajar yang terdiri daripada 6 hingga 10 orang daripada sebuah kelas
yang terdiri daripada 30 hingga 40 orang pelajar.
Tempoh pengajaran
Dalam pengajaran mikro tempoh
pengajara dipendekkan tidak seperti kelas biasa bagi sesuatu pelajaran yang
memerlukan masa hingga 30 minit. Pengajaran mikro memerlukan masa yang singkat
iaitu antara 5 hingga 10 minit. Jelas bahawa pengajaran mikro memerlukan konsep
pengajaran yang ringkas dan menumpukan perhatian terhadap sesuatu kemahiran
yang diperluas dan diperbesar penekanannya. Dalam pengajaran mikro seorang guru
pelatih terpaksa menguasai semua kemahiran mengajar secara serentak. Mereka
juga perlu menumpukan perhatian kepada kemahiran yang akan digunakan sebagai
amalan mereka dalam bilik darjah kelak. Perkara yang ditegaskan dalam
pengajaran mikro adalah cara mengurangkan tekanan dan masalah yang akan
dihadapi dalam suasana pengajaran.
Perkembangan sejarah
Pengajaran mikro dicipta oleh pencipta teknik-teknik
latihan perguruan untuk mengatasi masalah yang terdapat dalam proses pendidikan
guru pada masa itu untuk mengurangkan masalah pengajaran dalam kelas biasa.
Konsep pengajaran mikro juga dapat membantu guru-guru yag kurang berpengalaman
untuk meninggikan kefahaman dan kecekapan mereka dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Pengajaran mikro mula digunakan dalam tahun 1963 di Stanford
University, California, Amerika Syarikat. Beberapa orang pengawai dan
penyelidik yang diketuai oelh Dwight Allen dari Pusat penyelidikan dan
pekembangan Pengajaran university itu telah mencipta pendekatan untuk latihan
perguruan. Pengajaran mikro direka untuk menyediakan guru-guru pelatih terhadap
latihan mengajar sebelum meraka dihantar ke sekolah untuk pengajaran praktis.
Kaedah pengajaran mikro dipilih kerana pengajaran merupakan aktiviti yang rumit
dan mencabar. Bagaimanapun perkembangan pengajaran mikro adalah berdasarkan
amalan latihan mengajar secara berkumpulan yang pernah dicipta oleh kumpulan
penyelidk daripada Stanford University. Pada hakikatnya, teknik pengajaran
mikroyang dicipta itu adalah bertujuan untuk melahirkan tenaga pengajar yang
berkesan dengan corak pengajaran yang lebih teratur. Teknik pengajaran mikro
ini. Didapati amat berguna oleh para pendidik dan mendapat pengiktirafan.
Pengajaran mikro tersebar luas melalui perbincangan, syarahan dan bahan-bahan
bercetak di Negara itu.Teknik ini digunakan secara meluas di Amerika Syarikat
dan Great Britain. Dalam tahun 1968, lebih 50 peratus daripada pulas latihan
perguruan menggunakan teknik ini.
Aktiviti pengajaran
Guru-guru pelatih diajar mengenai
komponen-komponen kemahiran pengajaran dan didedahkan kepada kemahiran yang
lain. Pengajaran bakal guru itu dirakam dan dinilai oleh pensyarah pembimbing.
Pensyarah pembimbing akan membuat kritikan membina terhadap kekurangan pengajaran
bakal guru berkenaan untuk memperbaiki kelemahan mereka dan seterusnya
mempertingkatkan kecekapan pengajaran mereka
Kelebihan pengajaran mikro.
1. Guri pelatih
dapat mempraktikan kemahiran-kemahiran mengajar dalam keadaan yang hampir sama
dengan bilik darjah.
2. Pengajaran
mikro membolehkan mereka melaksanakan dan mewujudkan pengajaran dalam keadaan
yang sempurna dan terkawal
3. Pengajaran mikro
dapat menngurangkan kerumitan dan masalah pengajaran biasa dalam bilik darjah
dari segi saiz, isi pengajaran dan peruntukan masa.
4. Pengajaran mikrodapat
memberi maklum balas terhadap prestasi pengajaran guru dengan serta-merta
terhadap pelaksanaan dan perlakuaan mereka. Guru-guru pelatih dapat menyaksikan
kembali tindak tanduk yang dilakukan mereka semasa mengajar melalui rakamana
video yang digunakan.
5. Pengajaran
mikro yang dijalankan oleh bakal-bakal guru di maktab perguruan dan university dapat
menjimatkan masa. Penguasaan kemahiran pengajaran boleh dicapai dalam masa yang
singkat.
Masalah
pengajaran mikro
1.
Masalah kekurangan bilik darjah, ruang dan
kelengkapan peralatan adalah amat ketara
2.
Sesi pelaksanaan pengajaran mikro
sebaik-baiknya memerlukan alat teknologi pendidikan seperti kamera, perakam
video, televisyen dan lain-lain lagi. Peralatan ini bukan sahaja mahal dan
rumit tetapi memerlukan perbelanjaan yang tinggi untuk penjagaan dan
penyelenggaraan.
3. sikap
Ulasan
Catat Ulasan